maar waarvan de bezoeker niet te weten komt wat de functie ervan is, als het een functie heeft. Wordt het bijvoorbeeld gezongen? Het heeft coupletten over Nederlandse steden als Amsterdam, Rotterdam, maar ook over Schiedam: 'Hee heeeee, wat ze Schiedam noemen, waar ze jenever drinken 't bevalt me zeer, waar dag lieve schat, dag mokkel dag zeggen 'o mijn hoofd, nana, ik had kiespijn, nana 'ik heb veel gedronken, nana, nana schat, nana, nana lieve nana Ook Scheveningen en Brabant komen aan de beurt, Scheveningen met haring en Brabant met bieslook. Dit tekstpaneel kan staan voor de hele tentoonstelling. Die ziet er schattig uit, als een winkeltje met mooie spullen, maar maakt de bezoeker niet wijzer over wat hij of zij aan objecten krijgt voorgeschoteld. Dat geldt ook voor Haga in Istanbul woonde. Hans van der Sloot en Ingrid van der Vlis besteden er uitgebreid aandacht aan. En waarom dan niet daartegenover de drinkgewoonten anno nu laten zien? Er zijn ongetwijfeld genoeg Turkse Nederlanders die het museum daarbij zouden kunnen helpen en dat ook graag zouden doen. Maar bovenal het verzoek de bezoeker serieus te nemen en hem te informeren over wat hij in de vitrines ziet. Dat is een minimale eis die iedere bezoeker aan een tentoonstelling mag stellen. Het hoeft niet veel te zijn, maar we mogen toch tenminste wel weten waarvoor iets werd of wordt gebruikt en hoe oud of jong het is. En dan nog wat. Langs de muur hangen foto's van drinkende mensen, vooral mannen. Ook die lijken niet informatief maar decoratief bedoeld te zijn, want ze hebben geen enkele duiding. Het ruikt overigens wel heerlijk in de tentoonstellingsruimte. Dat is te danken aan de open manden met grondstoffen de drie splinternieuwe flessen wijn met onbegrijpelijke namen en de drie flessen raki met even onbegrijpelijke etiketten in een van de vitrines. Een oude fles of kruik is nergens te zien. Raki zat ongetwijfeld ook vroeger in een fles of een kruik. Niets van dat al. Daarom toch maar een hartenkreet. Nederland gedenkt 400 jaar diplomatieke betrekkingen met Turkije en het Schiedamse Jenevermuseum wil aan die herdenking bijdragen met een onderwerp dat bij dit museum past. Waarom dan niet een minimale structuur aangebracht in de tentoonstelling, met bijvoorbeeld aandacht voor de drinkgewoonten in de tijd dat de Schiedammer (voor raki?) die naast elkaar en buiten de vitrines zijn opgesteld en voorzien zijn van hun namen, maar niet van die van het product waarvoor ze gebruikt werden. Ten slotte. Het museum organiseert rond deze tentoonstelling verschillende activiteiten, zoals op 31 mei de avond Schiedam in dialoog, door de Stichting Meredia. Op die avond kunnen Schiedammers met elkaar hun kennis van en ervaringen met drankculturen uitwisselen. Er is dan ongetwijfeld ook gelegenheid voor een proeverijtje in het Proeflokaal, waarin tijdens de tentoonstelling ook raki is opgenomen. U«>51ARMAS H*UC OrUNtAR *esTiVAu 31 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 31