DEUREN Gerard van Soest De juiste plek zou ik niet meer weten. Wel dat ik er vele malen langs ben gelopen voordat ik de foto maakte. Was het een deur of een voormalige etalage in de Brandersbuurt, in de Louronstraat of elders in de oude binnenstad? Ik zou het zo één, twee, drie niet meer weten. Wel dat de foto een onderdeel was van een hele serie. Door een venster of deur dicht te timmeren of te metselen wordt de opening niet meer de toegang tot of een venster op een andere wereld, maar een statisch en grafisch element in een verder levende omgeving. Het is niet de plaats maar de stemming die ik me herinner. Uiteindelijk maak ik zeker ten opzichte van andere kunstenaars die zich hebben toegelegd op de fotografie - betrekkelijk weinig opnamen. Ook de foto's die eind 2012 op de expositie Zilvertoon in Pand Paulus te zien waren, berustten op langdurige observaties van de natuur. Ooit vroegen fotografiestudenten mij met welke toestellen en objectieven ik werkte en hoe deze van invloed zijn op mijn werk. Mijn eerlijke antwoord was dat zij dat allemaal konden nalezen in de technische specificaties van het gekochte toestel. Fotografie is voor mij het vastleggen van mijn waarneming, zonder deze op andere wijze te beïnvloeden dan door een nauwkeurige benadering van het beeld en een zo zorgvuldige mogelijke instelling en belichting. Mijn foto's zijn beelden die iedereen kan waarnemen die daarvoor de aandacht, de moeite en het geduld kan opbrengen. Achter deze deur hebben tientallen levens zich afgespeeld en in elk geval zijn duizenden Schiedammers eraan voorbij gelopen zonder dit beeld goed in zich op te nemen. Zonder zelfs maar te kijken waarschijnlijk.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 19