NOG PAS GISTEREN S6 VAKANTIE FEEST- slowl" ElRMJ3 'Waarom' vroeg volgens zeggen Musisredacteur Rikkert Wijk zich in één der laatste vergaderingen hardop af, 'worden tegenwoordig niet meer zulke indringende foto's gemaakt als pakweg vijftig jaar geleden?'. Hij stelde zichzelf en de anderen die vraag bij het zien van Hans Vissers foto van het verzetsmonument van Van Luijn onder de kritische blikken van twee passerende oudere vrouwen in de Musis van mei 2012. Helemaal gelijk had Wijk echter niet. Ook de portret- en parlementaire fotografie van Vincent Mentzel uit de jaren 1980 en '90 levert - bij voorkeur in zwart-wit - treffende beelden op, evenals de voetbalfoto's waarmee Robert Colette in de jaren 1980 zijn zilveren camera won, of de huidige foto's van Hans Visser. Beide laatsten fotografeerden hun Schiedam in de jaren I960, voordat Visser zich definitief in Italië vestigde en Robert Collette een grote toekomst tegemoet ging als de onbetwiste voetbalfotograaf van Nederland. Met name Hans Visser liet zich in zijn 'Schiedamse tijd' inspireren door de grote fotografen van Magnum en het Amerikaanse Life. Beiden werkten ook voor het maandblad van de Schiedamse Gemeenschap en nog altijd bezitten hun foto's voor dat blad een actualiteit waarop de tijd geen vat heeft gekregen. De fotografie uit de jaren 1950 tot en met 1970 mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van een groot publiek. Daarin had Rikkert Wijk zeker gelijk. Met nostalgie heeft dit weinig te maken. Want slechts een deel van de kijkers van nu en kopers tekst: Wim Henkes foto's: Robert Collette, H.K. van Minnen en Hans Visser van de talrijke fotoboeken van beroemde zwart - witfotografen die momenteel het licht zien, zullen de beelden van bijvoorbeeld Henry Cartier Bresson, David Seymour, Robert Capa of de Nederlanders Cas Oorthuys, Ed van der Elsken en Johan van der Keuken kunnen verbinden met persoonlijke herinneringen aan de tijd waarin hun foto's verschenen. Dat gold zeker ook voor de tentoonstelling 'Gebeurde in Rotterdam' waarmee Fotogalerie Cokkie Snoei in 2004 een serie foto's van Jan Schaper presenteerde. Deze fotoserie was vervaardigd tussen 1952 en 1955 en toonde de jeugd van de havenstad in tijdens de eerste jaren van de wederopbouw en in een stad die aan de jeugd nauwelijks een mogelijkheid tot vermaak bood.. Niettemin trok de tentoonstelling vooral een jong publiek dat, zoals ik, slechts uit de krant van vroeger weet van 'de Turk', 'de Mandril' Ansje van Brandenburghs "t Roefje' of'Rutecks op het dJONGi ISRAËL 1DANSTI i Sterren Show! EUROBAL '63 muajmm \,0 ui mum ivj jong ISRAËL DANST DELBAHA Lurelei Top Sterren EUR0BJIJ3 Lurelei Show! j Bi JONG I O-* -ISRAEL DANSTI JONGS ISRAËL I DANSTI iai*eUii*t«l mi HONKBAL WEDSTRIJD Tlf 3 ■int it 3 iKtiMi SQ lekiatitliut ui) •itiellifitit 1863 HÖ#LBSff*S8l£|fH W j ii mi IIISMW O. K. O V V O 1 uil AMSTERDAM SCHOTEN 1 uil HAARLEM n MSSMf THfATfl 25 HONKBAL WEDSTRIJD! jKBm 15 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 15