I
Cultuur, industriële archeologie en een heldere architectuur
tl
Onopvallend in de menigte die zich na de rondleidingen
verzamelde in het Grand Café Wennekerpand genoot architect
Jan Koelink duidelijk van het alom gehoorde enthousiasme.
Aan hem was de opdracht om in de al jaren leegstaande
distilleerderij de faciliteiten te scheppen voor een verscheiden
heid aan cultuuruitingen en instellingen die ook nog eens
onderling uitwisselbaar moesten zijn. Plus de uitwerking van
het gegeven dat het multiculturele 'Wenneker1 ook nog eens
complementair moest zijn aan onder andere het Stedelijk
Museum, Pand Paulus, de KetelFactory en het Theater aan de
Schie alsmede de hoog gewaardeerde concertprogramma's
van Westvest 90 en Huis te Poort.
Jan Koelink is verbonden aan Royal Haskoning Architecten
en vanuit die betrekking betrokken bi] haalbaarheidsstudies
naar herbestemming van de Monopole. Voor de Monopole
resulteerde dit in een cascorestauratie en is het aan de
markt om hierin een vervolg te vinden. Jan Koelink hield er
een hartelijk contact met de betrokken ambtenaren en het
gemeentebestuur aan over.
Koelink cum suis kozen ervoor om de distilleerderij uiterlijk en
innerlijk zoveel mogelijk intact te laten. Het lichte, industriële
karakter wordt nog versterkt door de robuuste trappen, het
in het zicht laten van luchtkanalen, bekabelingen en theater-
techiek. Binnen de bestaande constructie lag het voor de
hand de hoge centrale hal, waar ooit de distilleerkolommen
stonden, te bestemmen als theaterzaal. Daaromheen zijn andere
functies gerangschikt, terwijl boven het theater, onder de mooi
gerenoveerde sheddaken de tentoonstellingsruimte van het
Centrum Beeldende Kunst is ondergebracht.
André Henderickx ontwierp en maakte het gevelreliëf voor het Wennekerpand,
een geschenk van het personeel. Foto: Gemeentearchief Schiedam
Zo gaat het Centrum voor Beeldende Kunst naast de uitleen
van kunstwerken een uitgebreid programma verzorgen
met exposities, workshops, lezingen in samenwerking met
Schiedammer kunstenaars.
Dansschool Alma del Movimiento, waaraan tevens de zorg voor
de horeca is toevertrouwd, biedt naast andere dansvormen
salsa- en tangolessen en wordt een centrum voor yoga en
nieuwe bewegingsvormen.
Theater De Teerstoof verzorgt cursussen en workshops op het
gebied van dans, zang en toneel en daarnaast schoolvoorstel
lingen en presenteert eigen producties in het Wennekertheater.
Op deze wijze wordt niet alleen duurzaam omgegaan met één
van de markantste naoorlogse distilleerderijen die dit deel
van de binnenstad domineert, maar heeft een belangrijke rol
in de aanpak van de binnenstad. Op een steenworp afstand
van één van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen, de Grote
Markt bevindt zich met Wenneker een verscheidenheid aan
culturele publieksfuncties. De professionaliteit van de geboden
faciliteiten is daarbij natuurlijk nog geen garantie. Wel een
eerste voorwaarde voor het welslagen ervan.
Het Filmhuis Schiedam gaat in het Wennekerpand verder onder
de naam Wenneker Cinema en heeft de beschikking over zowel
de eigen cinema als over het theater dat door het uitschuiven
van de tribune de kleine schouwburg met vlakke speelvloer ver
andert in een bioscoop met een kleine tweehonderd zitplaatsen.
Theater aan de Schie brengt de meer op een 'Kleine Zaal
gerichte producties zoals try-outs, cabaret, toneel en muziek.
Naast de programmering van alle partijen komt er ook een
gezamenlijk Wennekeraanbod. In samenwerking zullen er
activiteiten georganiseerd gaan worden voor diverse doel
groepen. Dit kunnen grootschalige evenementen zijn, zoals
de opening van het culturele seizoen in september of 'De
week van de amateurkunst' in mei ('het Wennekerpand wordt
Wakker'). Maar ook kleinschaliger kunnen er activiteiten
worden aangeboden, als bijvoorbeeld een tangoworkshop
in de dansschool, een bijpassend dinertje in het Grand Café
Wennekerpand en een mooie Latijns-Amerikaanse film om af te
sluiten of een breder programma dat bijvoorbeeld een inmiddels
gewortelde Schiedamse traditie als het Suikerzoet filmfestival
omsluit.
Het Wennekerpand van architect Coen Kramers in 1953, kort na de oplevering.
Foto: Gemeentearchief Schiedam
21 Musis