12e Jaarg. Dinsdag 9 Juli 1889, No, 3427. •v»'44»»,e» °r,::™d etr;a'",sMb«»>k° 8 hoe,lle"' ^'Vr::r^,r 2 ptï l«" ST ,,oodl"-eet «mt °<>8 ai" 'B n4° «.ae.lbt Tn b VERSCHIJNT DAGELIJKS. Bureau: Boterstraat, E, 39. **n dit y°°r Schiedam per 3 m.. AfaJnderi^ke tjrZl» 0.05 WwtJndi,, b°4™> nit h,l l»«'a door «rdioo,ter. geoooteo, ai, a™ s mUMn- ?""4 0M1?W a" 8»a. op hoi dorre Wa de armoe en ellens a, oiu»a.„ t'«l«« aang. droogte en «i.kt,ge tag. 'M 4« b.d. uil do m" !S». groot, a, b,hoe(teo °*'A i« toeh 0Qde er te S^;aa JQ Ongek0nd gevat d JOn89li6den alhier het ed ,e8D,ge 5. *at daaraan fB k„ edel P'an op- verzoeken voor d 6 bijdra^ te gaan herwaarde pastoors AIdT Parochlatl6n van de P Cura^o. Qod zegen"?Jansen streven t g6ne hua aenschlievend Mogen zö 8n(1^. rS8 mi88iooariSslm Staat Zijn y°or de ,'?kb««t.»t.i"„ r4i,,k b«4'»g b- lgk "»«8 ISdoo lu',^« ««Wor *„144.1, 0.bw#bw "T"— Allocutie van dan H u". consistorie van 3m f in het nieuwe en ernstige aan»! Sprak(* over verheven stad tegen die ia deze sebe pontificaat werden Von I en het R00m Vit gevoerd, tot Onze groof f*' lS^l leedwezen van alle weldenkend? 8n tot ?t>ben Wij u op buitenge??? ~Daaro* amenroepen, ten einde openlijk d°011 °uik - dC?e7dE d6r Italiaansche revolutie en beiligeri godsdienst? hebben ?r Prooi eezfn Apostolischen Stoel ag6D- M?r in 8an T la°ge reek8 aan" ÏnfdUjke 8®oten naafd?/611 StreVea de ver- de Vorige p? dad6U' D°S veel erger ge' Er ^mannen, die besloten Prijs der Advertentiën Van 16 regels/0.60 Elke gewone regel meer0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. hebben van de hoofdstad der catholiciteit, de hoofdstad van alle losbandigheid en gods dienstloosheid te maken; en met dit doel kweeken zij overal haat, ten einde des te ze kerder hij hun aanval op dezen burcht der katnohske Kerk, zoo mogelijk de rots te ver- metigen, waarop de Kerk is gebouwd. En inderdaad, alsof zij nog niet reeds genoeg verwoestingen gedurende zoovele jaren hadden aangericht, decreteerden zij nu, met de be doeling zich-zelt in vermetelheid te overtreffen, dat een openhaar gedenkteeken moest worden opgericht, om voor het nageslacht den geest van afval van de Kerk te vereeren en om te kennen te geven, dat zij een strijd op leven en dood met het Catholicisms verlangen. Dat dit het oogmerk is van de drijvers en de voor naamste leider3 der onderneming, zegt de zaak-zelve genoegzaam. Hij, dien zij met eerbewijzen overladen, is een apostaat, van ketterij overtuigd en tot zijn laatsten snik tegen de Kerk in opstand. Maar het is juist hierom, dat zij hem hebben willen eeren wanthetisbewezen.dat hij geen enkele ware Verdienste had. Het is niet zijn zeldzame wetenschap, daar zijn geschriffen hem doen kennen als een aanhanger van het pantheïs me en het schandelijkste materialisme, mank gaande aan de grootste dwalingen en zich zelf meermalen tegensprekend. Het zijn niet zijn deugden, daar zijn zeden voor het nage slacht een toonbeeld zijn van het bederf, waar toe de ongedwongen hartstochten een mensch kunnen voeren. Het zgn niet zgn daden, zijn diensten bewezen aan het vaderlandzijn talenten bestonden in veinzen, liegen, egoïst zön> geen tegenspraak dulden, vleien, een bige ziel en een bedorven geest bezitten. De ui'engewone eerbewijzen aan zulk een man 8® racht, hebben dus slechts één zin, één betee- suis nl. dat men leven moet buiten de ge openbaarde goddelijke leer, buiten het chris- 6 U geloof en dat menden geest der menschen ge e? aan d0 macht van Jezus Christus eti°6, onftrekken. Dit is buiten kijf het doel hare k Werk der boosaardige secten, die al God* t rack^en Spannen, om de staten van haat 6 Scke'deu 8n die m0t een mateloozen en k ®a eea literate hardnekkigheid de Kerk einde ,°°mso^e Pausschap beBtoken. Enten beteek keiee(iiging nog duidelijker en de t0 ma?8 Yan d't £tandbeeld nog eclatanter Dng met? beeft men 80wild, dat de onthul- woordiehnif groot3te Tertoon en in de tegen- menigte 7an 6011 Z°° talrPk m°gellJke in de a bad. Rome heeft derhalve schor,6?! agen een ontza8iÜka bende aan- van alle kanten binnen zijne muren gevoerdmen zag onbeschaamd en spottend aan de Kerk vijandige processies met vanen rondtrekken en wat het verschrikkelijkste is, er werden zelts vaandels gevonden met de beeltenis van den boozen Geest, die in den hemel aan den Allerhoogste gehoorzaamheid heeft geweigerd, en die de vorst der verlei ders, het hoofd van alle opstandelingen is Bij deze misdadige demonstratie heeft zich de onbeschaamdheid der redevoeringen en ge schriften gevoegd, waarin men de heiligheid der meest verheveu zaken belachelijk heeft trachten te maken en waarin men met kracht en klem de absolute vrijheid van denken verheerlijkt, welke de maar al te vruchtbare moeder is van alle slechte leeringen en met de christelijke zeden de grondslagen van elk» wet en elke burgerlijke maatschappij aan 't wankelen brengt. En zulk een manifestatie heeft langen tijd kunnen worden voorbereid, georganiseerd en gehouden, niet alleen met voorkennis van de regeerders, maar met hun openlijke gunst en ondersteuning. Het is smartelijk te consta- teeren, en het is bijna een wonder, dat in deze verheven stad, waar God den zetel van zijn stedehouder heeft gevestigd, de lof der menschelijke rede, in opstand tegen Godweer klinkt en dat daar, waar de gehee'ie wereld heeft geleerd de zuivere voorschriften van het Evangelie en de heilzame raadgevingen te komen inwinnen, nu, tengevolge van een misdadigen ommekeer, schandelijke dwalingen en zelfs ketterij ongestraft worden bekrach tigd door standbeelden. De gebeurtenissen hebben ons zoover gebracht, dat wij den gruwel der verwoesting in de heilige plaats zien. Ingevolge de onwaardigheid dezer feiten en omdat het bestuur der christenheid Ons is toevertrouwd, met de zorg den godsdienst te verdedigen, verklaren Wijj dat Rome is beleedigd, dat men de heiligheid van het christelijk geloof Echandelijk geweld heeft aangedaan en Wij vestigen met smart en verontwaardiging de aandacht der geheel» katholieke wereld op den heiligschennenden aanslag. Maar uit de beleediging-zelve kan men nuttige leeringen trekken. Men ziet daardoor inderdaad meer en meer, dat onze vjjanden, na de vernietiging der tjjdelgke macht des Pausen nog niet rusten, maar ook de om verwerping van de geestelijke macht des sou- vereinen Opperpriesters najagen, benevens de uitroeiing van het christeljjk geloof. Mbd ziet thans ook duidelijk of Wij, hg het opeischen der rechten van den H, Stotl, door eenige menschelijke overweging worden bewogen, dan wel, of Wg niet veeleer worden gedreven doo NIEUWE SCHIEDAMSCHE C °ntvangst te

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1889 | | pagina 1