Turkse traktatie in Jenevermuseum tekst: Henk Slechte foto: Jan van der Ploeg Schiedam gedenkt hem nu nog met een straatnaam in de Gorzen en een zaal in het Stadskantoor, maar met ingang van 6 juli ook met een biografie van de hand van Schiedammer Hans van der Sloot en de Vlaardingse historica Ingrid van der Vlis. Intussen exposeert het Stedelijk Museum in de Grote Kerk schilderijen, aquarellen en etsen van Turkije in de late 19de eeuw van Marius Bauer, en geeft het Jenevermuseum tot 4 juni een overzicht van drinkgewoonten in Turkije. De tentoonstelling begint, zoals iedere tentoonstelling, met een paar inleidende tekstpanelen die de bezoeker vertellen dat alcoholgebruik in Turkije steeds gewoner wordt en dat alleen streng gelovige moslims zich nog houden aan het verbod op het nuttigen van alcoholhoudende dranken. Daarna kan de bezoeker lezen dat raki een brandewijnvariant is, dat de drank een alcoholpercentage van 40 tot 45 heeft en dat raki zowel een volksdrank is als een drank voor de elite, die vooral wordt genuttigd in een sociale context, zoals de maaltijd of een feestelijke gebeurtenis als een bruiloft. Bier dankt zijn opkomst in Turkije aan de Deense brouwer Tuborg, die er ooit een brouwerij vestigde, maar allang is overvleugeld door het veel goedkopere Turkse bier. Wat veel mensen wel weten is dat Turkije een prominente producent van druiven is, maar dat daarvan ook voortreffelijke wijnen worden gemaakt is minder bekend. Iedereen weet wel dat koffie en thee vanouds een belangrijke rol spelen in de Turkse cultuur. Mensen op de thee vragen is een gebaar van gastvrijheid, en wie ooit in Turkse stadjes heeft rondgelopen weet hoe belangrijk de (Turkse) koffie in het dagelijks leven (van de Turkse man) is. Informatieve teksten, maar vragen te over: wanneer begon de productie van raki in Turkije en waar? Wanneer kwam Tuborg en sinds wanneer drinkt de Turk zijn eigen bier? Is er verschil in drinkgewoonten tussen de stad en het platteland? En ontwikkelen de drinkgewoonten zich nu Turkije enerzijds richting Europa koerst, maar tegelijk de Islam meer greep op de politiek krijgt? Voorzien van de kennis van de twee inleidende tekstpanelen kan de bezoeker aan zijn rondgang beginnen. Dat is een wonderlijke ervaring. In vitrines staan theeserviesjes, glazen die waarschijnlijk voor het drinken van raki bedoeld zijn, maar wellicht ook voor thee of koffie, en nog zo wat attributen waarvan in de meeste gevallen de relatie met drinken herkenbaar is, zij het niet in alle. Op zoek naar tenminste minimale informatie over de drinkgewoonte waarbij een attribuut hoort, de ouderdom van een serviesje of een streek waar iets vandaan komt, wordt de bezoeker geheel maar dan ook geheel aan zichzelf overgelaten. Bij ieder object ligt keurig een briefje met de - meestal Turkse - naam van de bruikleengever, maar daartoe beperkt de informatie zich. In een vitrine ligt een waarschijnlijk antiek pistool. Wat het met drinken te maken heeft laat zich raden, maar wordt niet verteld. En zo doolt de bezoeker langs mooi ingerichte vitrines, maar wordt hij niets wijzer over wat hij of zij ziet. En dat kan toch niet de bedoeling van een tentoonstelling zijn. Een tentoonstelling is meer dan mooi inrichten! Wat de bezoeker wel kan leren is de receptuur van de raki, de Turkse term voor een toost (sereff= to your honour, aldus de tekst) en de tekst van een Turks Jeneverlied uit 1971dat zomaar uit het niets op een tekstpaneel is afgedrukt in het Turks en het Nederlands, Nederland en Turkije vieren dit hele jaar dat ze vierhonderd jaar geleden diplomatieke betrekkingen aanknooptenen dus geen handelsbetrekkingen zoals staat in de folder van het Jenevermuseum bij de korte tentoonstelling Turkish Treat. Turkse Drank en Drinkcultuur. Binnen de landelijke viering heeft Schiedam een bijzondere positieomdat de eerste Nederlandse gezant in Turkije de Schiedammer Cornelis Haga was Musis 30

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 30