Veel teksten die de afbeeldingen begeleiden en verklaren zijn
veel uitgebreider dan die in het Schiedamse boek, en daarmee
natuurlijk ook informatiever. Sommige teksten hebben het karakter
van een kort artikel, omdat deze niet alleen de afbeelding duiden,
maar die ook in een historisch kader plaatsen en inhoudelijk van
het nodige reliëf voorzien.
meer tekeningen uit het Rijksprentenkabinet in Amsterdam,
de Universiteitsbibliotheek in Leiden en het Nederlands
Scheepvaartmuseum in Amsterdam, maar dat geen van
deze tekeningen een plaats in het boek hebben gevonden.
Vlaardingen heeft nu ook zijn monumentale prentenboek.
Daarvoor verdienen J. ter Brugge. K. Kornaat, A. Maarleveld,
H.J. Luth, H.C. Verloop en M.R Zuydgeest veel lof, terwijl oud
directeur A. Fontijne van het honderdjarige Vlaardingse bedrijf
Fontijne Grotnes de dank verdient van iedereen die van dit
boek heeft genoten, omdat het dankzij de sponsoring door
zijn bedrijf slechts 25 kost tegenover Het Groot Schiedams
Prentenboek, waarvoor de liefhebber 52,50 moet neertellen.
De eerste druk van 3.850 exemplaren is dan ook al uitverkocht
en de verbeterde tweede druk van 1.000 wacht op zijn kopers.
Tenslotte toch nog één kritische opmerking, over de omslag
van het boek. Vlaardingen beschikt wellicht niet over een zo
treffende tekening als die van Wilhelm Johann (Wim) Motz
van de Brandersbuurt in Schiedam, maar zelfs dan was het
wel mogelijk geweest om het boek met een stofomslag met
een karakteristieke tekening van Vlaardingen ook aan de
buitenkant iets meer allure te geven. Het paneel van Jan Prins
van de Balder voor het Museum Vlaardingen was daarvoor
zeer geschikt geweest.
17 Musis
Het Stadsarchief Vlaardingen aan het Plein Emaus 5. Qianli Liang, aquarel, juli 2010.