"Het komt nu goed van pas dat ik op de kunstacademie
een beeldhouwopleiding heb gevolgd. Ik ben daardoor niet
onbekend met werken met harde materialen. Door mijn
kennis te combineren met het vakmanschap van de mensen
van Tomaello ontstond er een goede wisselwerking. Ik wil
steeds meer; niet alleen bloemetjes en blaadjes zoals bij de
Bloementrap, ik wil nu dat die bloem van de grond komt,
een schaduwrandje heeft. Ik zoek steeds meer nuances en
verfijningen. Uitzoeken wat er met dit materiaal mogelijk is, is
voor de terrazzowerkers net zo'n grote uitdaging als voor mij."
In de vier ansichtkaarten (symbool voor de vier seizoenen) die
in het tapijt zijn verwerkt, is ook weer een nieuw materiaal
toegepast: muranoglas, waarmee mozaïeken konden worden
gelegd. Kuil: "Dat was voor mij weer een geheel nieuwe optie.
Dat je glasmozaïek met terrazzo kunt combineren."
Inmiddels staat een nieuw terrazzoproject op stapel. Kuil legt
in haar atelier op landgoed Hoogstad de laatste hand aan de
maquette van een trap aan de Burgemeester de Jonghkade
in Maassluis. Geen bloementrap, maar een Namentrap: in
de treden worden de voornamen verwerkt van personen die
vroeger de aangrenzende wijk het Hoofd bewoonden, en
van kinderen die er nu wonen. Elke trede heeft zijn eigen
kleur. In opwaartse richting zijn de namen (van de huidige
generaties) in wit uitgevoerd, neerwaarts die van de vroegere
wijkbewoners in zwart.
Zo weerspiegelt deze trap aan de havenkant de demografische
ontwikkeling van vroeger naar nu. Tegenover 'ouderwetse'
namen als Leo, Gerda en Piet staan hedendaagse aandui
dingen als Murat, Arif en Jasmijn. Het verstrijken van de tijd
wordt verder gesymboliseerd door twee grote zilverkleurige
zalmen aan weerszijden; een vissoort die niet alleen tijdloze
schoonheid verbeeldt, maar ook herinnert aan het tijdperk
dat zalm op grote schaal werd gevangen in de Nieuwe Maas.
Bovenaan de trap komt een zitbank met de afbeelding van een
landende meeuw en het woord Hoofd. Geen bank zoals die
met de waterlelies om gezellig op te keuvelen. Eerder een plek
voor persoonlijke bespiegelingen.
Inspiratie voor dit kunstwerk vond Kuil ondermeer in het boek
Hoofd van mijn dromen', waarin oud-Maassluizer Maarten
van Buuren op zoek gaat naar de levensgeschiedenissen van
de mensen die het Hoofd bewoonden tijdens zijn eigen jeugd,
vijftig jaar geleden. Die speurtocht leverde een mozaïek op
van boeiende en dramatische gebeurtenissen. Kuil refereert
De maatregelen die de gemeente Vlaardingen heeft moeten treffen
om het granieten 'tapijt' op het Veerplein tegen beschadiging te
beschermen, laten zien hoe kwetsbaar zelfs een kunstwerk van het
hardste materiaal kan zijn, als er maar onverschillig genoeg mee
wordt omgesprongen.
31 Musis