Pakschuiten in de Raamgracht HISTORISCH MUSEUM DEVENTER De harten van de nostalgisch aangelegde Schiedammers slaan ongetwijfeld harder bij het zien van dit stemmige schilderij van Jan Bakker uit de collectie van het Historisch Museum Deventer. Een kenmerkend beeld van de Brandersbuurt, met zijn wirwar aan straten, de vele eenvoudige maar karakteristieke panden met opvallend veel halsgevels en natuurlijk de grachten. De laatste gaven de buurt de typisch Hollandse uitstraling, maar dienden ook een functioneel doel. Namelijk die waar grachten in Nederland eeuwenlang voor gebruikt zijn voordat men vanaf de 19e eeuw verstandiger met hygiëne begon om te springen. Maar zeker ook als verkeersnet, aansluitend op de Schie, Lange Haven en verder. Ten tijde van de lakennijverheid, in de middeleeuwen en vroegmoderne tijd, en daarna voor de jeneverindustrie. We kijken op de gracht in de Raam richting Schie. In dit brede deel van de Raamgracht, verderop richting Zijl- en Breedstraat was die smaller, liggen drie pakschuiten, waarvan twee duidelijk vol getast met een onduidelijke lading. Op de kade rechts staat het fust op vervoer te wachten, wellicht met de klaarstaande paard en wagen. Links staan handwagens werkeloos te wachten. Het werk, vermoedelijk daterend uit de jaren 1920 of '30, ademt nog geheel de sfeer van de vooroorlogse Brandersbuurt met zijn talrijke branderijen en aanverwante bedrijven. Een stedelijk landschap dat zich laat lezen, met zijn bochtige water, richting gevend aan de bebouwing. Met een fijnmazige verkaveling en in omvang sterk variërende bouwmassa's waar de hand van een welstandcommissie geen grip op heeft gehad, als die bestaan had. Van oorsprong vond de Schiedanrse lakennijverheid hier haar plaats. Ooit werd hier de wol tot lakense stof verwerkt, van schapenvacht tot gekleurd doek. De naam Raam verraadt tot op de dag van vandaag de ooit hier aanwezige lakenindustrie. De geweven lakens werden op houten raamwerken opgespannen, waarbij tegelijkertijd de afwerking van de stof kon plaatsvinden. Het laat zich raden: dit proces vond plaats op een veld langs een straat die hiernaar de Raam werd genoemd. Na de lakennijverheid kreeg de jeneverproductie geleidelijk aan het overwicht, met de nodige aanpassingen aan gebouwen en inrichting van de binnenterreinen. De eeuwenoude blauwdruk van het stadsdeel bleef echter grotendeels onaangetast. In 1953 werd met het dempen van de grachten het eerste oordeel over de luisterrijke buurt uitgesproken. Economisch van weinig nut meer en niet strokend met de denkbeelden van (toen) moderne stadsplanners en politici. Terug naar de schilder: Jan Bakker. Deze makelaarszoon werd in 1879 vlakbij de Raam aan de Schie geboren. Hij volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunst in Den Haag en groeide uit tot een gewaardeerd lid van het bekende kunstenaarsgenootschap Pulchri. Na een periode in Sleeuwijk gewoond te hebben, vestigde hij zich in 1912 in Voorburg waar hij tot zijn dood in 1944 bleef wonen. Tot zijn leermeesters horen Frits Janssen en de meer bekende Willem Bastiaan Tholen. Rivier en stadsgezichten in de stijl van de Haagse School kenmerken het meeste van zijn werk. Hoewel hij bij leven werk verkocht aan bijvoorbeeld het Haagse Gemeentemuseum, in het buitenland exposeerde en hij in 1938 ridder in de Orde van Oranje Nassau werd, is hij tegenwoordig vrijwel volledig vergeten. Zijn dubieuze rol als vooraanstaand lid van de door de Duitse bezetter opgezette Kultuurkamer heeft zijn werk vermoedelijk opgebroken. Enige jaren was hij in dat kader leider van het 'Gilde voor schilder- en beeldhouwkunst' en een warm pleitbezorger van de 'arische kunst'. Schiedam was verschillende keren zijn kunstzinnige onderwerp. In 1936 schilderde hij bijvoorbeeld het schoorsteenstuk in de regentenkamer van het (nieuwe) Hofje van Belois aan de Aleidastraat. Iedere Musis worden twee museale objecten uit niet-Schiedamse en niet-Vlaardingse collecties gepresenteerd, soms onbekende stukken, soms in de vergetelheid geraakte. 25 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 25