mmm
Zelf vindt Lucassen dat een kunstwerk pas echt betekenis heeft als je er
door getroffen wordt als een dreun. Context heb je niet nodig. In zijn
abstract-symbolische werken zien we universele woorden als Materie und
Geist begin en eindmaar ook This ist une Pipe die in de context van het
schilderij van René Magritte Ceci n'est pas une Pipe toch meer betekenis
hebben dan de woorden op zichzelf.
7 Musis
LONGA 3
kracht hebben, dat ze niet zomaar gezien kunnen worden
en daarom begraven bewaard worden. De gedachte dat de
confrontatie met kunst zo een groot effect kan hebben heeft
diepe indruk gemaakt op Lucassen. Het kunstwerk Iniet toont
naast het woord Iniet ook de cijfers 985 (dat betekent in het
Lucassensiaans dat het in 1985 gemaakt is) en een soort
pijpje met wat zwarte stippen. Met het gebruik van het woord
Iniet wil Lucassen het werk een krachtige symbolische lading
geven, die verwijst naar de wereld en de kunst van de Iniet.
Zelf vindt Lucassen dat een kunstwerk pas echt betekenis
heeft als je er door getroffen wordt als een dreun. Context
heb je niet nodig. In zijn abstract-symbolische werken zien
we universele woorden als Materie und Geist, begin en eind,
maar ook This ist une Pipe die in de context van het schilderij
van René Magritte Ceci n'est pas une Pipe toch meer betekenis
hebben dan de woorden op zichzelf. Maar er is ook de
context en de symboliek van Lucassen zelf, de cijfers 2, 3 en 7
bijvoorbeeld staan respectievelijk voor onmacht, werkelijkheid
en wereld. Stippen, cirkels en zwarte bollen doen denken aan
hemellichamen en zwarte gaten in de context van Lucassens
theorieën over het multiversum.
Lucassen heeft veel kunst gezien, vindt het werk van andere
kunstenaars belangrijker dan de gemiddelde toeschouwer en
verwijst daar ook naar. Dan is het wel handig om bijvoorbeeld
te weten wie Lucio Fontana is als er opeens bij werken met
systematische gaten in het doek in de titel tussen haakjes
staat not after Fontana. De Argentijns/Italiaanse kunstenaar
Lucio Fontana (1899-1968) werd beroemd om zijn sneden en
gaten in het doek waarmee hij letterlijk de ruimte achter het
schilderij en de materialiteit van het doek wilde laten zien.
De tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam toont
de werken min of meer chronologisch in twee zalen boven
elkaar. Boven zijn de assemblages en de modificaties te zien.
Na de toevoeging van geschilderde woorden en cijfers in zijn
schilderijen komen er bij de assemblages ook voorwerpen
op het doek, van felgekleurde ijskastmagneetletters, plastic
poppetjes en klosjes garen. Deze gevonden voorwerpen,
als een regelrechte aanklacht op de wegwerpmaatschappij,
krijgen toch verheven titels, zoals Kritik der Reinen Vernunft,
het beroemde werk van Immanuel Kant over de waarneming.
Het gelijknamige schilderij van Lucassen uit 2002 heeft een
groot geel vlak met een zwart blokje en twee tekens. Het
werk Magnum Opus is een compositie met klosjes garen en de
letters opus en acm of het werk AB Antibehang AB (2003)
met een half uitgerold meetlint, twee verfrollers en cijfers
en letters alsof ze een natuurkundige formule behelzen.
De stippen uit zijn vroegere werken zijn knopen geworden
in De uitvinding van de opening naar het multiversum (2008).
De modificaties gaan nog een stap verder, die beginnen
met een gevonden schilderij. Lucassen modificeert deze
schilderijen tot een eigen compositie door het aanbrengen van
andere voorwerpen. Een penseel met verf komt niet meer van
pas. Een gevonden zeegezicht wordt voorzien van een zwarte
bol, de letters blkhltwee ronde ijskastmagneten een vliegtuig
en een boot en het werk heet nu Black Hole (2005). En het
meisje op het gevonden schilderij krijgt een heel wasrek voor
zich en krijgt de titel Art Now.
En deze spulletjes verzamelt hij allemaal in zijn atelier in
Amsterdam-Zuid, de basis van zijn geestelijke reizen in tijd
en ruimte. En alle geesten omringen hem, de geest van de
kunstgeschiedenis, de geest van de filosofie en die van andere,
verre culturen.