8ii SU Immer bekoort een Biivoetsel. 15e Jaarg. Zondag 15 en Maandag 16 Mei 1892. No. 4286. V E R 8 C H IJ N T D A GE EU K S. Bureau: Boterstraat, E 39. PRAKTIJK. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT I'rijs van dit Itlad ^oor Schiedam per 3 maanden 1.50 franco per post door geheel Nederland 2.00 Afzonderlijke Nommers0.05 Het auteursrecht van den inhoud dezer courant ia ver- *®^erd volg ens de Wet van 28 Juni 1881 Stsblno. 124?) Prijs der Advertentie» Van 16 regelsf 0.60 Elk gewone regel meer»0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. V. Luceat Lux. (Ingezonden.) ^enig hart heeft in de laatste dagen bang ®eklopt. Een zucht van verlichting ontvlood ^.e'en, toen de eerste Mei jl. buiten verwach- 'n8 tamelijk rustig was voorbijgegaan. De °Ptimïst, uit zijn zoete slaap een oogenblik ^T|twaakt door het alarm der voorgaande agen, dommelt zacht weder in en geniet te voren zijn rustige rust. Waarom zou 'J pessimist wezen als die zwartgallige zwart- 'Jber, die met zijn donkeren bril overal 8chaduw en duisternis ziet Daar staan Pachters genoeg op den toren van het maat- Schappelijk gebouw, dus is het veilig, zij ltl°eten toezien, op hen kan hij gerust zich platen. Is hij geen dwaas, die aldus re geert En toch, velen zullen het zich niet bekennen, maar handelen negatief, dat 'SZij berusten feitelijk evenzoo. Optimisme 6(1 pessimisme lijden beiden aan eenzelfde 8ebrek, aan overdrijving. Daar wordt in onze 8en naast zeer veel kwaads, ook zeer veel ^°9ds gevonden. Zoo was het altijd, zoo is v)et bu. Lofredenaar te wezen van lang ver- 2 °gen tijden, is en blijft een bewijs van een a^ken geest en van nog zwakker hart, wan- r dat lofbazuinen voortkomt uit gebrek (j geestkracht, om vroegere deugden te brieven, uit gebrek aan moed, om opge ld '°ten onkruid met wortel en al uit te roeien. Ve] Uas c"e geestkracht, die moed ontbreekt bij pp 6n' ^e'eu zij" optimist en rusten, velen zijn (j Ss'ttiist en weeklagen, maar flink handelen ^6r> slechts weinigen.En toch flink, doortastend biet beleid handelen is het wachtwoord. 'J zeiden immers, dat de eerste Mei j.l. "6bjk rustig is voorbijgegaan. Duiten ver- 'ting Ja. De gebeurtenissen der laatste bSrten deden menigeen de angst om het Jlij Slaan- God redde ons tot heden. Zal hei(j a"kmoedig blijven bij veler werkeloos- ^Vat Londen, Brussel, Gent, Luik, Lissabon, Barcelona, Bremen, Wee- gay' ^°me en Christiania te aanschouwen zÜn teekenen des tijds. Het bloed gift j^^duizenden is doortrokken van het r sociaal-democratie en der anarchie; varetl v°'utionaire geest is millioenen inge- biatig^ °°k ons 'an<ii bekend om zijn fleg- tft bf Vo^skarakter, toonde niet gevoelloos 1^(1 *'Van voor de indrukken van het buiten- e bewijzen daarvan liggen vóór ons uit den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Zwolle Haarlem, Maastricht en Arnhem. Wat be wees Leeuwarden Dat één kleine vonk in staat is alles in lichtenlaaie te zetten. Na hetgeen die eerste Mei, hoe tamelijk rustig ook voorbijgaan, ons leerde, blijft alle twijfel onmogelijk De strooming, die niets anders beoogt dan omverwerping der be staande toestanden, veralgemeent zich, ook ons land wordt door haar opgenomen, het parool voor de bezittende en behoudende klasse luidt derhalve aaneensluiting, onder ling flink, doortastend, en met beleid han delend optreden. Daartoe wordt echter op de eerste plaats gevorderd gemeenschappe lijk overleg. Nu is het zonder twijfel een droevig verschijnsel, dat zich onder de be zittende klasse openbaartmen zoekt te veel zijn eigen voordeel. Eigen winstbejag staat boven alles. De vrees, dat anderen meer mochten verdienen, beklemt velen. Eigen liefde, die zich gekrenkt waant, en afgunst, die treurt over de welvaart van anderen, verblindt menigeen ten koste van zich-zelven en anderen. Wij willen de vraag ot zóó handelen christelijk is, onbeantwoord laten, een ieder beoordeele dit voor zich-zelven, maar is het zelfs verstandig Niemand kan, noch zal dit bevestigen im mers dat alles voert tot algemeenen onder gang. Wat echter het bedroevendst is en wat het meest voor de toekomst ons doet vreezen, is ditAllen zijn het in die beves tiging eens, allen erkennen dat zóó handelen niet alleen onchristelijk, maar ook onredelijk en onverstandig is, maar daar blijft het bij een ieder gaat zijn eigen gang, werpt de schuld van zich, wijst op anderen, paait daar mede zijn eigen geweten en sluimert rustig voort. O 1 hoe gaarne zouden wij allen wil len toeroepenWaakt Christenvolkeren, waakt, want Christus' vijand waart rond als een brieschenden leeuwhij zoekt ons allen te verslindeD; verbant alle eigenbelang, werpt uit overdreven eigenliefde. Het geldt uw geloof en uw godsdienst; het geldt het geluk kig voortbestaan der uwen en van uw nage slacht het geldt het rijk van Christus, be lichaamd in zijne Kerk op aarde het geldt de vervulling uwer ioeping als mensch, als christen, als katholiek en getrouw zoon dier Kerk; waakt éénparig met vereende kracht, dan eerst is de overwinning u verzekerd. De bezittende klasse over geheel de wereld moet samenwerken om het lot der minderen onder godsdienstig, zedelijk en stoffelijk oog punt te verbeteren, zooveel mogelijk tevens te verzachten door doeltreffende maatregelen. Daardoor kan zij het zekerst haar eigen toe komst zich verzekeren. En daar valt veel te verbeteren, veel te verzachten. De industrie is in de laatste vijf-en-tw'.n- tig jaren met reuzenschreden vooruitgegaan. De nieuwste uitvindingen op allerlei gebied hebben de behoefte aan levende krachten tot een minimum teruggebracht. De doode kracht der machine, door een enkele geleid, heeft de arbeid vereenvoudigd, de vruchten daarvan integendeel vermenigvuldigd. Nog daargelaten dat de overvloed van levende krachten dientengevolge ontstaan, een beden kelijk verschijnsel blijft voor de algemeene rust en welvaart, wijst het steeds toene mend gebruik der doode kracht op nog droe viger gevolg. De machine moet bewaakt worden, moet menigmaal voortdurend in werking blijven, wil ten minste de eigenaar groot verlies voorkomen. Het gevolg is dui delijk, waar blijft de Zondagsrust Wij voe ren geen oppositiedaar zijn somwijlen toestanden, waaraan men met den besten wil der wereld niets kan veranderen één vraag echter ligt ons op de lippen Zou ook onder dit opzicht met een weinig goeden wil niet veel goeds nog kunnen worden tot stand gebracht Zou onderlinge samenwer king van hen, die een zelfde industrie drij ven, niet in veel kunnen voorzien Zou de rust van den Zondag voor den minderen man daardoor niet kunnen worden bevorderd, de waarneming zijner godsdienstplichten hem zoo doende niet kunnen worden vergemak kelijkt Sapienti sat. Wij herinneren alleen aan het woord van onzen grooten PausDraagt ook zorg voor het geestelijk welzijn en de godsdienstige behoeften der arbeiders." De Zondag is en blijft de dag des Heeren. Op dien dag dient elk Christen, dus ook de werkman, vóór alles de belangen zijner ziel te behartigen. Dit kan den minderen niet genoeg op het hart worden gedrukt. Op dien dag voelt al wat Christen is, zich één van hart en ziel. Op dien dag zijn zij ge tuigen van éénzelfde Offer, verbonden door hun onderlinge liefde in Christus. Dat lid maatschap van één zelfde lichaam, waarvan Christus het "hoofd is, die onderlinge band in geloof en liefde, moet hen troosten en sterken, om tevreden den levensweg door God hen aangewezen, af te leggenen het bevorderen dier tevredenheid is de veiligste waarborg voor hen, die hooger zijn geplaatst, om zonder vrees voor de toekomst in vrede en gerustheid te blijven genieten van datgene, wat God hier op aarde hen geschonken heeft. L. L.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1892 | | pagina 1