mmm Zelf vindt Lucassen dat een kunstwerk pas echt betekenis heeft als je er door getroffen wordt als een dreun. Context heb je niet nodig. In zijn abstract-symbolische werken zien we universele woorden als Materie und Geist begin en eindmaar ook This ist une Pipe die in de context van het schilderij van René Magritte Ceci n'est pas une Pipe toch meer betekenis hebben dan de woorden op zichzelf. 7 Musis LONGA 3 kracht hebben, dat ze niet zomaar gezien kunnen worden en daarom begraven bewaard worden. De gedachte dat de confrontatie met kunst zo een groot effect kan hebben heeft diepe indruk gemaakt op Lucassen. Het kunstwerk Iniet toont naast het woord Iniet ook de cijfers 985 (dat betekent in het Lucassensiaans dat het in 1985 gemaakt is) en een soort pijpje met wat zwarte stippen. Met het gebruik van het woord Iniet wil Lucassen het werk een krachtige symbolische lading geven, die verwijst naar de wereld en de kunst van de Iniet. Zelf vindt Lucassen dat een kunstwerk pas echt betekenis heeft als je er door getroffen wordt als een dreun. Context heb je niet nodig. In zijn abstract-symbolische werken zien we universele woorden als Materie und Geist, begin en eind, maar ook This ist une Pipe die in de context van het schilderij van René Magritte Ceci n'est pas une Pipe toch meer betekenis hebben dan de woorden op zichzelf. Maar er is ook de context en de symboliek van Lucassen zelf, de cijfers 2, 3 en 7 bijvoorbeeld staan respectievelijk voor onmacht, werkelijkheid en wereld. Stippen, cirkels en zwarte bollen doen denken aan hemellichamen en zwarte gaten in de context van Lucassens theorieën over het multiversum. Lucassen heeft veel kunst gezien, vindt het werk van andere kunstenaars belangrijker dan de gemiddelde toeschouwer en verwijst daar ook naar. Dan is het wel handig om bijvoorbeeld te weten wie Lucio Fontana is als er opeens bij werken met systematische gaten in het doek in de titel tussen haakjes staat not after Fontana. De Argentijns/Italiaanse kunstenaar Lucio Fontana (1899-1968) werd beroemd om zijn sneden en gaten in het doek waarmee hij letterlijk de ruimte achter het schilderij en de materialiteit van het doek wilde laten zien. De tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam toont de werken min of meer chronologisch in twee zalen boven elkaar. Boven zijn de assemblages en de modificaties te zien. Na de toevoeging van geschilderde woorden en cijfers in zijn schilderijen komen er bij de assemblages ook voorwerpen op het doek, van felgekleurde ijskastmagneetletters, plastic poppetjes en klosjes garen. Deze gevonden voorwerpen, als een regelrechte aanklacht op de wegwerpmaatschappij, krijgen toch verheven titels, zoals Kritik der Reinen Vernunft, het beroemde werk van Immanuel Kant over de waarneming. Het gelijknamige schilderij van Lucassen uit 2002 heeft een groot geel vlak met een zwart blokje en twee tekens. Het werk Magnum Opus is een compositie met klosjes garen en de letters opus en acm of het werk AB Antibehang AB (2003) met een half uitgerold meetlint, twee verfrollers en cijfers en letters alsof ze een natuurkundige formule behelzen. De stippen uit zijn vroegere werken zijn knopen geworden in De uitvinding van de opening naar het multiversum (2008). De modificaties gaan nog een stap verder, die beginnen met een gevonden schilderij. Lucassen modificeert deze schilderijen tot een eigen compositie door het aanbrengen van andere voorwerpen. Een penseel met verf komt niet meer van pas. Een gevonden zeegezicht wordt voorzien van een zwarte bol, de letters blkhltwee ronde ijskastmagneten een vliegtuig en een boot en het werk heet nu Black Hole (2005). En het meisje op het gevonden schilderij krijgt een heel wasrek voor zich en krijgt de titel Art Now. En deze spulletjes verzamelt hij allemaal in zijn atelier in Amsterdam-Zuid, de basis van zijn geestelijke reizen in tijd en ruimte. En alle geesten omringen hem, de geest van de kunstgeschiedenis, de geest van de filosofie en die van andere, verre culturen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 7