Huis te Poort De eerste literaire avond met Jan Siebelink gaf voldoende aanleiding om het experiment voort te zetten. Er kwam een wensenlijstje, gekeken werd in hoeverre de literaire avonden aangekleed konden worden. Een keuze voor een combinatie van literatuur en muziek lag voor de hand. Sommige schrijvers hadden daarin zelf al voorzien: Tjitske Jansen slingerde haar gedichten de zaal in, begeleid door opzwepende vioolmuziek en allerlei geluidseffecten van Jasper Leclerq, Bert Natter gaf zijn succesroman Begeerte heeft ons aangeraakt een prachtige extra laag door deze muzikaal te laten illustreren door klavecimbelvirtuoos Menno van Delft en Jan Brokken bracht samen met pianist Marcel Worms een adembenemende ode aan de jonggestorven Youri Egorov. Uit een mail die de organisatie na afloop van Brokken ontving, werd de conclusie getrokken dat de aanpak geslaagd genoemd mocht worden: '...als alle literaire avonden waren zoals in Schiedam, dan is het lezingen geven louter een genot'. Optredens volgden van Willem van Ekeren, Joyce Roodnat, Joke Hermsen, P.F. Thomése, Peter Buwalda en wederom Jan Brokken. Het voorlopig hoogtepunt vond plaats in oktober 2010 toen Remco Campert poëzie en proza las, op de vleugel begeleid door de jonge jazzpianist Rembrandt Frerichs. De twee hadden elkaar nooit eerder ontmoet, en hadden ook op de dag zelf niet gerepeteerd. Niet nodig volgens Campert. Hij nam plaats achter het katheder, Frerichs achter de vleugel en het gebeurde gewoon. Een magisch moment. Er waren misschien tachtig mensen, maar het mag niet worden uitgesloten dat een veelvoud daarvan later zal beweren het meegemaakt te hebben. Een klein stukje ervan is terug te vinden op YouTube. Ruim zeven magische minuten waarin Campert zijn bekende gedicht Lamento ten gehore brengt. En literatuurbeoefenaars, zeker zij die (nog) niet tot de eredivisie behoren, kunnen er niet meer onderuit. Een schrijver die zich niet her en der laat interviewen, bij iedere denkbare boekhandel komt voorlezen en signeren, kan een literaire toekomst wel op de buik schrijven. Het zou me zelfs niet verbazen wanneer ze daartoe door hun uitgevers contractueel worden verplicht. Het is toch moeilijk voor te stellen dat Robert Vu ijsje vrijwillig deelneemt aan Linda de Mols televisiehit Ik hou van Holland. En nu is het dan op veler verzoek op 30 maart de beurt aan Adriaan van Dis. De auteur die ten opzichte van de meeste van zijn collega's eigenlijk de omgekeerde weg volgde. In eerste instantie bekende Nederlander als gevolg van zijn legendarische talkshow Hier is... Adriaan van Dis die hij vanaf 1983 - het jaar dat hij ook als schrijver debuteerde - tot 1992 bij de VPRO- televisie presenteerde, maar al snel als schrijver van een indrukwekkend oeuvre. Zijn werk is heel gevarieerd, maar eigenlijk altijd een afspiegeling van de man zelf. Ogenschijnlijk gesoigneerd, maar steeds ligt het rauwe en barbaarse op de loer. Ook in zijn nieuwe bundel Stadsliefde, gewijd aan de stad Parijs waar hij zeven jaar woonde, besteedt hij meer aandacht aan de zelfkant, dan aan de fraaie kanten van de stad. Dit nieuwe boek zal op vrijdag 30 maart centraal staan. De avond wordt muzikaal ondersteund door accordeoniste Suzette Ronteltap en klarinettist René Koop. Het literaire seizoen 2011-2012 in 't Huis te Poort wordt met deze avond afgesloten maar als het wederom lukt om sponsors of subsidiënten te vinden, wordt het in 2012-2013 weer met evenveel enthousiasme voortgezet. De informatie daarover is te vinden op www.HuistePoort.nl.I 21 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 21