Van een overdracht of bruikleen was geen sprake. Niettemin ging directeur Pierre Janssen onmiddellijk over tot het registreren van al het in bewaring gegeven werk. Daarbij zette hij zesentwintig werken apart die hij graag voor het museum wilde kopen. Het geld ontbrak echter en kwam ook niet op tafel na lange gesprekken in de commissie en met het Schiedamse stadsbestuur. De waardering voor het werk van Karei Appel moest nog komen. Ook Rotterdam zag er niets in en liet na afloop van de tentoonstelling E55 een grote muurschildering van Karei Appel verwijderen omdat de wand nodig was voor aankondiging van sportwedstrijden. Sanders; 'Uiteindelijk, tijdens een etentje bij ons thuis wilde Appel graag weten 'wat hij kon krijgen voor die hele handel'. Meer dan het hele aankoopbudget van dat jaar, zo'n zesduizend gulden, kon ik hem niet bieden, maar als goede vriend accepteerde hij het bod en kocht het museum voor nog geen tweehonderdvijftig gulden per stuk de hele door Janssen gemaakte selectie'. Waar moet dat heen? De cultuur in Schiedam is Piet Sanders meer verschuldigd. Mede aan zijn steun is het te danken dat de leden van de jonge sociëteit Quosque Tandem? (In goed Nederlands vertaald tot, 'waar gaat het heen?'), echter in het Schiedamse hardnekkig uitgelegd als 'waar moet dat heen?) hun ideaal konden verwezenlijken en CHOCOLADE KUNST www.debontckoe.nl Marino Marini, Cavaliers, 1950, brons met beschildering, 25 x 9 x 18,5 cm, collectie Piet en Ida Sanders, foto: Christie's Amsterdam B. 1/ Schiedam Lange Haven 54-56 Tel. 010-4732751 Rotterdam-Centrum Delftsevaart 26 Tel. 010-2132993 Rotterdam-H'berg Bergse Dorpsstraat 25 Tel. 010-2180067 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 6