Maar de vrouwen van Iris van Dongen, en dan vooral de jonge meisjes, zoals Zola's Daughter, Rain of Stars Comets en die uit She is the Night, doen met een doodshoofdsymboliek vooral denken aan de Goths, de van oorsprong Engelse subcultuur uit de jaren 1980. Goths hebben zwart geverfde haren, zwarte eyeliner, zwart gelakte nagels en bleke gezichten. Ze afficheren zich met donkere, mysterieuze en morbide esthetiek met kenmerken van het genre in de literatuur The Gothic Novel en horror films, zoals graven, ruïnes van kastelen en kerken, geesten, vampiers, nachtmerries en Dracula. Het uit zich vaak in muziek en mode, maar ook in de beeldende kunst is er sprake van een nieuwe generatie kunstenaars, die geobsedeerd is door de donkere kant van het leven en gebruik maakt van de gothische beeldentaal. Het beginpunt was een tentoonstelling over New Gothic Art in het Institute of Contemporary Art in Boston in 1997. In 2004 toonde de toonaangevende Rotterdamse galerie houdster Cokkie Snoei The New Gothic, Art for the Tortured Soul en vorig jaar schreef Francesca Gavin het boek Heil Bound: New Gothic Art. In het werk van Iris van Dongen komt een heleboel samen, een prachtige techniek en een krachtig onderwerp, met the best of all worlds uit verleden en heden in een heel eigen signatuur. Naast de solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Schiedam is haar werk nog in het GEM, het Museum voor actuele beeldende kunst in Den Haag te zien in de groepstentoonstelling XXste eeuw en binnenkort in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem in de tentoonstelling Ophelia-Sehnsucht, melancholie en doodsverlangen. Van Dongens tekeningen zijn indrukwekkend groot, zo'n tweeënhalf bij anderhalf meter, die net als adellijke staatsieportretten en een filmdoek de beschouwer op een afstand dwingt. Iris van Dongen, Suspicious IV, 2008 pastel en houtskool op papier, 100 x 65 cm collectie ING Collectie Amsterdam (foto: Sander Tiedema) Musis 20

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 20