waarvan de verblijfplaats eveneens onbekend is. Het is vooral interessant, omdat het herkenbaar Schiedams is en de afbeelding van de molenkrans overeenkomt met die op Rochussens Zeilwedstrijd op de Maas. De indrukwekkende molenkrans rond de stad mocht dan wel de roem van Schiedam zijn, dat betekende niet dat de commerciële schilders van de 19de eeuw er belangstelling voor toonden. De buitenlandse kunstenaars gaven de voorkeur aan steden en streken die dankzij de veelgelezen reisgidsen als mooi en schilderachtig bekend stonden boven een stad als Schiedam, waarvan Nederlandse en plaatselijke auteurs niets beters wisten te vertellen dan dat het er stonk en dat er voortdurend een zwarte wolk boven hing, die veroorzaakt werd door honderden branderijen. Het is dus begrijpelijk dat Franse kunstenaars die Schiedam met de trein passeerden de stad letterlijk links lieten liggen. Hun doel was immers om voor de Franse (kunst)markt schilderijen te maken van toeristisch geliefde plekken en onderwerpen. In die doelstelling paste Schiedam niet. Dat een Amerikaanse grafisch kunstenaar, enkele Fransen en Britten en een paar Haagse school-schilders een werk aan de Schiedamse molens gewijd hebben, ontkracht deze conclusie niet. Op de railroute tussen Dordrecht, Rotterdam, Delft, Leiden, Amsterdam en de Zaanstreek lag nu eenmaal Schiedam, maar kunstenaars die Nederland kozen, omdat de Industriële Revolutie hier nog niet had toegeslagen, namen Schiedam uiteraard niet als onderwerp. Begrijpelijk, maar ook jammer, want de molen De Walvisch bijvoorbeeld zou ook voor hen een schitterend beeld hebben opgeleverd. Het is echter vooral jammer, omdat het verzamelde werk van al die Nederlandse en buitenlandse kunstenaars een boeiende maar subjectieve bron oplevert voor onze kennis van de beleving van 19de eeuws Nederland door de tijdgenoten, en nu uitgerekend Schiedam in die bron ontbreekt. 15 Musis Charles Rochussen, Regatta van Rotterdam (1846). Schilderij. Maritiem Museum, Rotterdam Maxime Lalanne, La Zaan (1881), ets in H. Havard, La Hollande Vol d'Oiseau. J12. SCHIEDAM m eËSÉBALE DB DA V1BLE. Maxime Lalanne, Schiedam: Vue générale de ia vil Ie (1880), geëtst vignet in H. Havard, La Hollande vol oiseau, 1881.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 15