Nummer behoort
«VS*»1»
snak
'5e Ja,-.pg. Zondag 24 en Maandag 25 April 181)2. No. 4268.
V IC R S C LI IJ N '1' DAG E DIJK S.
een
praktijk.
C><!«
Bureau: Boterstraat, E 39.
V ,,f'js van dit ni„d
pranC0 am per 3 maaflden f i.bO
Afzo.,,, P®'.'l)ost(loor geheel Nederland 2.00
ei'lijke Nommers0.05
l'rijs der Adverfeniiën
Van I6 regels0.60
Elk gewone regel meer»0.I0
Voor herhaalde plaatsing worden billijke
overeenkomsten aangegaan.
IV.
Luceat Lux.
(Ingezonden.)
°ver PjetZeidie onze verschillende artikelen
2'ch i)6l,. 'Soc*ale vraagstuk gevolgd heeft, zal
""er V;ii]'n,ieren' wat WÜ )'et Zondagsnum-
ket en 7n Februari over de roeping van
ige['SC'K'0rn schreven. »De roeping van
8chiep ^c'"'onri is eene sociale, d. w. z. God
*e0, en mensch als maatschappelijk we-
r''SvUl(jjr ee,ïlt toe," sprak God, »en verme-
r|'?vhl{l U' Lit ('at toenemen en verme-
Von ontstond het familieleven, en uit
ng der familiën ontstond gelei
dt farfR ll1aatschappij. Gelijk nu m endoor
11 'e'even verschillende en verschei
den Pt''r)udingen en verplichtingen ont-
VcheVenZ0° ontwikkelen die zich in het
j, aPpelyk levenvan daar de naam
V,rfoO(ijlatSC*lapPe''j'4e verhoudingen," of de
?aat?cha'g Van e"^ 'nt^'v'5u tegenover de
tew app« en 5er maatschappij wederkee-
roo( ^'0ver e'k individu. Welke wet-
en nu tot grondslag liggen aan die
p f! SC'1e vei'houdingen. Geen andere
j,e|t\virrKj0fi' andere wet, dan Hij, die de
f wet zelve is. en door Zijn eenigen
S.°"s die heeft
''et
tel
di6
"oo
verkondigd en ontwik -
Kr. ('e üefde tot den evennaaste als
8ebod naast de liefde tot God-
g^dig tste,d heeft. Hij zegt»Wees recht-
jj! het -fenover uwen evennaaste, gelijk
ii ^V<iZen zoudt tegenover u-zelven."
"'''irtt." fT6n evennaaste, gelijk gij u-zelven
'errnede zijn alle maatschappelijke
erPe'? Seteekend. Men vergeve ons
h'tip v^1a''ng, zij is noodzakelijk tot beter
''et) 'l0tgeen volgt.
^'■3 volgend door Z. H. den Paus in
'Jne
^etve^''lek over het arbeidersvraagstuk
Aa'6" do 'lekken wij in onze laatste ar
,"w-1
tEfw
«el,
>e
Kl°°k hebb
e'der ^Verh°udingen ontwikkeld van den
oOUover den patroon of arbeidge-
!8ev
'en wij de verplichtingen aan-
0,eo xr "vG u'' <Pe verhoudingen voort-
eiden^ ^P1 een ieder, dat, waar
'kon'' 6 k'asse hare verplichtingen
<hb
V
R'keeri(, ®8enover den werkgever, deze
,V|Jllet) tö' z'Jne verplichtingen heeft te
6lt dat,^'|.10Ver den werkman- Leo XIII
Vl d'e nl°n 1 n'e' 'n ronde duidelijke woor-
°e'det) C 'tl?n aan Ie geven. In boven
r°odgaanden brief schrijft Z. H.
(1) »De plichten, welke zij (de Kerk) van den
anderen kant den bezitters en arbeidersge
vers voorhoudt, zijn de volgende de arbei
ders mogen niet als slaven worden beschouwd
en behandeld hun persoonlijke waardigheid,
welke geadeld is door hun bestaan als chris
ten, moet steeds heilig zijn handwerk en
arbeid vernederen hen niet, integendeel, wie
verstandig en christelijk denkt, moet het hun
veeier tot eer aanrekenen, dat zij zelfstandig
in hun onderhoud met inspanning hunner
krachten voorzien. Niet eervol daarentegen
en onwaardig is het menschen alleen tot
eigen voordeel te exploiteeren erf hen slechts
zoo hoog te taxeeren als hunne arbeidskracht
reikt. De Kerk roept den arbeidgevers
verder toeDraagt ook zorg voor het gees
telijk welzijn en de godsdienstige behoeften
der arbeiders; gij zijt verplicht hun tijd te
laten voor hunne godsdienstoefeningen gij
moogt hen niet aan verleiding en zedelijke
gevaren bij het werk blootstellen gij moogt
den zin voor huiselijkheid en spaarzaamheid
niet in hen laten verstikken het is onrecht
vaardig hen met meer arbeid te belasten,
dan hunne krachten kunnen verdragen of
werkzaamheden van hen te vorderen, die
niet in overeenstemming zijn met hun ouder
dom of kunne. Vóór alles echter spoort de
Kerk de arbeidgevers aan de stellingieder
het zijne, steeds voor oogen te houden.
Dit voorschrift moet ook onpartijdig met be
trekking tot de vaststelling van het loon
worden opgevolgd, zonder dat de onderschei
dene bijzondere omstandigheden worden over
het hoofd gezien. In het algemeen moet
in zake het loon in het oog worden ge
houden, dat het in strijd is met het god
delijk en menschelijk recht noodlijdenden te
verdrukken en uit te zuigen tot eigen voor
deel. Aan den arbeider het hem toebehoo-
rende loon onthouden, is een zonde, die ten
hemel schreit. »Zie," zegt de H. Geest,
»het loon der arbeiders, dat hun onthouden
is, schreit tot God en hunne stemmen dringen
door tot den Heer der Heerscharen." De
bezittende klasse moet eindelijk onder geen
omstandigheden de arbeiders in hunne be
sparingen benadeelen of hinderen, hetzij door
geweld, bedrog of woeker en dat te minder,
daar hun stand minder tegen onrecht en
nadeel beschut is en hun eigendom meer moet
worden geëerbiedigd, omdat het gering is.
Is na deze duidelijke uiteenzetting van de
verplichting der bezittende en werkgevende
klasse, gegeven door het Zichtbaar Hoofd van
Christus' Kerk op aarde, nog verder commen
taar noodig Zou niet elke poging tot meer
dere helderheid dwaasheid wezen Zou dat
vermetel pogen geen schaduwvlek werpen
zijn op dat heldere licht, dat na het lezen
dier regelen zoo onbevlekt straalt in ons ver
stand Meer helderheid is niet mogelijk, een
ieder erkent terstond in dat geschreven woord
de eeuwige beginselen der christelijke recht
vaardigheid en liefde.
Zoo wij het dus wagen in een volgend ar
tikel meer in bijzonderheden te treden, dan
zal het alleen wezen om getrouw te blijven
aan ons voorafgesteld doel, om al wie van
goeden wille is te bewegen, niet te blijven
stilstaan bij de theorie, maar in het dage-
lijksch leven de praktijk daaraan te doen be
antwoorden. Het bespreken der belangen
van den arbeider en minderen man strekke
ook geenszins om den geest van verzet, die
in de harten van sommigen zich openbaart,
te steunen. Integendeel. De verplichtingen
die op hem rusten, hebben wij duidelijk ge
noeg uiteengezet. Het bevorderen der we-
derzijdsche belangen is ons eenigst doel. Al
is de revolutionaire geest is ons vaderland
nog niet zóó diep en algemeen doorgedron
gen als in andere landen, tóch kunnen
en zullen er dagen kome, dat het opruiend
woord van sommigen en wat er oproerigs
geschreven en rondgestrooid wordt onder zoo
velen wrange vruchten zal gaan dragen voor
allen, die hoe menigmaal ook gewaarschuwd,
met flegmatische berusting het zaad hebben
zien strooien, het hebben zien opgroeien, tot
een wijdvertakten boom, het hebben zien op
schieten. Toch valt zoo veel nog te redden,
zoo veel kan nog worden voorkomen.
Aanéénsluiting der behoudende klasse is
noodzakelijk. Geen onbesuisd streven naar
winstbejag. Geen loef afsteken uit gekrenkte
eigenliefde of uit afgunst. Geen vreeze, dat
anderen in winst en verdiensten ons zullen
overtreffen. Al die kleingeestigheden den
waren burger des Vaderlands, den waren
zoon der Kerk onwaardig, moeten gebannen
worden uit geest en hart. Een open oog
alleen voor de teekenen des tijds, voor de
toestanden, waarin wij leven samenwerking
om het lot des minderen onder godsdienstig
zedelijk en stoffelijk oogpunt te verbeteren
en te verzachten door doeltreffende maatre
gelen, daardoor kan de bezittende klasse het
zekerst haar eigen toekomst zich verzekeren;
daardoor alleen kan voorkomen worden, dat
het woord van Christus' Stedehouder in de
toekomst zal blijken te zijn geweest,
ééne stem van den roepende in de woestijn.
L. L.
nieuwe schedamsche courant
"Oor S,.i
''Nerd vou"1"""1'1 van ('en inhoud dezer courant is ver-
g "e van 28 Jnni 1881 {Stsbl. no. 124.)
immmunmiMi
^6
Vu,-
ti
'Oei
"At
I a«OtnP„ 'lIC piKJiiuiigen
(1) D««e vertaling ia letterlijk overgenomen uit het
tweede blad van het Centrum, dato Woensdag 27 Mei
1891.