M»s»» J«
De manier waarop dat Geuzenverzet nu in Vlaardingen wordt belicht
vindt hij 'teveel een intern feestje'. Het is voortgekomen uit het volk en
moet terug naar het volk. Ook daarover heeft Arnoud van Aalst nagedacht.
Het museum moet geen elitair museum worden, niet omdat hij daar in
principe iets tegen heeft, maar omdat het niet bij de stad Vlaardingen
past. Want 'de identiteit van de stad is wezenlijk voor het museum!'
Musis 20
sn.M.KAMen i
''VI KAMI»;
"(HXAm:» a
4cf/e voor behoud museum. Open depot in de nieuwe opstelling.
Maar voordat het ook werkelijk zover is heeft het museum
nog een lange weg te gaan. Die reis is inmiddels begonnen
met de sluiting van het oude museum op 31 augustus 2010,
het - nagenoeg - rondmaken van de financiering van de
verbouwing, herinrichting, uitbreiding en uiteraard exploitatie
van het nieuwe museum, de onvermijdelijke bouwkundige
kaalslag in het bestaande gebouw in afwachting van de
nieuwe inrichting, en het leeghalen van de depots op de
zolder van buurman Warmelo Van der Drift die uiterlijk
in mei 2013 vertrokken zal zijn, zodat de nieuwbouw en
uitbreiding daadwerkelijk kan beginnen. In de tussentijd
zorgt het museum dat het niet uit de aandacht verdwijnt,
door zich onder het motto Museum Vlaardingen op reis op
verschillende plekken in Vlaardingen te manifesteren met
exposities uit alle drie de onderdelen van de collectie. De
eerste is vanaf september een jaar lang te zien in het Delta
Hotel en heet Haring en Staal. Een mooi voorbeeld van wat
het museum straks te bieden heeft, want de tentoonstelling
behandelt de overgang van Vlaardingen van visserijstad naar
industriestad, en is daarmee een mooie symbiose van visserij
en stadsgeschiedenis. Het museum zal ook tentoonstellingen
inrichten in de Stadsgehoorzaal, de Openbare Bibliotheek en
het Stadhuis.
De directeur heeft de exploitatie van 'zijn' museum veilig
gesteld met een jaarlijkse subsidie van de gemeente
Vlaardingen van 400.000, en ook het grootste gedeelte
van de financiering van het nieuwe museum is rond. De
gemeente betaalt eenmalig 2.250.000, het Fonds Schiedam
Vlaardingen draagt 4.000.000 bij, alsmede 750.000 voor
de bouwkundige renovatie van het huidige pand. Rest voor
de directeur nog dekking te vinden voor een bedrag van
1.500.000. Arnoud van Aalst benadrukt het kleine wonder
van de gemeentelijke subsidie voor de exploitatie en de
particuliere bijdragen voor de nieuwbouw en de inrichting
van het museum in deze tijd van grote bezuinigingen op alles
wat maar naar cultuur riekt.
Nadat het museum in september 2010 was gesloten is
voortvarend begonnen met het overbrengen van de collecties
van de zolder van de buren naar het hoofdgebouw. Alles
lag daar onder omstandigheden die de toets der museale
kritiek niet konden doorstaan. Onder leiding van conservator
Alexander Poldervaart zijn de technische medewerkers
van het museum en zo'n vijftig vrijwilligers nu bezig alle
voorwerpen te bekijken, te inventariseren en te registreren.
Onder die vrijwilligers is veel inhoudelijke kennis aanwezig,
van de visserij en de Vlaardingse geschiedenis, maar ook
materiële kennis van de objecten. De drie thema's van het
museum worden meteen ook de verzamelcriteria. De collectie
van het Streekmuseum Jan Anderson gaat vooralsnog geen
deel uitmaken van de collectie van het nieuwe museum,
omdat het grootste gedeelte volkskundig en Nederlands is
en dus niet in het nieuwe concept van het museum past,
aldus Arnoud van Aalst: 'De collectie-Anderson is als geheel
buitengewoon belangrijk en heeft waardevolle en zeldzame
Vlaardingse onderdelen die natuurlijk wel zeer in het concept
passen. Daarover zijn we nog in gesprek.'
Met die collectie, aangevuld met de voormalige Oudheidkamer
Vlaardingen en de rijke collectie archeologie gaat het museum
straks een geïntegreerde opstelling maken die uitgaat van
de drie pijlers van het concept 100% Museum Vlaardingen.
Dat zijn global issues, in iets beter Nederlands 'zaken die de
wereld bezighouden', zoals bijvoorbeeld de visserij in de
actuele context van de overbevissing, made by hand, in de