Nieuwe Figuratie 5 Musis tafel belangrijke rol. Van Botticelli en Vermeer tot aan René Magritte en Lucio Fontana. Clichés houden hem bezig als Gezelligheid kent geen tijd, maar ook filosofische gedachten als De grootheid van de mens gemeten aan de maat van de ziel, of andere zwaar beladen titels als Van aangezicht tot aangezicht, Dag en nacht, Moeder en kind, De terugkeer van de antieken en De schepping ontmaskerd. Dit jaar is Lucassen 70 geworden en het Stedelijk Museum Schiedam eert hem met een overzichtstentoonstelling van zo'n 70 werken uit verschillende perioden van zijn leven. Het museum heeft ook werk van hem in de collectie, maar het is voor het eerst dat het een solotentoonstelling aan de kunstenaar wijdt. Nu heeft Lucassen geen gebrek aan aandacht, zijn werk werd vanaf 1964 getoond door de beroemde Galerie Espace en later ook Galerie Nouvelles Images, maar ook de grote musea in Nederland eerden hem met solotentoonstellingen. In 1976 kreeg Lucassen de prestigieuze David Roëllprijs en hij vertegenwoordigde Nederland in 1986 op de Biënnale van Venetië, om maar iets te noemen. Er verscheen ter gelegenheid van deze tentoonstelling een mooie catalogus, onder andere met teksten van Lucassen zelf. En ook de drie kwartier durende documentaire van Koos van Baaij maakt kennis met de kunstenaar en zijn werk. De tentoonstelling zelf toont in twee zalen grote schilderijen uit de periode van de Nieuwe Figuratie (jaren I960 en '70), abstractere en somberder gekleurde schilderijen uit de jaren 1980 en'90, en de meest recente, waarin sinds 2003 weer wat meer kleuren en figuren terugkomen. Naast zijn schilderijen zijn ook zijn assemblages en modificaties te zien die een keur aan kleur en figuratie tentoonspreiden. In eerste instantie lijkt het werk uit de verschillende periodes niet veel met elkaar te maken te hebben, ze zijn zeer verschillend van stijl, van formaat, van onderwerp en van materiaalbehandeling. De gemeenschappelijke noemer is er natuurlijk wel, in de vorm van Reinier Lucassen zelf, die in de loop der jaren verslag doet in woord en beeld van wat er in zijn hoofd omgaat. Hij overdenkt de grote vragen over de mensheid en zijn bestaan, het universum en zwarte gaten, geest en materie, gevoel en verstand. Tegelijkertijd houdt hij zich bezig met hoe hij zijn bevindingen kan verbeelden, zoekend naar symbolen die het beste zijn vragen beantwoorden, die het beste de spanning weergeven tussen tegengestelde begrippen als geest en materie. Hij gebruikt daarvoor verf, aanvankelijk acryl en later olieverf, maar in de loop der tijd ook woorden, letters en cijfers. In zijn modificaties gebruikt hij gevonden voorwerpen, zoals een kitscherig schilderij, dat hij met andere dingen bewerkt, zoals garenklosjes of plastic lepeltjes. Reinier Lucassen maakte in de jaren 1960 en '70 naam met de Nieuwe Figuratie. Samen met de Vlaamse schilders Roger Raveel, Raoul de Keyser en Etienne Elias en de Nederlander Alphons Freijmuth schilderde hij figuratieve elementen in zijn werk, in een tijd waarin abstractie hoogtij vierde en de echo van de expressieve Cobrabeweging nog hoorbaar was. Lucassen schilderde alledaagse afbeeldingen, maar a la René Magritte vol met raadsels. Een van de mooiste op de tentoonstelling, al is het door het heldere kleurgebruik van mintgroen en licht turkoois van de handdoek en de wasbak

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 5