midt: Brieven uit Schiedam Bibliotheek) was "klein en vreeselijk dik net zoo iets als jij moeder maar ze trekt er zich niets van aan en draagt korte lichtblauwe jurken. Ze is heel aardig en erg spottend." In de leeszaal liepen drie poezen rond een echtpaar en een oude wijze, 't Is wel leuk, alleen val je ieder oogenblik over de kattenbakken die kwistig over de heele leeszaal staan verspreid." Op vrijdagavond deed zij dienst in het filiaal in de Gorzen. Dat viel niet mee. Een politieagent helpt de orde te handhaven. "Hier in Schiedam is ook erg veel armoede, In de twaalf brieven aan haar moeder beschrijft Annie voornamelijk alledaagse gebeurtenissen: studieresultaten beslommeringen in het gezin Van der Burg en op haar werk. Maar daarnaast laat zij niet na haar jaloerse moeder de ogen uit te steken met verhalen over het "wufte" leven dat zij leidt in de stad. heel veel werkeloosheid en vooral in de Gorzen zie je zoo veel stakkers van kinderen", schreef ze naar huis. En verder: "Je kunt heus beter kwaadspreken en taartjes eten dan in de Gorzen de heelen avond je uitsloven voor het uitschot." In haar vrije tijd wandelt zij met de hond Ponto, gaat zij uit (onder meer naar een concert van Louis Armstrong), maakt zij autoritjes met de zoon des huizes Ton, zwemt zij met de meisjes, leert zij bridgen, gaat zij voor het eerst van haar leven poffertjes eten en gaat zij met "mijn nieuwe Pa en Ma" naar de film. Annie schrijft enthousiast over haar nieuwe leven aan haar moeder: '"t is hier altijd even gezellig en vroolijk in huis, altijd hebben we plezier". Het drukke gezinsleven waarmee zij kennismaakte heeft haar zeker geïnspireerd bij het maken van De Familie Doorsnee, Pension Hommeles en Ja Zuster, Nee Zuster. De musical Foxtrot speelt in de jaren dertig en bevat veel scènes en situaties die zijn terug te voeren tot die tijd. In Annie M. G. Schmidt in de tijd dat zij werkte als volontair bij de Openbare Leeszaal in Schiedam. Schiedam neemt zij afscheid van haar jeugd en zegt zij het bedompte domineesmilieu waarin zij opgroeide vaarwel. En buiten de grenzen Het grote sadisme De Duce, de Fuhrer Nazisme, fascisme De dreigende oorlog En overal troubles De rede van Goering De rede van Goebbels (nogmaals uit: de Dertiger jaren) 31 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 31