Onorthodoxe tekeningen
in De KetelFactory
Op zoek naar waar het allemaal begon, waar de grote kunstwerken der aarde werden geconcipieerd,
waar poëtische gedachten stolden tot wereldberoemde gedichten. En vooral hoe die plaats er uit
zag. Dat is wat schrijfster en beeldend kunstenaar Florette Dijkstra (1963) bezighoudt. In haar meest
recente tekeningen, tentoongesteld in De KetelFactory in Schiedam, zien we de werkkamers van
onder anderen de dichters Rainer Maria Rilke, Hermann Hesse en Heinrich Heine, maar ook die
van schilder Vincent van Gogh. De schrijver zelf is niet te zien, maar in de werkkamer van Hermann
Hesse zien we wel een bureau getekend, daarachter een stoel en op de achtergrond een boekenkast.
Precies wat je van een werkkamer zou verwachten. Is het anders nu we weten dat het om de kamer
van Hesse gaatEn is het de kunstenares daar om te doen, of gaat het om het vastleggen van een
sfeer waarin een (groot) kunstwerk tot stand komt? En wat kiest Dijkstra dan om die sfeer opnieuw tot
leven te wekken? Zijn het de papieren op het bureau van Hesse die door hun witheid zo de aandacht
trekken, of is het die ene stoel voor het raam, of het tafeltje met inktpot en schaars licht of is het de