Naschrift redactie
De komende tijd zijn er een aantal
zaken waarop De Kroepoekfabriek
de aandacht wil vestigen.
Renske Verbeek: "Onze grootste
uitdaging is de aankomende
bezuinigingsronde. Een grote klap
kunnen we simpelweg nog niet
hebben na één jaar. We zitten in de
opbouwfase. Op dit moment halen
we al zoveel uit de samenwerking
met het bedrijfsleven. Een
kwart van de organisatie
wordt gefinancierd met behulp
sponsoring, dat is veel! We willen
door samenwerking en nieuwe
initiatieven zoveel mogelijk kansen
zoeken om de kosten te drukken en
extra geld te genereren.
Met de Kroepoekfabriek
neemt Vlaardingen in de regio
een unieke plaats in. Een
deel van het succes dankt de
Kroepoekfabriek zeker aan het
feit dat zoveel jongeren bij de
fabriekbetrokken zijn. Hetzij
als vrijwilliger in 'de Kroe',
hetzij als stagiar(e), hetzij als
muzikant, artiest, deelnemer
aan workshops, publiek of een
combinatie hiervan. Het recept
voor succes schrijft verder een
overdosis aan enthousiasme
voor. En dit versterkt en
vernieuwt zichzelf omdat
niets zo enthousiasmeert als
publieke waardering.
Met de Kroepoekfabriek neemt Vlaardingen in de
regio een unieke plaats in. Een deel van het succes
dankt de Kroepoekfabriek zeker aan het feit dat zoveel
jongeren bij de 'fabriek' betrokken zijn. Hetzij als
vrijwilliger in 'de Kroe', hetzij als stagiair(e), hetzij als
muzikant, artiest, deelnemer aan workshops, publiek
of een combinatie hiervan. Het recept voor succes
schrijft verder een overdosis aan enthousiasme voor.
En dit versterkt en vernieuwt zichzelf, omdat niets zo
enthousiasmeert als publieke waardering.
Schiedam heeft in het verleden een vergelijkbaar
succes gekend. Daar bouwde in de late jaren 1970
een aantal leden van de christelijke jongerensociëteit
Quousque Tandem? (Hoe lang nog?) uit idealisme een
eigen theatertje op de zolder van het sociëteitsgebouw
in het Diaconiegebouw aan de Nieuwstraat. Dit theater
met een in eigen beheer ontworpen techniek en plastic
kuipstoeltjes voor de bezoekers zou als Zoldertheater
In den Teerstoof één van de toonaangevende kleine
zalen in de regio zou worden. Landelijk verwierf
het zelfs bekendheid kreeg als theater voor jong
cabarettalent. Hier stonden voor een publiek van
pakweg honderdvijftig mensen Freek de Jonge en
Bram Vermeulen met het snerpende Philicorda-orgeltje
en kanariegele DAF, trad Youp van 't Hek op en
maakte Lurelei met Eric Herfst en Jasperina de Jong
enkele plaatopnamen vanwege de intieme sfeer.
Vele jaren later bouwde Schiedam, aangespoord door
de enthousiaste wethouder Menno Siljee op basis
van de herinneringen aan dit theatertje en grote
plannen voor de toekomst een nieuw cultuurcentrum
in het Wennekerpand. Hiermee werd een oplossing
gevonden voor de enkele jaren daarvoor aangekochte
Distilleerderij Wenneker, waarin oorspronkelijk
het Glasmuseum zou worden ondergebracht. In
een nagelnieuw - gedeeltelijk door de ontwerper
BertJan Pot ingericht interieur zijn een theater,
annex bioscoop, de Wenneker Cinema, ruimten
voor workshops, dans- en muziekstudio's en het
Centrum Beeldende Kunst, het CBK gerealiseerdHet
Musis 18