'Herinneringen', een gids voor later Diet Wim Henkes Wim Henkes 1956 NewarkNJ) studeerde, als zoon van een Nederlandse vader en een Amerikaanse moeder, geschiedenis aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en volgde het postgraduate art studies programm van de Columbia University in New York. Momenteel werkt hij als correspondent voor verschillende Amerikaanse kranten. Voor Musis las hij 'Herinneringen' van Piet Sanders. 'Ongelofelijk' is een eerste reactie na het lezen van het boek 'Herinneringen' van Piet Sanders. Maar al snel breekt het besef door dat hier een levensgeschiedenis wordt verteld die bijna honderd jaar omvat. Dit alleen al is uitzonderlijk. Honderd jaar worden is in deze tijd dan misschien niet meer zó bijzonder. Maar dat iemand op 96-jarige leeftijd nog volop aan het werk is, zich actief bezig houdt met de jongste stromingen in de hedendaagse kunst en ook nog de tijd vindt om een leesbaar boek te schrijven, is maar weinigen gegeven. Wie in Schiedam de naam Piet Sanders noemt, roept allereerst associaties op met de architect Piet Sanders van wie Schiedam talrijke gebouwen bezit. Ook over hem is veel gepubliceerd en bevindt zich in de bibliotheek een rijk geïllustreerd boek. Vanzelfsprekend krijgt de architect ook in 'Herinneringen' de eer die hem toekomt. Misschien niet in een uitgebreide tekst. Wel in het gegeven dat Sanders jr. aan zijn vader een grote liefde dankt voor de architectuur. Deze kon hij mede vorm geven in zijn bemoeienissen met de oprichting van het Nederlands Architectuur instituut in Rotterdam en de schenking van de nu in Rotterdam aanwezige unieke verzameling van maquettes van toonaangevende buitenlandse architecten. Ook wist hij het beroemde Amerikaanse architectenduo Hani Rashid en Lise Anne Couture te interesseren in Crematorium en Begraafplaats Beukenhof en met name de gebrekkige aula daarvan. Het resultaat was een ontwerp voor een crematorium en auditorium dat één van de topstukken was op de Architecture Biennale 2004 in Venetië. Maar dat iemand op 96-jarige leeftijd nog volop aan het werk is, zich actief bezig houdt met de jongste stromingen in de hedendaagse kunst en ook nog de tijd vindt om een leesbaar boek te schrijven, is maar weinigen gegeven. Kunst speelde al op jonge leeftijd een belangrijke rol in het leven van Piet en diens vrouw Ida Sanders. Als leerling van het gymnasium speelde hij toneel, als student organiseerde hij zijn eerste (foto)tentoonstelling en verzorgde hij filmvoorstellingen met de cultfilms van dat moment als La passion de Jeanne d'Arc van Carl Theodor Dreyer (1928) en Eisensteins Pantserkruiser Potemkin (1925). Als verzamelaar en actief bestuurder van talrijke instituten op het gebied van de beeldende kunst en cinematografie zou hij echter pas na de Tweede Wereldoorlog echt actief worden. De lijst van functies en initiatieven in museale en culturele sfeer is indrukwekkend. Het Stedelijk Museum Amsterdam en dat van Schiedam, Eioijmans van Beuningen, het Nederlands Architectuur instituut, Beelden aan Zee, Kröller Müller passeren de revue naast bestuurslidmaatschappen van een veelheid aan instellingen op het gebied van internationale arbitrage en vennootschapsrecht, z'n functies als beleidsdrager en adviseur in overheidsdienst en een veelheid van commissariaten en daarvan afgeleide verantwoordelijkheden. Terecht merkt Hans van der Sloot in zijn voorwoord op: 'Aanvankelijk was de bedoeling een uitgebreid inteiview met Musis 8 her inner ingen sanders

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 8