orde hoe het de geëxporteerde drank verder verging
en wat de export van zo'n product betekende voor de
landen waar het terechtkwam. De export van welk
vaderlands product dan ook was een economische
activiteit waarbij meer kwam kijken dan de verpakking,
de reclame en het vervoermiddel. De tentoonstelling
geeft geen inzicht in de organisatie en de economische
betekenis van de export van jenever en gedistilleerd.
Hoe belangrijk was die in het geheel van de
Nederlandse export? Vergelijkbaar met kaas, tulpen
of slaven, of belangrijker? Maar ook op microniveau
maakt de tentoonstelling de bezoeker weinig wijzer.
Hij krijgt geen inzicht in de lokale economische situatie
en in de verhoudingen tussen de branders waar het
de export betreft. Het manco van de tentoonstelling
De tentoonstelling oogt beslist aangenaam. Dat is te
danken aan de vormgeving en de objecten die met zorg
zijn uitgezocht. Wie gevoelig is voor een smaakvol
ingerichte expositie, houdt van mooie en nostalgische
voorwerpen uit de geschiedenis van de Schiedamse
gedistilleerdindustrie, en geniet van het kijken naar
exotische etiketten en idem reclamemateriaal, moet
vooral naar het museum gaan, en na afloop van zijn
rondgang over de tentoonstelling een borrel drinken in
het proeflokaal. Het is de moeite waard om dan ook een
kelderfles van de heerlijke Old Schiedam moutwijn, met
speciaal ontworpen etiket, te kopen om thuis nog na te
genieten. Een prima uitje voor de zondagmiddag.
Eigenlijk geldt voor de dikke bundel met bijdragen
over de export van Nederlands Gedistilleerd iets
'WmHÊ
is dat een economisch- en maritiemhistorisch kader
ontbreekt, waardoor de bezoeker inhoudelijk met lege
handen staat en met teveel vragen de tentoonstelling
verlaat. De inrichters hebben de trend gevolgd, die in
meer vergelijkbare musea zichtbaar is. Zij geven steeds
vaker het laten zien en mooi opstellen van oogstrelende
en nostalgische objecten de voorrang boven het
gestructureerd vertellen van het onderliggende verhaal.
vergelijkbaars. Ook die lijkt niet primair gemaakt om de
lezer en bezoeker van de tentoonstelling te informeren,
maar om te imponeren. De vormgeving is zo uitbundig
dat de teksten die bedoeld zijn om gelezen te worden
volledig ondersneeuwen. Dat is - veel beheerster - ook
met de tentoonstelling gebeurd: vorm is gesteld boven
inhoud. Bij het boek komen daar nog wel een paar
minpunten bij. De vormgever heeft zich niet ontzien
Exportorderboek Btankenheym Nolet. De instructies voor het gebruik van
etiketten en kisten laten zien dat de opdrachtgevers 'Money Gins'
bestelden die moesten lijken op die van de concurrentie
(Archief Btankenheym Nolet, Gemeentearchief Schiedam!
SCH/eOAM
r.jjyy
ÉSssSHrai - mm w
_y
Musis 14