Ba flit Bnmner Wjoort een Bpeisi 13e Jan Zondag 27 en Maandag 28 Juli 1890. He Bedevaarten. VERSCHIJN T DAG E 1 j IJ li S. Bureau: Baterstraat, E 39. Prijs der Advertentie» ALGEMEEN OVERZICHT. Prijs van dit Blad Voor Schiedam per 3 maanden 1-50 Franco per post door geheel Nederland 2.00 Afzonderlijke Nommers0.05 Het auteursrecht vau tien' inhoud (lezer courant is ver zekerd volgens de Wet van 28 Juni 1881 (Stsbl, no. 124.Ï) ^an reoe's ■dimlmM V gewone regel meer Voor herhaalde plaatsing worden overeenkomsten aangegaan. f 0.60 »0.i0 billijke De katholieke Kerk, die al wat tot stich- Hng en opwekking van hare kindereu strek ken kan, steeds met nadruk aanbeveelt, heeft het gebruik der Bedevaarten van de eerste eeuwen der christelijke tijdrekening af ingevoerd, aangeprezen en door geeste lijke gunsten bevorderd. Wanneer men zich afvraagt, wat eene Bedevaart is, dan ligt het antwoord voor ieder goed onderwezen katholiek onmiddellijk voor de hand. Bede- Vaarten zijn godsdienstige reizen, onderno men met liet doel om plaatsen te bezoeken, hie door de een of andere gebeurtenis tot eene heilige plaats zijn gewijd waar de ziel ge- v°elt dat zij als 't ware der Godheid meer nabij is, waar de geest tot hoogere beschou wing wordt opgevoerd en door de herinne- llng aan die plaats verbonden tot meerdere godsvrucht, tot vuriger gebed wordt ge stemd. Het is waarhet heelal is de tempel des Allerhoogsten en de Almachtige vervult alle plaatsen met Zijne aanbiddelijke tegenwoor digheid maar toch zijn er oorden ter wereld, hie hem meer bijzonder zijn gewijd. Zoo ^as hét reeds vele eeuwen geleden onder he oude wet. De plaats waar Jacob in een Dsioen de Engelen de geheimzinnige lad- her zag op en afklimmen, was hem heilig, etl hij richtte er den Heer een altaar op. Ho toen Jehova Zich aan den leider van Zijn Vl)'k in het brandende braambosch openbaar de, toen ook klonken Mczes de beteekenis- volle woorden in de ooren ontschoei uwe Roeten, want de plaats waar gij staat, is ïeilig. On. Ier de Joodsche wet was han ook het gebruik der Bedevaarten reeds l°t een heiligen plicht verheven. Wij zien he aartsvaders van het Oud Verbond opgaan naar de plaatsen, die door de tegenwoordig heid des Heeren waren geheiligd. En de Hraelieten, eenmaal gekomen in het Be loofde Land, trokken op naar de plaats, Waar de Tabernakel was gevestigd of waar he Heer Zich Zijnen tempel had gebouwd. Het gebruik der Bedevaarten is dus zoo °ud, mag men wel zeggen, als de wereld. MHj zien het dan ook ten allen tijde en onder alle volkeren in eere gehouden. De •'oden, over de geheele wereld verspreid, 1'Chten nog hunne smachtende blikken naar eiuzalem en als een dier zonen Israels het 200 ver kan brengen, dat hij de stad zijner vaderen kan aanschouwen en het hoofd bui gen tegen den muur, die eens Salomon's tempel schoorde, dan acht hij het toppunt zijner wenschen bereikt. De Christenen in alle eeuwen onzer tijdrekening achten het steeds een onwaardeerbaar geluk, de plaatsen te bezoeken, die door het lijden en den dood des Heeren zijn geheiligd ja achtten zelfs het genot van het onge stoord bezoeken dier plaatsen niet te duur met hun bloed gekocht. De Mahomedanen, vol bewondering voor het leven en werken van hun profeet, rekenen het zich een duren plicht, de steden te bezoeken, die getuige waren van zijne vermeende grootsche daden en noch de vermoeienissen eener langdurige en moeielijke reis, noch het heerschen van besmettelijke ziekten, kunnen hen van het volbrengen van dien plicht terughouden. Zoo wordt het gebruik der Bedevaarten steeds bij alle godsdienstige volkeren in eere gehouden en vooral in de christelijke katho lieke Kerk was dit gebruik reeds van de vroegste tijden af in zwang. Behalve de groote pelgrimage naar Jeruzalem toog men reeds in de vroegste tijden ter bedevaart naar de graven der H.H. apostelen Petrus en Paulus te Rome en het graf van Gallië's apostel, den H. Martinus, te Tours. San Jago de Compo- stella en Nostra Senora del Pilar, in Spanje, waren reeds in de eerste eeuwen der chris telijke aera beroemde bedevaartplaatsen, die door duizenden pelgrims werden bezochten in latere tijden was vooral de Santa Casa, het heilig Huisje van Nazareth te Loretto, het voorwerp eener bijzondere vereering en werden tal van bedevaarten naar dat ge nadenoord ondernomen. In onzen tijd, nu de nieuwere uitvindingen den afstand tusschen verschillende plaatsen ontzagelijk hebben bekort en het verkeer voor het reizend publiek vergemakkelijkt, zien wij ook de Bedevaarten steeds toene men. De Kerk tracht ook daarin den zucht naar uitspanning en afwisseling, die zich in onzen tijd zoo krachtig openbaart, ten goede te keeren, en de reismanie die zich van velen heeft meester gemaakt, in christelijken,gods- dienstigen zin te verkeeren. Talrijk zijn dan ook de Bedevaarten, die wij in onze dagen zien opgaan. Naast het dierbare Kevelaer, in Rijn-Pruisen, trekt men ook in grooten getale uit ons Vaderland ter bedevaart naar Hal of Scherpenheuvel in België. Ook meer dere bedevaartplaatsen op den eigen vader- landschen grond worden jaarlijks door honder den pelgrims bezocht. Naar de vermaarde heiligdommen der Allerh. Moedermaagd te Roermond en te Sittard, of de graven der Gorkumsche Martelaars te Brielle, trekken jaarlijks duizenden ter bedevaart heen. En in den jongsten tijd, wij mogen het met blijd schap getuigen, worden ook de Relikwieën van de Maagd van Schiedam het voorwerp eener bijzondere, processiesgewijze ver eering. Wanneer wij aldus de Bedevaarten onder alle volkeren, bij nagenoeg alle godsdienstige gezindten, en in alle tijden en eeuwen, in eere zien, dan mogen wij daaruit gerustelijk beslui ten, dat zij een gebruik zijn, dat wortelt m de menschelijke geaardheid, in het natuurlijk ver langen, dat iedere godsdienstige mensch be zielt om de plaatsen te zien, waaraan zich herinneringen van gebeurtenissen verbinden, die in nauw verband staan tot zijn eeuwig hei'. De katholieke Kerk, die steeds van zulk eene groote kennis van het mensche- lijk hart blijk geeft, keurt dan ook het ter Bedevaart gaan goed en verklaart het voor nuttig. Zij beloont en bevordert het door er geestelijke gunsten aan te hechten, legt het als boete- en voldoeningswerk op, en tracht er de misbruiken en alle bijgeloof ver van te verwijderen. Aldus wordt het gewijd tot eene oefening, die niet alleen zeer welge vallig is in het oog van God, maar ook hoogst nuttig voor den mensch. 26 Juli '90. De Belgische Kamer van afgevaardigden heeft gisteren met 95 tegen 1 stem de over eenkomst van België met den Congo-staat aangenomen betreffende het voorschot van 25 millioen franken. Door deze overeenkomst verkrijgt België recht op den Congostaat, die thans hoofdzakelijk aan koning Leopold be hoort, doch na diens dood aan het rijk zou komeii, behoudens de mogelijkheid om nog tijdens het leven des Konings in het bezit van dit uitgestrekt gebied in Afrika te geraken. België zal dus eerlang onder de koloniale staten moeten gerekend worden. In het Engelsche Lagerhuis is gisteren het debat begonnen over de Duitsch-Engelsche conventie betreffende het wederzijdsch kolo niaal bezit in Afrika en den afstand van Hel goland aan Duitschland. Het debat was vrij geanimeerd. De heer Gladstone, hoewel de beweegredenen eerbiedigend, die lord Salis bury leidden tot het sluiten van het verdrag, trachtte te betoogen, dat de afstand van S grondgebied in vredestijd onwettig is en dat hij daarom de verantwoordelijkheid voor zulk een handelwijze voor de toekomst niet op zich wilde nemen. Spr. zou daarom niet

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1890 | | pagina 1