Het resultaat is een vrij sober gebouw maar wel een waarvan het
interieur iedereen imponeert door de mooie verhoudingen en de
fraaie lambriseringende lichtkronen en de banken. Dat de akoestiek
van de kerkruimte goed is, heeft Evers zelf nog geconstateerd, dat
wil zeggen voor zang en muziek.
Het resultaat is een vrij sober gebouw maar wel een waarvan
het interieur iedereen imponeert door de mooie verhoudingen
en de fraaie lambriseringen, de lichtkronen en de banken.
Dat de akoestiek van de kerkruimte goed is, heeft Evers zelf
nog geconstateerd, dat wil zeggen voor zang en muziek. De
spraakverstaanbaarheid is minder, zoals in vrijwel elke kerk,
maar daarvoor bedacht Evers de koepel boven de preekstoel
die het geluid als het ware focusseert en wegdraagt. Een meer
toegepaste oplossing in de kerken van die tijd.
Nieuwe lauweren
Na vijf jaar werd het orgel geplaatst. Het is gebouwd door
orgelbouwer Standaart te Rotterdam (die zich later in Schiedam
zou vestigen). Adviseur bij de bouw was de toen bekende
toonkunstenaar Anton Verhey, kenner en verbreider van de
toen 'moderne' Franse muziek, voor wiens nagedachtenis
John Radecker een standbeeld hakte dat nog steeds Het
Park in Rotterdam siert. Henri Evers ontwierp ook de kast
voor het instrument. In het weekblad Panorama uit 1914
verscheen een artikel over de ingebruikname ervan en kon
men lezen dat "Het orgel voldoet in alle opzichten aan de
hoogste eischen en eert den fabrikant den heer A. Standaart
te Rotterdam als een bekwaam en deskundig werkmeester.
Uitwendig is het een sieraad, dat de schoonheid van het
kerkje zeer verhoogt.Orgelbouwer Standaart nam in een
boekje over door hem gebouwde orgels uit een recensie in het
Rotterdams Nieuwsblad over: "De totaalindruk is voortreffelijk,
het uiterlijk best verzorgd. De fabrikant oogst met dit
instrument nieuwe lauweren."
Lezend in archiefstukken krijg je ontzag voor het enorme
doorzettingsvermogen en de wil om het gebouw tot stand
te laten komen. Motor achter het geheel was de toenmalige
Musis 16
Standaartorgel