Y E R S C H IJ N T D A G E L IJ K S.
Bü Dit luw Behoort een BirauL
13e Jaarg. Zondag 17 en Maandag 18 Augustus 1890. No. 3760.
algemeen oveezicht.
Bureau: Boterstraat, E 39.
I'rijs der Adverteiitiën
De Bekeering van Engeland.
NIEUWE SCHIEDANISC
Prijs van dit Itlud:
Yoor Schiedam per 3 maanden 1.50
Franco per post door geheel Nederland 2.00
Afzonderlijke Nommers
0.05
Het auteursrecht van iten inhoud dezer courant i» ver-
zeherd volgens de Wet van 28 Juni 1881 (Stsbl. no. 124.)
Van 16 regelsf 0-60
Elk gewone regel meer»0.I0
Yoor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
Het mag voorzeker wel eene bijzondere
beschikking der Voorzienigheid genoemd wor
den, dat het Protestantsche Engeland in
onze dagen meer en meer van den weg der
dwaling afwijkt en terugkeert in den schoot
der aloude Moederkerk, dien het te kwader
ure verlaten heeft. Vele ouderen in jaren
herinneren zich nog, welken diepen indruk
de eerste opzienwekkende bekeeringen tot de
katholieke Kerk in het protestantsche Albion,
nu ongeveer vijftig jaren geleden maakten.
Het was als de dageraad van eene nieuwe
toekomst, welke zich voor het fiere Enge
land, weleer genaamd »het eiland der hei
ligen" opende.
En toch stond dit verschijnsel niet alleen,
maar was het slechts een schakel in de ke
ten, in de reeks der gebeurtenissen, die het
godsdienstig leven der Britsche eilandbe
woners vanaf de vroegste tijden kenmerkten.
Vanaf den Paus, die zich zijne angeh her
innerde en den H. Augustinus met 40 zijner
monnikken ter hunner bekeering zond, tot
aan den Paus, die de katholieke hiërarchie
in het rijk van den H. Eduard herstelde,
gaat de rij der groote mannen, die zich aan
de bekeering van Engeland gewijd hebben,
onafgebroken voort. Be geschiedenis van
hun leven en werken is de geschiedenis van
het godsdienstig leven der Engelsche eilan
ders. Zij hebben voor Engeland gebeden,
geleefd en gewerkt. En na hun zalig ver
scheiden hebben zij het nog meer zegen doen
verwerven dan zij reeds in hun leven hadden
gedaan. Zij zijn Albion's hemelsehe voor
sprekers geworden, die het genade en barm
hartigheid hebben doen verwerven, zelfs toen
het zich allen titel op de Hemelsehe ont
ferming menschelijkerwijs onwaardig had ge
maakt.
-yyjg met de geschiedenis van Engeland
eenigszins bekend denkt niet aan een
heiligen koning Eduard, aan den grooten
kardinaal Fisher, die het hoofd moest ver
liezen, dat bestemd was den rooden hoed te
dragen, aan den edelen martelaar Thomas
Morus, aan zoovele edele zonen van de So
ciëteit van Jezus, en honderden andere pries
ters en leeken, die onder de regeering van
Hendrik VIII en Elizabeth in Engeland om
des gelootswille tot den wreedsten martel
dood verwezen werden. Zij allen te zamen
zijn de groote mannen, die aan de bekeering
van Engeland hebben gearbeid en den terug
keer van Albion tot de aloude Moederkerk
in de toekomst, hebben voorbereid. Hierin
zien wij weder de. bevestiging van Tertuli-
aan's heerlijk woordïHet bloed der mar
telaren is het zaad der christenen." Enge
land, door zulke hemelsehe voorsprekers
beschermd, kon niet voor immer voor de
Kerk verloren gaan, In het licht van deze
waarheid moeten wij de verklaring zoeken
van het opbeurend verschijnsel dat Brittannië
ons thans te aanschouwen geeft.
Vijftig jaar ongeveer is het geleden, dat
de beweging begon, die in de universiteit
van Oxford haar oorsprong vond. Evenals
overal elders gaf ook in Engeland het pro-
testantsch beginsel aanleiding tot twisten
tusschen de verschillende kerkelijke hoogleer
aren. Maar terwijl zij elkander hevig be-
kampten, gevoelden velen hunner, dat het
standpunt door hen ingenomen, onhoudbaar
was. Zij die oprecht de waarheid ouder
voorlichting des Hemels zochten, kwamen
daardoor tot conclusiën, die zij aanvankelijk
geenszins bedoeld hadden. Meerdere gees
telijken, wier namen toentertijd in de ang-
licaansche kerk een goeden klank hadden,
zagen hunne dwaling in en bekeerden zich
tot de katholieke Kerk. Maar niet allen
gingen aanstonds zoo ver. Er kwam echter
eene zekere toenadering tot Rome, die zich
openbaarde in het navolgen der Roomsche
Kerkgebruiken en het ritualisme, zooals deze
beweging genoemd werd, bleek te zijn een
brug, waarover velen uit het anglicaansche
kerkgenootschap tot de katholieke Kerk gin
gen. In dien tijd wekten ook de oveigang
van Manning en Newman, beide predikanten
der Engelsche Staatskerk, groot opzien en
vooral de bekeering van den laatsten maakte
zulk een diepen indruk, dat zij duizenden in
Engeland zijn voorbeeld deed volgen.
Van de rangen der anglicaansche geeste
lijkheid, waar zij haar oorsprong nam, heeft
de beweging zich onder alle rangen en stan
den der Engelsche maatschappij verspreid.
Niet alleen vele geestelijken, maar ook tal
van adellijke of personen, die zich door ge
leerdheid of het bijzonder standpunt dat zij
in de maatschappij innamen, onderscheidden,
volgden het voorbeeld door Manning en
Newman en velen hunner ambtsbroeders
gegeven. Men zal zich herinneren, hoe o. a.
de bekeering van den grootmeester der
Engelsche vrijmetselaars, den markies van
Ripon, niet alleen door geheel Brittannië,
maar ook in het overige Europa groot op
zien wekte. Ook onder de lagere volks
klasse wint de beweging die naar Rome
leidt, voortdurend veld. Voor een paar ja
ren gingen o. a. bij eene missie die in de
stad Manchester werd gegeven, meer dan
200 Protestanten, behoorende tot de arbei
dersbevolking, tot de katholieke Kerk over.
De mildere wetgeving, die de straffen
vroeger tegen het overgaan tot de katholie
ke Kerk bedreigd, heeft opgeheven, en ne
vens de vrije uitoefening van hun godsdienst,
den Katholieken dezelfde staatkundige rech
ten als hunne andersgezinde medeburgers
verzekert, heeft gewis de bekeering van
Engeland tot de aloude Moederkerk in onze
dagen zeer bevorderd.
Desondanks is het toch een zeer opmer
kelijk verschijnsel, dat juist in onzen tijd het
Engelsche volk tot de katholieke Kerk te
rugkeert. Daarmede heeft de Voorzienigheid
gewis Hare bijzondere oogmerken. Nu in onze
dagen de natiën van het vasteland van
Europa, doordien zij van de heilaanbrengen
de beginselen der Kerk meer en meer afwij
ken, steeds meer ontzenuwd en verzwakt
worden, voert de Albesturende het nog krach
tige Angelsaksische ras in den schoot der
ware Kerk weder. Daardoor opent zich ge
wis voor de Kerk een nieuwe toekomst. De
Engelschen, over de geheele wereld verspreid,
zullen de katholieke leer, de blijde boodschap
des heils, brengen in streken, waar zij tot
heden nog nooit verkondigd werd. En de
Nieuw-Zeelander, dien de Protestantsche
Macaulay in de verre toekomst plaats zag
nemen op een der gebroken pijlers van de
Londen-brug, om in de onafzienbare een
zaamheid waar eens Londen stond, de bouw
vallen ;te schetsen van de anglicaansche hoofd
kerk van St. Paulhij zal gewis zijn een zoon
der katholieke Kerk, die alle stormen heeft
doorstaan, en die nog zal zijn en bloeien als
de dwaling en het ongeloof en al wat haar
in den loop der eeuwen heeft belaagd,
reeds lang tot de geschiedenis zullen be-
hooren.
BELGIE.
De beroemde processie, welke ieder jaar
op den Zondag na O. L. Vrouw Hemelvaart
te Antwerpen plaats heeft, zal dit jaar met
bijzonderen luister gehouden worden, wijl
er thans in de Scheldestad een Eucharistisch
Congres vergaderd is. De Nuntius, drie aarts
bisschoppen, acht bisschoppen, tal van abten
en prelaten zullen aan de processie deel
nemen, die met militair geleide, gilden met
vaandels, enz. een indrukwekkend uiterlijk