Eén opmerking moet wel gemaakt worden over de titel van de tentoonstelling Vergetende Herinnering. Het is een slechte keuze het klinkt wel mooi, maar het is geen goed Nederlands. Het blijkt dan ook vertaald uit het Frans: Oublieuse Memoirede titel van een gedicht van Maurice Blanchot. Maar in het Nederlands is het niks, een herinnering kan niet vergeten. nodigde ze Frank Van den Broeck en Marjolijn van den Assem uit. Dat kwam goed uit, beiden stonden op ons verlanglijstje!' Ook Van den Broeck en Van den Assem doen verslag van denkbeeldige werelden. Van den Broeck tekent raadselachtige composities, zoals die alleen in dromen en fantasieën voorkomen. Van den Assem treedt in de voetsporen van filosoof Friedrich Nietzsche en verdiept zich in een innerlijke wereld, die ze verbeeldt met brede verfstreken in een groot gebaar in watervallen in Oost-Indische inkt. Centraal staan bij de drie het onderzoek naar het ontstaansmoment van kunst, de een door een semi-wetenschappelijk onderzoek en verslag, de ander door beelden op te tekenen die aan zijn oog verschijnen met terugkerende motieven en de laatste door de ervaren hand intuïtief het werk te laten doen met een grote expressie. De tekeningen van Van den Broeck (1950) hebben allemaal ongeveer hetzelfde formaat, hij tekent met (kleur)potlood. Sommige zijn meer zwart-wit, andere zijn kleurrijk. Sommige hebben een paar eenvoudige lijnen, andere zijn rijkelijk ingekleurd. Maar hun raadselachtigheid hebben de tekeningen met elkaar gemeen. Enerzijds lijken ze een verslag uit de gedachtewereld van Van den Broeck en vragen de terugkerende motieven om interpretatie, anderzijds spreken zijn tekeningen zo tot de verbeelding dat ze weer het beginpunt zijn van een nieuw verhaal of verhalen. Zo zien we bijvoorbeeld een rode schoen en een blauwe schoen van achter naast een omhoog lopende trap. De ene schoen heeft de hiel gelicht en suggereert een lopende beweging. Gaan ze de trap op? En waar leidt die trap naartoe? De volle maan op de achtergrond belooft niet veel goeds. In een ander Musis 28

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 28