Bil sit Nummer hehoort een Bijvoeisel. 15e Janrg. Zondag 5 en Maandag 6 Juni 1892. No. 4303. V E R S C H IJ KT D AG EL IJ K S. Bureau: Boterstraat, E 39. KJETV ELAEI? NIEUWE SCHIEDA I'rijs vim «fit Klad Voor Schiedam per 3 maanden 1.50 Franco per post door geheel Nederland 2.00 Afzonderlijke Nommers0.05 Het «iiteurareclit van den inhoud dezer courant i« ver- tekerd volgens de Wet vso 28 Juni 1881 Stsl'Ino. 124t.) l'rys der Adverlenfiëit "Van 16 regels0.60 Elk gewone regel meer0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. 104S-l!=«0Si. Het is eene waarheid die door alle eeuwen is erkend en door tallooze feiten bevestigd, dat de groote Schepper van het Heelal dik wijls het kleine, het schijnbaar nietswaar dige uitkiest om het groote te beschamen. Daarin vooral toont zich de almacht van God, bewijst Hij aan geheel het menschelijk geslacht, dat hetgeen er grootsch op aarde Wordt gewrocht, uitsluitend Zijn werk is en dat de personen en zaken, die Hij ter be reiking van Zijn doel uitkiest, slechts werk tuigen zijn in Zijne hand. Allereerst zien wij deze waarheid schitte rend in het licht treden in het feestgeheim van Pinksteren. Wat was er geringer, naar den mensch gesproken, dan de vergadering Welke op den eeuwig gedenkwaardigen Pink sterdag vóór bijna 1900 jaren te Jeruzalem bijeen was. Een elftal arme visschers en in hun midden eene vrouw, die hoewel van koninklijken bloede, onder hare tijdgenooten tiet van de helïe des volks onderscheiden Was, dit was inderdaad geene vergadering Welke de belangstelling der wereld wekken kon. En toch had de Algoede in Zijne wijze raadsbesluiten vastgesteld, dat dit elftal de ^ereld zou overwinnen en haar zou lei hen tot de erkenning der eeuwige begrippen van waarheid en recht. Door de nederda- ''fig van den H. Geest, Die licht en krachten Seeft, werden deze eenvoudige, ongeletterde theoschen tot predikers en geloofsverkondi gers gevormd, die het licht des Evangelies 2°uden verspreiden tot aan het uiteinde der Gereld. In hetgeen dezer dagen te Kevelaer wordt herdacht, zien wij evenzeer de bevestiging Van bovenbedoelde waarheid. Ook hierwat 's er geringer, naar den mensch gesproken, a" het voorwerp dat aanleiding geeft tot die ^'gemeene en meer innige vereering der 'Prh. -Moedermaagd sinds twee-en-een e eeuw in het landelijk stadje gebracht. j.Rri nietig plaatje in een ietwat versierde jlst, uitgesteld in de nis eener kleine kapel ls alles wat de godsvrucht der vrome pel- di,nas van heinde en ver opwekt. En toch eenvoudige beeltenis heeft duizenden en h'naals duizenden naar het bescheiden land- j) V!Ie getrokken. Voor dit nietig beeldje en millioenen hunne gebeden uitgestort tnoo 'Zenden *1U'P en troos1, gevon(Ien in de 'evens. Op de meest treffende wijze heeft ei'ijkhed en en den onvermijdelijken strijd de Algoede getoond, dat de vereering aldus gebracht aan Haar, die alle geslachten zalig prijzen, Hem-zelven vereert en Zijne gunsten en genade doet afdalen. Aan de oevers van de Niers, in het Ne- derrijnsche vlakland, ligt het vriendelijk land stadje Kevelaer, dat sedert eeuwen bet reis doel van zoovele vrome pelgrims is en nog eeuwen zijn zal. Heelt de pelgrim de schoone bosschen, die van alle zijden om het stedeke liggen, over goede grintwegen doorloopen, dan wenkt hem de slanke toren van de nieuwe Maria-kerk. Langzamerhand ziet hij de kleine spits van de oude parochiekerk boven de gebouwen rijzen, en ten slotte de spichtige dakruiten der groote kapel. Te midden van machtige lindeboomen ligt het Moedergodskapelletje. Het is een sierlijk gebouwtje, een zeshoek van baksteenen ge bouwd, met zuilen op de hoekpunten. In een nis is het beeldje ter vereering uitge steld. Vóór twee-en een halve eeuw was van dit alles ter plaatse waar het zich nu verheft, nog niets te zien. Kevelaer was toen nog slechts een heide, die om de aanrandingen, welke er zoo nu en dan plaats vonden, bij de bewoners van den omtrek in niet te bes ten reuk stond. Het was in deze woestenij, dat Heinrich Buschmann, een eerzaam mars kramer uit Geldern, in het jaar 1642 de hemelsche stemme vernam, die hem aan spoorde een werktuig in Gods hand te zijn, ter verbreiding van de godsvrucht tot de Allerh. Maagd. Toen hij op de Kevelaersche heide voor een zgn. veld- of hagelkruis in stil gebed lag neergeknield, hoorde hij de he melsche stem, die hem beval daar ter plaatse eene kapel der Moedermaagd ter eere, te bouwen. Eerst na lange aarzeling, en nadat hem omtrent de zekerheid der hemelsche lastge ving r.iet de minste twijfel was overgeble ven, gat Buschmann aan het ontvangen bevel gehoor. Voor zijne kapel behoefde hij ech ter eene beeltenis, die een nieuw motief zou worden voor der geloovigen vereering. Ter wijl hij over deze aangelegenheid nadacht, verzekerde hem zijne vrouw, dat zij een schoon plaatje, het beeld van de Troosteres der Bedrukten, dat te Luxemburg werd ver eerd, in handen had gezien van een tweetal soldaten, die door de plaats hunner inwo ning waren gekomen. De echtelieden beslo ten dan die soldaten op te sporen en te trachten de begeerde beeltenis machtig te worden. Het gelukte vrouw Buschmann de beide krijgslieden te vinden en het afbeeld sel van hen te koopen, dat nu een plaats kreeg in de kapel, waar het sedert twee-en- een halve eeuw wordt vereerd. Ziedaar in korte trekken de oorsprong ge- schetst van de eeuwenoude bedevaart van Kevelaar. Ook hier koos de Alwijze het kleine, het schijnbaar nietswaardige uit ter bereiking van zijn doel. En dat dael was blijkbaar niets anders dan de meer innige vereering der Allerh. Moedermaagd, de aan roeping van Haar, die God gesteld heeft tot bemiddelaarster voor het menschelijk geslacht, en die om Hare machtige tusschenkomst ter voorziening in allen nood, zoo terecht genoemd wordt de Troosteres der Bedrukten. Duizenden en nogmaals duizenden kwamen in den loop der nu vervlogen twee-en-halve eeuw bij die Troosteres der Bedrukten hulp en troost zoeken. Niet alleen uit alle oorden van Duitschland, maar ook uit tal van plaat sen in ons Vaderland togen vrome pelgrims- scharen naar Kevelaer. De bedevaart naar Kevelaer werd een eerbiedwaardige traditie onder onze Hollandsche geloofsvaderen, wien het voorrecht ontzegd was, op eigen bodem de plechtigheden van den godsdienst met al den luister, waarmede het kerkelijk ritueel ze omringt, te vieren. Ook uit ons dierbaar Schiedam togen sedert vele tientallen van jaren de geloovi gen ter bedevaart naar Kevelaer's heiligdom heen. Velen herinneren zich nog hoe dit voor weinige jaren in den geest der aloude pelgrimages geschiedde, toen men al biddend en zingend door de kreits Cleve trekkend, het geliefde Kevelaer aan het einde van de tweede dagreize bereikte. De nieuwe en snellere middelen van vervoer hebben aan de bedevaart naar Kevelaer veel van haar eigen aardig karakter ontnomen. Desondanks blijft de tocht naar het Genaden-oord, waar de Troos teres der Bedrukten hare weldaden verspreidt, velen katholieken Schiedammers dierbaar. Dit jaar ontleent hij zeker eene verhoogde aantrekkelijkheid aan de feesten, welke daar ter gelegenheid van het 250-jarig jubileum worden gevierd. Wij vertrouwen dan ook, dat velen onzer katholieke stadgenooten iets zullen willen zien en mede genieten van de feestvreugde die alle oprechte vereerders van O. L. Vr. van Kevelaer vervult, nu zij het voorwerp hunner vrome vereering door het hoogste Kerkelijk gezag met de kroon der eere zien getooid. Gaan zij met de Schiedamsche processie in grooten getale ter bedevaart naar Kevelaer en brengen zij mèt de betuiging van hunne eerbiedige hulde den dank van het katholieke Schiedam aan Haar, die als de Troosteres der Bedrukten sedert eeuwen wordt vereerd 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1892 | | pagina 1