12e Jaarg. Woensdag 6 Maart 1889, No, 3327. Ca®r ^v\m Bottemanne, VERSCHIJNT DAGELIJKS. Bureau: Bot er straat, E, 39. Voor Schiedam per 3 maanden /1.50 A2.- Afzonderhjke Nommera0.05 Jft o„" ÏÏ^Tp* NIEUWE SCHIED&WISCHE COURANT Brija v»u Oit Blad: Prijs der Advertentiën: Van 16 regels/0.60 Elke gewone regel meer0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. e ^en^e Gods en de gunst van den Tn<sar*-r*t'0stelischen Stoel 4 !SCH0P VAN HAARLEM, u ^®eijkheid en de Geloovigen van Ons Bisdom, Zaligheid in den Heer. 9 erhaltt., daakzegt voor de vele bewij. Sdl B 0°d;r8™bik"»ia. 'oegenegettbeid L en ,,„T dl>K"lb»l'A»v>eMia betoond, toespreekt*^11,8 all6n' pmstera ea geloovigen kinder. ïl 8 een *eeder mirmmd vader zij een t® sporen °w?leD Ben hdlig leV6n aa" van de VastB h meenden nu, bij het begin doen, jan e^es iaar8> niet beter te kunnen bestemde l'„. <?Dcliode Ge]oovigen, de voor zins verkorf v deD H* Vader> e01»gs- >0m d 1 16 houden* uldn* Di Da vm Van Christen te verdienen", de beliiii.66 ^dne ^e^'8llöid, »is niet slechts en ben^fOE13 de# m»ar ook de kennis Daaro 6 eD1D8 der christelijke deugden,noodig. keid &f '3aa8t n'et alleen de eeuwige zalig- al, maar ook de welvaart en do rust ,chame.DSObeUdke samenleving en der maat delen 1?' t'S mei1 BTenwel nagaat» boe zoo ieder °Q door8aan8 inrichten, dan zal in he|m0e 0I14 t°08eveD' dat do zeden zoowel afwijk... Z,"*""-" vnnden Aneïtel Jnnnn Bot k,t .«rf lijk Alles wat in °P EZen *®d toePus«e- liikketd j wereld is, ts begeer- tyiletd des vleesches; begeerliikh.,* j enhoovaardij des leveni Tn vergeten „ïr meesten tooh doel zij geroeDfi6118 Bekomen, tot welk en aandacht gevestigd honden.a,.bunne zorg bijgaande goederen, en worden" i!T de natuur en met omverwerping orde, vrijwillige slaven van die driften waar over de mensch volgens de voorschriften der 'ede zelve, moet hearschen. Bg de zuoht naar weelde en genot komt gewoonlijk de begeerte ®aar de middelen om die te verkrijgen. Van daar de onbeteugelde gelddorst, die zjjne ®lnchtcfiers verblindt, en met brandende drift ®aar de vervulling van zijn verlangen streeft, 1 wgls zonder onderscheid te maken tuBBCben ^®cht en onrecht, ja niet zelden met onbe- tarnde verachting der armoede van anderen. ^c° 2ijn er velen, die zich in rijkdommen en ee 0 baden, en toch den naam van broeder schap bjj het volk in den mond hebben, of schoon zjj dat Volk in het binnenste van bun hart hoovaardig verachten. Zoo is ook het streven van den door hoegmoed opgeblazen geest, zich aan geene wet te onderwerpen, geen gezag te eerbiedigen loutere zelfzucht wordt vrtjhetd genoemd, en de mensoh waant zich vrij geboren als het jon% van den woud- ezel. 2) «Daarbij komen de verleiding derondengd en de verderfelijke aanlokselen tot zondewij denken hier aan die Bchonwspelen, vol van goddelooze en wulpsohe voorstellingen boeken en dagbladen, geschreven om de deugd te bespotten en de zedeloosheid te vergoellijken de schoone kunsten zelve, ten dienste des levens en tot veredeling des geestes bestemd, dienst baar gemaakt aan de booze begeerlijkheden. Niet zonder vreeze kan men de toekomst tege moet zien, omdat voortdurend nieuwe zaden van ongerechtigheid ia het hart der jeugd worden uitgestrooid. Gij kent de inrichting der openbare scholen aan het kerkelijk gezag is daar geen plaats overgelaten, en juist in die jaren, waarin het teader gemoad tot Christelijke deugd met zorg en ijver moest opgeleid worden, wordt daar geen woord van de voorschriften van den godsdienst gerept. De onderen gaan nog grooter gevaar te gemoet nameljjk het gevaar, voortspruitende uit valsche leerstelsels en wel zoodanige, dat zij de jeugd niet tot de kennis der waarheid brengen, maar veeleer door drogredenen tot dwaze zelf verheffing misleiden. Want bjj da behande ling der wetenschap verkiezen de meesten, met volkomen terzijdestelling van het H. Ge- loof, alleen de rede tot gids bij hunne wijs- geerige stelsels; geen wonder, dat zij, bjj ge mis van dien krachtigen steun en dat heldere licht menigen val doen en de waarheid niet zien. Voor hen hoort men die beweringen dat alles wat in de wereld gevonden wordt, stoffelijk is, dat menschen en dieren den- zelfdeu oorsprong en gelijke natuur hebben, zelfs worden er gevonden, die twjjfelen a»n het bestaan van God zeiven, den Bestuurder en Schepper der weield, of die aangaande Zjjn wezen, op de wijze der heide nen, in de afschuwelijkste dwalingen ver- keeren. Daaruit volgt noodzakelijk de verval- sching van den aard en het wezen van dengd, ree t en plicht. Maar terwijl zij dus de heer schappij der rede verheerlijken en de bracht van et verstand verre overdrijven, ondergaan zij de straf voor hunnen hoogmoed, door onwe tendheid aangaande de waarheden van hoogste belang. waarheden van het o o ï"3 nn do geest door dwaal leer bedorven, dan dringt tevens het zeden- bederf in merg en bloed, en dit euvel kan bg dat soort van memchen niet zonder groote moeite genezen worden, dewijl eenerzjjds on juiste begrippen bet zedelijk ooideel verval- schen, en van den anderen kant het licht van het Christelijk geloot ontbreekt, hetwelk het beginsel en de grondslag is van alle gerech tigheid. «Hoe groote onheilen nit dergelijke oorza ken over de maateehappjj zijn gekomen, aan schouwen wij dageljjks als met eigen oogen. Het vergif der valsche leeringen verspreidde zich met wassende snelheid in het leven en de maatschappij. Het rationalisme, materia lisme en atheïsme .baarden het socialisme communisme en nihilisme zonder twijfel alle te vergelijken met eene afzichtelijke endoode- ljjke besmetting, maar toch eene natuurlijke, ja noodzakelijke vrucht van zulke beginselen. Indien immers de Katholieke godsdienst, niet tegenstaande hare Goddelijke oorsprong door zoo schitterende bewijzen gestaafd wordt, toch zonder wroeging verworpen wordt, waarom zondea dan niet alle andere Boorten van gods dienst waaraan dergelijke kenteekenen van waarheid ontbrekeD, verworpen worden ?Indien de ziel door hare natuur niet onderscheiden is van het lichaam, en indienderhalve bg den dood des liohaams geene hoop op een eeuwig en zalig leven overblijft, welke beweegreden beslaat er dan voor den mensob, om arbeid en moeite te trotseeren, ten einde de driften aan het voorschrift der rede te onderwerpen «Het hoogste geluk van den mensch zal dan gelegen zijn in het bezit van de goederen des levens en in het najagen van streelende genie tingen. En daar er niemand bestaat, die niet door den drang der natuur zelve gedwongen wordt, om het geluk te zoeken, zal een ieder met recht, aan anderen datgene ontnemen, wat hij vermag om zich zeiven, ten koste van anderen, een gelukkig leven te verzekeren. Geene macht, zal in staat zijn de opgewekte driften te beteugelen. Want als een noodzake lijk gevolg zal de kracht der wetten verlam men en elk gezag bezwjjken, wanneer de diepe en onveranderlijke grond van alld gezag, name lijk Gods gebod en verbod verworpen wordt. Daaruit ontstaat noodzakelijk eere volkomen verwarring in de burgerlijke maatschappijim mers door onverzadelijke begeerte worden alle genoopt tot een aanhoudende strijd, waarinde eene worstelt voor de verdediging van hetgeen hij verkreeg, de andere voor de bemachtiging van hetgeen hij verlangt." Tegea die bedorven zeden der wereld, aldus vervolgt de H, Vader, moeten wij voortdurend strijden, bij dien etrjjd bet cog gevestigd bon den op Jezus Christus, die het kruis verduurd heeft in Zjjne voetstappen treden en, door

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1889 | | pagina 1