tekst: Hans van der Sloot foto's: Dale Leifeste, Faith Ann Butcher en Roel Dijkstra Rijnmond (DCMR) aan de 's-Gravelandseweg. Daan Padmos kreeg de opdracht voor deze sculptuur in 1983. Hierin zocht hij naar een wezenskenmerk van het ambtelijk bestaan. En realiseerde dit in twee verbogen paperclips zoals elke ambtelijke bespreking er wel een paar oplevert. Het beeld laste hij met groot vakmanschap zelf, zoals ook zijn vriend, vakgenoot en medebewoner van het Proveniershuis Albert Verkade placht en pleegt te doen. Waarmee de papierklemmen aan de 's-Gravelandseweg niet alleen conceptueel zijn kunst werk zijn, maar dat ook de uitvoering geheel door zijn handen is gegaan, tot en met de fundering en de bevestigingsbouten aan de voet toe. Tussen de glanzende Paperclips in Schiedam en het ruwe, gecorrodeerde staal van Time Sharing bestaat een duidelijke verwantschap. In Schiedam zocht hij naar een elementaire en eenduidige uitwerking van zijn opdracht; de inhoudelijke verbeelding van het werk van ambtenaar en overheid. Ook het cortenstalen huis op de oever van de Hudsonrivier kenmerkt zich door een vergaande versobering die alleen de kern van Padmos' in staal gevangen vertelling overeind laat. Het is in z'n vorm en verhoudingen onmiskenbaar een Hollands huis, dat al even onmiskenbaar op een rolbalk vanaf het water naar het bos wordt getrokken De plek is veelzeggend. In de omstreken van Peekskill - de veramerikanisering van (Jan) Peek's Kil - werden in het begin van de zeventiende eeuw de eerste Nederlandse handelsposten gevestigd vanwaaruit handel werd gedreven met Algonquin- en de Mohawk-indianen. Nog geen tien jaar na de komst van de eerste Hollanders werd hier door de West-Indische Compagnie de kolonie Nieuw-Nederland gevestigd. Deze naam suggereert dat dit Nieuw-Nederland dat globaal reikte vanaf het huidige New York tot de Canadese grens een geregeld bestuur kende. Het tegendeel was waar. In de ontwikkeling van het gebied koos de WIC voor een methodiek die al eerder bij de kolonialisering van Suriname was uitgeprobeerd. Hierin werden contracten gesloten met particuliere ondernemers, die ruime privileges kregen toegemeten. De opzet was dat de risico's van de Compagnie werden afgewenteld op privépersonen. De ondernemers of 'patroons' werden als een soort leenheren van de Compagnie beschouwd. Zij mochten zelf een gebied uitkiezen, dat zij overigens van de indianen moesten 'kopen'. De frontbreedte aan de kust of de rivier zou vier mijl bedragen, maar voor de diepte landinwaarts werd geen grens gesteld. Elke patroon kreeg daarbij het recht nederzettingen te vestigen, rechtspraak te regelen en beroepen uit te oefenen als jacht, visserij, landbouw en maalderij en belasting te innen op alle daar gesloten transacties. De Nederlandse invloed in het gebied is tot op de dag van vandaag merkbaar in de topografie van Westchester, Aan het eind van de negentiende Tussen de glanzende Paperclips in Schiedam en het ruwe, gecorrodeerde staal van Time Sharing bestaat een duidelijke verwantschap. In Schiedam zocht hij naar een elementaire en eenduidige uitwerking van zijn opdracht; de inhoudelijke verbeelding van het werk van ambtenaar en overheid. Ook het cortenstalen huis op de oever van de Hudsonrivier kenmerkt zich door een vergaande versobering die alleen de kern van Padmos' in staal gevangen vertelling overeind laat. Het is in z'n vorm en verhoudingen onmiskenbaar een Hollands huis, dat al even onmiskenbaar op een rolbalk vanaf het water naar het bos wordt getrokken. 23 Musis Paperclips van Daan Padmos. Foto: Roel Dijkstra

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 23