Kleding met historische
meerwaarde
tekst: Peter de Lange
foto's: Sjaak van Beek
Modeontwerpster Annicke Shireen van der Giessen is
een van de jonge kunstenaars die een atelier hebben in
een voormalige verffabriek aan de Schie, op de grens
van Schiedam en Overschie. Haar werkruimte kijkt uit
op het nog maar zelden door de beroepsvaart gebruikte
riviertje met zijn groene, dichtbegroeide oevers. De
klinkerbestrating langs het water vertoont op sommige
plaatsen roestbruine plekken, de laatste sporen van een
vroegere industriële bedrijvigheid.
Het is een geschikte plek voor een modiste van wie
veel ontwerpen teruggaan op het verleden. Zoals
Annicke met de naam van haar bedrijfje Folktailor
al aangeeft, verwijst haar werk naar periodes in de
geschiedenis toen mensen samenleefden in kleine
agrarische gemeenschappen en de sociale omgang
werd bepaald door feodale verhoudingen. Veel van
Annickes kledingstukken zijn geïnspireerd op drachten
uit periodes als de Ijzertijd, de late Middeleeuwen en de
Gouden Eeuw.
Annicke, afkomstig uit Hoek van Holland, studeerde
fashion design aan de Hogeschool voor de Kunsten
in Utrecht. Haar afstudeerscriptie ging over identiteit
en de maakbaarheid daarvan. Een vraagstuk dat haar
bijzonder bezighoudt is, onder welke omstandigheden
de authenticiteit van mensen het best tot uitdrukking
komt in hun kleding.
In ieder geval niet in het huidige postindustriële tijdperk,
daarvan lijkt zij overtuigd. „Kleding werd vroeger met
de hand gemaakt. Daardoor alleen al is het authentieker
dan de producten van de weggooicultuur van
tegenwoordig. In de hedendaagse kleding telt het imago
meer dan de functionaliteit. Kleding uit vorige eeuwen
heeft naar mijn smaak meer waarde en zeggingskracht.
Het is heel lang gebruik geweest dat kleding overging
van moeder op dochter. Jurken werden versteld en
aangepast aan leeftijd en levensomstandigheden.
Kleding nam vroeger een heel andere plaats in het
leven in, kleren hadden te maken met je afkomst, ze
maakten deel uit van je wezen."
Industrialisering en globalisering hebben korte metten
gemaakt met zulke gebruiken. De laatste culturen die
er eigen gebruiken en eigen kenmerken op na houden
dreigen te verdwijnen. Eenvormigheid is troef; grote
modeketens verkopen overal ter wereld dezelfde
producten, vaak gemaakt van goedkope stoffen door
goedkope arbeidskrachten in verre landen „Een T-shirt
reist de hele wereldbol over voor je het koopt," zegt
Annicke.
Ideaal zou zijn, betoogt de jonge modiste, als kleding
weer zoals in vroeger dagen lokaal zou worden
gemaakt, van mooi, duurzaam materiaal. Dat zou
niet alleen het milieu ten goede komen, maar ook
Annicke Shireen van der Giessen