3 Cs dateren, blijft dus wel met die vraag en met meer vragen zitten. De tentoonstelling geeft geen antwoord. De geïnteresseerde leek gaat met gemengde gevoelens weg. Hij of zij heeft veel gezien: etiketten en reclame uitingen die zijn aangepast aan de ontvangende werelddelen en landen, kelders en andere emballage waarvoor hetzelfde geldt, een scheepsmodel, een paar archiefstukken en zelfs scheepssier zoals een prachtige Liduïna die in de 19de eeuw iedereen duidelijk moest maken dat distillateur en reder Van Gent katholiek was. Het is overigens jammer dat de paar geëxposeerde archiefstukken een beschrijving ontberen. Dat moet toch een kleine moeite zijn, want het boek geeft die beschrijving wel. In ieder geval geven ze een overzicht van de administratie van de lading zoals die bijvoorbeeld in 1916 het S.S. Tubantia die voor Lucas Bols vervoerde. De bezoeker kan ook op een aanraakscherm de etiketten van Schiedamse branders en distillateurs aanstippen en daarmee informatie van wisselende kwaliteit en volledigheid over die bedrijven krijgen. Een mooie eigentijdse manier van informatie verstrekken. De tentoonstelling heeft helaas onvoldoende structuur, waardoor de bezoeker geen kader krijgt, waarin hij het onderwerp, de objecten en de uitleg die daarbij wordt gegeven, kan plaatsen. Hij weet niet wanneer de samenstellers van de tentoonstelling de export laten beginnen en die, althans in de opstelling, laten eindigen. Een ander zwak punt is dat de titel en de fraaie folder nadrukkelijk aangeven dat de tentoonstelling gaat over de Hollandse (=Nederlandse) export van sterke drank, terwijl die de indruk wekt dat alleen Schiedam dit product maakte en exporteerde. En zo is er meer. Nergens komt bijvoorbeeld aan de #v. ÊÊÊÊiéM ife&. Een gedenkraam van distilleerderij Duys uit 1947 met in de voorste vlag van het schip de H. Liduina de naam 'J.H.v G', de afkorting voor J.H. van Gent 13 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 13