De stijlen van de Nulkunstenaars waren erg verschillendmaar het was meer het idee van een nieuwe start, meer het idee en het klimaat. Ze zochten naar nieuwe verhoudingen tussen kunst en werkelijkheid. Het vertaalde zich in monochromie, herhaling, serialiteit en directheid van alledaagse materialen. Ze waren niet alleen. Ze vonden geestverwanten in de Duitse Zerogroep, in de Italiaanse Azimuth en in de Franse Nouveau Realistes die elk op hun eigen manier zich schaarden onder de term ZERO. Jan Henderikse maakte wat hij leuk vond. Hij verzamelde van alles wat hij op straat vond en maakte daar assemblages van. Composities van kurken, munten, stukjes touw en plastic poppetjes. Of van opgestapelde luciferdoosjes. Hij signeerde een brug in Duitsland, een vestiging van de HEMA en een warenhuis in New York en maakte die zo tot een kunstwerk. De stijlen van de Nulkunstenaars waren erg verschillend, maar het was meer het idee van een nieuwe start, meer het idee en het klimaat. Ze zochten naar nieuwe verhoudingen tussen kunst en werkelijkheid. Het vertaalde zich in monochromie, herhaling, serialiteit en directheid van alledaagse materialen. Ze waren niet alleen. Ze vonden geestverwanten in de Duitse Zerogroep, in de Italiaanse Azimuth en in de Franse Nouveau Realistes die elk op hun eigen manier zich schaarden onder de term ZERO. Henk Peeters onderhield contacten met veel kunstenaars en samen met leden van de Duitse Zerogroep, Günther Uecker, Heinz Mack en Otto Piene, organiseerde hij een tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1962. Niet alleen met kunstenaars van Groep Nul en Zero, maar ook de andere ZERO-geestverwanten. De tentoonstelling kreeg van museumdirecteur Sandberg slechts 16 dagen, die wel duizend bezoekers per dag trok. Getuige de volgende opening van een recensie in de Televizier werden de wegbereiders van de latere conceptuele kunst, de land art, de performance kunst, de minimalisten niet helemaal op juiste waarde geschat: Tal van argeloze kunstminnaars, die afgelopen maand het Amsterdams Stedelijk Museum waren binnengestapt, om met een bezoek aan de nieuwste expositie hun culturele horizon nog verder te verbreden, renden in paniek terug naar de portier, om te vragen waar het museum was: zij meenden bij vergissing terecht te zijn gekomen in een reclasseringsoord voor moeilijk opvoedbare kinderen. Onder de treffende verzamelnaam "NUL" hadden vierentwintig personen van diverse nationaliteiten, bij hun familie als artiest bekend, met instemming van museumdirecteur Sandberg hun stoutste stukjes in 't Stedelijk bijeengebracht: "om gestalte te geven aan vernieuwende gedachten. Musis 32 Henk Peeters, uitgevoerd door Yayoi Kusama, Kaardlontvlokken 65-01, 1965, kaardlontvlokken op kunststoffolie, collectie Henk Peeters, Hall

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 32