De tentoonstelling is fantastisch een lust voor het oog en een aanzet tot een heleboel nieuwe tentoonstellingen. All About Drawing. 100 Nederlandse Kunstenaars is te bezoeken tot en met 28 augustus 2011 in het Stedelijk Museum Schiedam, Hoogstraat 112; www.stedelijkmuseumschiedam.nl 33 Musis Geer van der Klugt, Early rising, 2010, pastel, houtskool en gouache op papier, 70 x 100 cm (foto: Henni van Beek) Het Stedelijk Museum Schiedam maakte eerder tentoon stellingen waarin de tekening centraal stond. Het begon min of meer in 1997 met l'Homme Sucré waarmee de eerste schenking van galeriehouder en kunstcriticus Cees van de Geer werd getoond. De verzameling van Cees van der Geer vertoonde overeenkomsten met die van het Stedelijk Museum, omdat hij jaren adviseur was bij de kunstaankoopcommissie. In 2008 toonde het museum Verloren Paradijs, Monumentale Tekeningen, en verder solotentoonstellingen van kunstenaars als Iris van Dongen, Karin Arink en Raquel Maulwurf. Naast directeur Diana Wind heeft ook kunstenaar Arno Kramer, verbonden aan het Drawing Centre in Diepenheim, eerder een belangwekkende tentoonstelling over tekenen gemaakt, Into Drawing, met het werk van 22 in Nederland werkende en wonende kunstenaars, die reisde naar het Parijs, Florence en Duitsland. In M About Drawing hebben zij hun krachten gebundeld. Zij hebben de importantie van de tekenkunst gezien en de rol van Nederland als koploper sinds het midden van de jaren '80 opgemerkt. Je kunt echt letterlijk teruggaan naar de holbewoners om aan te tonen dat de mens altijd getekend heeft. Bij de enorme ontwikkeling die de kunst sindsdien heeft doorgemaakt heeft het tekenen altijd ernaast bestaan. Niet alleen in de beeldende kunst. Ook architecten, beeldhouwers, choreografen, modeontwerpers en andere ontwerpers tekenen eerst. Met de tekening wordt de eerste aanzet van het kunstwerk gezet. Een schets, en daarmee heeft de tekening een open karakter en de associatie met experiment. Het hoeft niet af te zijn. En tegelijkertijd staat het het dichtst bij de kunstenaar, een lijn is zo gezet, bij wijze van spreken, uit het hart via de hand op het papier. Maar het is ook kwetsbaar, als het uiteindelijke kunstwerk er dan is, dan denkt niemand meer aan de tekening. De tekening heeft zich echter in de loop der tijd ontwikkeld tot een autonoom medium met eigen uitdrukkingsmogelijkheden. Vanaf het midden van de jaren 1980 is er in Nederland en vanaf begin jaren 1990 ook in Rosemin Hendriks, Zonder titel, 2010, houtskool, pastel en contékrijt op papier, 152 x 134,5 cm (foto: Clemens Boon) de rest van Europa en Noord-Amerika een hausse op gang gekomen. Tekeningen zijn niet meer alleen de kleine schetsjes in een boekje, maar vellen van groot formaat, waarmee de tekenaar de beschouwer de tekening heel direct kan laten ervaren en de kunstenaar nieuwe mogelijkheden heeft. Ofwel met het gekriebel verder te gaan en de toeschouwer meenemen in een langere reis ofwel te tekenen met een groter gebaar met inkt of verf, waarmee het werk weer in de buurt komt van een schilderij. De tekenkunst houdt stand en past misschien wel heel goed in deze tijd, waarin individualisme hoogtij viert en iedereen vrij zijn eigen kunst maakt. In een periode waarin het meest geconsumeerde beeld die van het scherm is en van foto's al dan niet gemanipuleerd. Tekenen is laagdrempelig en een manier om ergens commentaar op te leveren, denk aan een snorretje op het gezicht van een politicus. En commentaar leveren hoort ook heel erg bij deze tijd. Maar deze tekenaars zijn beeldende kunstenaars. De tentoonstelling is fantastisch, een lust voor het oog en een aanzet tot een heleboel nieuwe tentoonstellingen. Toch moet er een kritische noot worden geplaatst. Het is niet het voorgespiegelde overzicht van de ontwikkeling van de tekenkunst in de laatste vijftig jaar. Als je naar de geboortedata van de kunstenaars kijkt zijn die over de tijd goed verdeeld. Het merendeel, 84 van de 100, is geboren tussen 1940 en 1970. Maar het getoonde werk is, op een paar uitzonderingen na, gemaakt in het eerste decennium van de 21ste eeuw, waarvan de meeste zelfs in 2010. En dat is heel leuk, het geeft echt een actueel beeld van de hedendaagse tekenkunst in al haar verschijningsvormen en toont aan dat het meer dan springlevend is.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 33