De avond van Mme De Sevigny Het eerste concert: 'De avond van Mme De Sevigny' wordt op vrijdag 19 november uitgevoerd door het Ricercar Consort, onder leiding van de Belg Philippe Pierlot. Pierlot bespeelt de viola da gamba, een schitterend strijkinstrument waarvan de warme klank aan de cello doet denken. De andere musici zijn de fluitisten Mare Hantaï en Georges Barthel, beide uit Frankrijk, en tot slot de Argentijn Eduardo Eguëz die de theorbe (een soort grote luit) bespeelt. Zoals altijd bij de oude- muziekconcerten in 't Huis te Poort wordt er op historische instrumenten gespeeld. tekst: Ad van der Kouwe De avond is een reconstructie van een muziekavondje in Parijs zoals dat aan het einde van de 17e eeuw werd beleefd in de salon van de mondaine Madame de Sevigny (1626-1696). Reeds op vijfentwintigjarige leeftijd werd ze weduwe nadat haar echtgenoot om het leven kwam in een duel om een minnares. Zij koos ervoor niet te hertrouwen en zich - tegen de tijdgeest in - geheel aan de zorg voor haar kinderen te wijden. Toen haar kinderen eenmaal het huis uitgingen stortte zij zich op het schrijven van vele honderden brieven, meestal aan haar dochter, waarin ze minutieus beschreef hoe het er in de Franse betere kringen aan toeging. De brieven vormen een schatkamer voor historici. Zonder een blad voor de mond te nemen schrijft ze over zo ongeveer iedereen die aan het hof van Lodewijk XIV wat voorstelde. Gelukkig wordt het gebouw nog steeds gebruikt waar het voor bedoeld is: als kerk. De beste bestemming voor een gebouw is tenslotte die waarvoor het ooit ontworpen is. In de praktijk betekent dit echter dat het gebouw meestentijds ongebruikt staat en dat slechts een beperkte groep mensen ervan kan genieten. Een goede reden om op zoek te gaan naar mogelijk heden voor 'partiële herbestemming'. Voor wat 't Huis te Poort betreft is deze gevonden in culturele activiteiten op verschillend niveau. 35 Musis Philippe Pierlot Madame De Sevigny Ricercar Consort

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 35