Die samenwerking had vanaf de eerste dag gerealiseerd moeten worden. Dat is niet gebeurd en is eeuwig zonde. uitvoeringen, voor toneel dat streeft naar een informele relatie met het publiek en voor uitvoeringen waarvoor het grote theater te groot en het vestzaktheater te klein is. Hoe logisch dit allemaal ook klinkt en met hoeveel enthousiasme Frank Lissenburg indertijd ook sprak over het feit dat Schiedam nu eindelijk een kleine theaterzaal met grote mogelijkheden zou krijgen, het zit er niet in dat het er ooit van komt. Johan Grijzen: 'Die samenwerking had vanaf de eerste dag gerealiseerd moeten worden. Dat is niet gebeurd en is eeuwig zonde. Het bestuur van het Theater aan de Schie kan niet door één deur met het bestuur van het Wennekerpand. Alle twee zijn het autonome besturen van private instellingen dus daar kan je niets meer mee, behalve dan misschien door druk uit te oefenen in het subsidiebeleid. Dit is echter op dit moment niet aan de orde. Daarbij komt dat de toekomst voor het Theater aan de Schie er allerminst rooskleurig uitziet. Daar zullen we nog apart naar moeten kijken. Er is dus geen ruimte om de oorspronkelijke plannen voor samenwerking leven in te blazen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het eeuwig zonde is dat Schiedam over een groot, perfect geoutilleerd theater beschikt dat de problemen nauwelijks het hoofd kan bieden en tevens beschikt over een middelgrote theaterzaal met alle techniek die een gezelschap zich wensen kan, maar die niet of nauwelijks wordt gebruikt' En dan de horeca, in elk cultureel gebouw van tegenwoordig een voorziening van betekenis. Geen museum meer dat het stellen wil of kan zonder restaurant, geen bibliotheek meer zonder bibliotheekcafé en geen groter muziekcomplex zonder één of meer culinaire voorzieningen, variërend van zeer eenvoudig tot restaurants met een sterrenstatus toe. Johan Grijzen: 'Het is teleurstellend hoe de zaken gelopen zijn. Je moet ervan uitgaan dat de uitbater zowel een geslaagd restaurant als een tangoschool van allure wilde realiseren. Wat hem mede de das heeft omgedaan, is het feit dat er te weinig theateractiviteiten waren alsmede een achterblijvende aanloop vanuit de stad. Je kunt het niemand verwijten dat de horeca tot op dit moment geen succes is. We zijn echter in gesprek en ongetwijfeld zal dit vroeger of later tot een oplossing leiden. Het echt grote punt is natuurlijk hoe het Wennekerpand nu tot leven te brengen. Schiedam heeft enorm geïnvesteerd in dit cultuurgebouw. Het heeft alle potentie die een dergelijke voorziening moet hebben, biedt alle faciliteiten waar de podiumkunsten, dans en muziek, film en beeldende kunst om vragen en ligt op een ideale afstand van het centrum van de stad, het openbaar vervoer en de overige culturele instellingen. Waarom spettert het dan nog niet? Als je zoiets moois hebt als het Wennekerpand, moet je er toch ook iets mee willen. En kunnen natuurlijk'.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 24