IS® Hummer Cr SSZT,r bm'ügt - 15^ I ft Zonda^ 7 en Maa'idaa; 8 Februari 181)2. No. 4204. rt_een Bpoepel. Odw» hnnM ke"- VERSCHIJNT DAGE li IJ K 8. Jr '«fchu™»™' Zie» -Ö zelfs i„ <11. vol bewooH.iioo Kerk 17" B'0ed- Het isd« Cho"H- n! de lee)' va" Christus onge- Bureau: Boterstraat, E 39. PrijS Vu" dit 'Oad s FrancopeleposTdor' 3,maanden M-50 Afzonje, ]ij| N g eel Nederland 2.00 Nommers0.05 nmers ^AARHKEN. r> n Luceat Lux. 6 Christus g7ezo"den.) de gronjsje d"e 'eeri het fundament fflaatschs - Van J miri i i PPe|ijh levp aUeS' dus ook va"'^ fel waardoor n a' ziedaar heteenigred- cbaPpij kan weder? e" rust in de maat" eaerkeeren den Christus K®eien- Al wie derhalve e' huldigt, njQg. 8.e ooft; Diens goddelijke D g6n verderen onder' m'ddel aa"grijPen> om e Ongeloovige „n ,&ang haar te behoeden. 7 'nz>ens, dwao 0ver ee" zoodanig, •ac'e> de Christ'8 P°gen' Wel»u, hij glim- i?tlner overwinna^8' '°0P der eeuwen ngsten J 1 zal tot aan 's werelds o ®'winnaar blijven eestand doen en naaar flu 'J kan het ook zonder Wht tnedewerking en' Zijn W°°rd t»n strÖd een! waarborgt na vol- in 16 derhalve H ,6eUwige belooning. hemCl' VOelt l^vei6 Va" den Cllristus K dis «J' bj WaPer>e lint de weten°nKennietgfco™neei« nigt 61 Andere 1SClaP' de geestontwikke- We D?eStanden de maatschappij 1 gelooft in p 6, n,et gelooft, ook hij, die fer J6" der Volkp G°ds «'eindig Wezen in Von' 'tiWeet't het i?' Z°° gaarne wegcij- 0 Christus» t Waasheid Bloeide dan d6r de heidenen?St zich, en wee en niet gestreden lieeft. Zien t die mannen di^T V°' bewondering op 25 le toer. mot v»i vV>jabeirD::r"en me« non dan ®ch 'nisschien 77" Ju de weterischap 'efirpP„,. ueer nog dan thans geerte, welsnr»i/ j S an thans „e| aP' P°ësie en lett i.8"'d' rechtsweten- KT- i'oogen trao h *1 >""Um e»»"- ,1 <l'scl|appij ,|K ereikt e" nog zonk die iftniet h m' d'e het schiep. En??' blf»!V70l'alle°geloof.? A'leen Wj dieblind was nog niet verschenen, en b seft zün an8 God 7 nog n,et vers red' -bepsJU:^n0-.deSchepPernietmet De ?'ddel «del blijken dJ Chp?'1"8 Z°U dk edding Was naf hustus verscheen. de0luee'd hernieuwt H -n°°r W°°rd' leer en v 8ij sticht Ziel 1J Tetaanschijnderaar- °lftlaeht 0;er7ehh Kerk, verleent Haar '"ding der 166 aarde tot aan de vol- verkondigen '°"den t« k ue 'eer van C te bewaren, al0ffi te en ingang te doen vinden in aller harten. Geen hooge en diepzinnige bespiegelingen zijn noodig, om die leer te kennen, noch om ze te leeren waardeeren, in twee woorden valt zij saam te vattenrechtvaardigheid en liefde. Rechtvaardigheid en liefde heeft de Chris tus vóór alles geleerd door woord en voorbeeld, beiden vormen de grondstelling, waarop het zedelijk gebouw der katholieke Kerk rust. Daardoor heeft Hij eenmaal de maatschappij gered van den ondergang, waarmede de diep- bedorvenheid der heidensche samenleving haar bedreigde. Daardoor moet ook redding gebracht worden uit de hachelijke toestanden, waarin wij leven. Ontluike dan met nieuwe frissche geuren, die heerlijke bloem van recht vaardigheid en liefde, geënt op dien goddelijken stam Christus, dan zal rein en gezuiverd bloed den levensader der maatschappij door stroomen, de geest van Christus zal 's men- schen geest verlichten, de zoete geur Zijner goddelijke liefde aller harten verkwikken, de band der liefde zal de verschillende standen verbroederen, de geest van oproer en verzet, die over geheel de wereld tot revolutie dreigt over te slaan, worden gebreidelden ander maal zal den Redder »Christus" het dankend jubellied der volkeren worden toegezongen »Gij zijt de Koning van Glorie, Christus!" Maar Hij, die eenmaal de wereld redde, en van Zijne volgelingen vordert Zijne voetstap pen te drukken, verlangt van ons daden in tegen overstelling van den grooten omhaal van woor den, waarmede de zoogenaamde wetenschap onzer dagen, zoo gaarne anderen voorlicht, zonder eenig resultaat. Geen wonder. Wat baat theorie zonder praktijk? Ook heiden sche dichters bezongen den lof der deugden, redenaars hielden daarvoor de welsprekend ste pleidooien. Wat mocht het baten Niets. Het heidendom evenzeer als thans de wetenschap miste de bezielende kracht, om practisch te volbrengen, wat theoretisch als verheven en noodzakelijk werd verkondigd. Boekdeelen worden volgeschreven, tijdschrif ten gevuld, dagbladartikelen bij menigte ver spreid tot voorlichting der groote menigte, om de maatschappij tegen ondergang te be hoeden, maar als de mindere in geestont wikkeling en stand logisch vraagt naar het te volgen voorbeeld, dan blijkt die wetenschap doof. Het is de stilzwijgende getuigenis mier onmacht. Dat vermag alleen het Christendom en de christelijke wet. Zij wijst op het waarlijk eenig voorbeeld Christus. Wil men rust en vrede in de samenleving doen wederkeeren, dan moeten meer ont wikkelden en hoogeren in stand het voor- Prijs der Advertenfiëii: Van 16 regelsf 0.60 Elk gewone regel meer«OHO Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. beeld geven. Dit zal het bewijs zijn, dat de geest van het Christendom hen bezielt. Zij moeten daardoor erkennen, dat de mensch niet alleen verplichtingen heeft ten opzichte van zijn Schepper en Verlosser, maar ook ten opzichte zijner medenatuurgenooten. Het nakomen dier verplichtingen door hoogerge- plaatsten, zal de minderen stemmen tot na denken het zal de eerste stap voor hen wezen tot verzoening met hun lot, dat, hoewel menigmaal ten onrechte, hen over het alge meen ondragelijk toeschijnt. De roeping van het menschdom is eene sociale, d. w. z. God schiep den mensch als maatschappelijk wezen. >Neemt toe," sprak God, »en vermenigvuldigt u." Uit dat toene men en vermenigvuldigen ontstond het fami lieleven, en uit de verzameling der familiën ontstond geleidelijk de maatschappij. Gelijk nu in en door het familieleven verschillende en verscheidene verhoudingen en verplich tingen ontstaan, evenzoo ontwikkelen die zich in het maatschappelijk levenvan daar de naam van «maatschappelijke ver houdingen," of de verhouding van elk indi vidu tegenover de maatschappij en der maatschappij wederkeerig tegenover elk individu. Welke wetten moeten nu tot grond- slag liggen aan die wederzijdsche verhou dingen Geen andere regel, geen andere wet, dan Hij die de Eeuwige Wet zelve is, en door Zijn eenigen Zoon ons die heeft ver kondigd en ontwikkeldDie de liefde tot den evennaaste als het hoogste gebod naast de liefde tot God-zelven gesteld heeft. Hrj zegt«wees rechtvaardig tegenover uwen evennaaste, gelijk gij het wezen zoudt tegen over u-zelven." «Bemin uwen evennaaste gelijk gij u-zelven bemint." Hiermede zijn alle maatschappelijke verhoudingen geteekend. Dit moet ons «daarheen" wezen, èn in theorie èn in praktijk. L. L. ALGEMEEN OVERZICHT. 6 Februari '92. De invoer van levend Deensch vee is in Engeland verboden. Het blijkt dat een aan tal beesten, behoorende tot de Deensche lading, waarin 3 stuks vee met mond- en klauwzeer ontdekt werden, reeds verkocht wa ren toen het telegraphisch bevel van het land- bouw-departement werd ontvangen, dat geen stuk vee de markt van Islington verlaten mocht. Er werd dadelijk overal heenge- seind om de verkochte beesten te achter halen en ter stond te kunnen afmaken. Maar daartoe behooren ook verscheidene melk koeien, en men vreest dat deze reeds op NIEUWE schied inhoud dezer eooraot i -...v. ouuiaii t js vei*- •>»ml881 Stsbl.no.i34 V_ .UIL» in Zoo|

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1892 | | pagina 1