Het Matangi Quartet deelde het podium met vele klassieke
topmusici waaronder het Schönberg Kwartet, Brodsky Quartet,
St. Lawrence Quartet, Miranda van Kralingen, Tania Kross,
Ivo Janssen en Paolo Giacometti. Ook ontving het kwartet
uitnodigingen voor festivals en concertseries, waaronder
het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, het
Festival van Aix-en-Provence, de Robeco zomerconcerten en
het Sleswig-Holstein Festival. En al sedert vijf jaar heeft het
kwartet een eigen concertserie in de Beurs van Berlage te
Amsterdam.
Buitenkans
Ook het programma voor de tweede helft van 2010 telt naast
enkele gevestigde reputaties tal van veelbelovende namen,
zoals de levenslustige Poolse violiste Joanna Wronko, de
pianist Frank van der Laar en de bijzondere combinatie van
altviolist Mikhail Zemtsov en de harpiste Godelieve Schrama
in het programma Parijs Londen; Aller et Retour. Zowel
Zemtsov als Schrama hebben een internationale reputatie
opgebouwd. Zemtsov met zijn vertolkingen van het vroeg
moderne repertoire en zijn indrukwekkende optreden als
altviolist-tangist in het duo Macondo met gitarist Enno
Voorhorst.
Mikhail Zemtsov is veelvuldig te horen op internationale
festivals. Sinds 2001 is Mikhail Zemtsov aanvoerder altviolist
van Het Residentie Orkest. In 2003-04 speelde hij onder
andere in het Amsterdamse Concertgebouw met Bella
Davidovitch en Dmitri Sitkovetski, nam deel aan onder andere
het Grachtenfestival in Amsterdam, het Oscana Festival
(Italië), het Amerikaanse Verona International Festival (USA)
en het Kammermusikfest in Lübeck. Godelieve Schrama neemt
in de Nederlandse muziekwereld een eenzame en bijzondere
plaats in door haar bevlogenheid als musicienne en de wijze
waarop zij met het tere instrument dat de harp in wezen is,
nieuwe wegen inslaat. Godelieve Schrama probeert uit alle
macht om componisten nieuw werk uit de handen te trekken
en laat als harp-performer geen spoor van onzekerheid toe
in haar spel. Schrama verstaat ook de kunst zich geheel te
vereenzelvigen met de partituur. Ze stemt haar klank en
dictie' daarbij af op die van anderen, zonder in volgzaamheid
te vervallen. In het samenspel met Mikhail Zemtsov leidt dit
tot een meer dan bijzondere belevenis, immers ook de altviool
is een uitzonderlijk instrument. Minder bekend is dat voor de
altviool zoals voor de viool geen voorgeschreven afmetingen
zijn. Dit maakt dat elk instrument z'n eigen klankkleur heeft.
De ene altviool met een wat lagere tessituur, de andere wat
hoger. Ook de 'klankkleur' kan sterk verschillen. Waar de ene
altviool een uitgesproken 'zanderig' geluid heeft en contstant
lijkt te worden gedempt, heeft de andere een eigen 'solistisch'
en dicht tegen de viool liggend karakter. Dit is er een van de
oorzaken van dat voor de altviool slechts een klein en heel
specifiek repertoire is geschreven.
In het concertprogramma voor 2010 is het optreden van
Mikhail Zemtsov en Godelieve Schrama voor de liefhebbers
van het uitzonderlijke en gedurfde repertoire een buitenkans.
En niet alleen vanwege de uitzonderlijke combinatie van
instrumenten en de kwaliteit van de uitvoerenden. Het
heeft lang geduurd vooraleer componisten én altviolisten
de complexe klank van de altviool hebben leren exploreren.
Eigenlijk gaf pas Johannes Brahms als eerste, en na enige
aarzeling, de altviool de rol van alternatief instrument in zijn
twee sonates voor klarinet en piano, opus 120. Vervolgens
schreven Max Bruch en Robert Schumann verschillende
werken met een solorol voor de altviool. Zij zijn voorlopers in
de altvioolliteratuur die ruim een generatie later door onder
anderen Paul Hindemith, Benjamin Britten, Darius Milhaud,
Dmitri Sjostakovitsj, en Béla Bartók geschreven zou worden.
Het programma voor 2010 wordt besloten met een concert
door Emmy Verheij, viool, Paul Koomen, piano en Ab Koster,
hoorn als feestelijk einde van het seizoen 2010.
25 Musis
Meesterpianist Christopher Czaja Sager neemt het applaus in ontvangst.