Dagblad voor Schiedam en Omstreken. eerste blad. 15de Jaarg. Zondag 8 Januari 1898 No. 4481. bureau «^oocpstraat 817. KERSTMIS. De Witte Wolf. ALGEMEEN OVERZICHT. Feuilleton. PRIJS VAN DIT BLAD: PRIJS DER ADVERTENTIËN III. (Slot.) NIEUWE HE GUURANT Voor Schiedam per 3 maanden Franco per post door geheel Nederland Afzonderlijke Nommers Het auteursrecht van den inhoud dezer courant is verzekerd volgens de Wet van 28 Juni 1881 StsblNo. 124. f 1.50 - 2.— - 0.05 Van 16 regels0.60 Elke gewone regel meer- 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeen komsten aangegaan. [Ingezonden.] Het is voor ons vrij gemakkelijk de valschheid der li berale theoriën te on derkennen, mits wij ons met ootmoedige p?u.w houden aan de waarheden des Christendoms en aan het onfeilbaar ge zag der Kerk, dat ons die waarheden deert. Niet zoo gemakkelijk schijnt het, zich geheel te vrijwaren voor den invloed Van den liberalen tijdgeest. Men treft, niet bij uitzondering, uit stekende Katholieken aan, die het zich ten schande zouden rekenen, de libe rale theoriën in vol ornaat te huldigen, maar toch in het dagslijksch leven haar gaarne eenige beleefdheid bewijzen. lederen weet, dat men niet zelden, °°k onder Katholieken, waar gedoeld wordt op handelingen van hun openbaar maatschappelijk leven, de uitdrukking hoort„wat heeft de godsdienst daar mede uitstaan Vergeten wij niet te dikwijls, dat het ^°ord des apostels „de rechtvaardige eeft i10t geloof" een zeer uitge leide beteekenis heeft? Het gaat niet aan, God Zijn plaats ?aQ te wijzen en zelf het aandeel te epalen, dat Hij in onze zaken nemen mug; Hem tevreden te stellen met het gebed op gezette tijden en de wierook des morgens en des avonds. He heerschappij van God is het wezen en de grondslag van het wezen aller hingen. Willen wij niet aan Zijn eer te kort doen, dan moet ons oog dermate ge zuiverd zijn, dat het de tusschenkomst Gods^ overal ziet, bespeurt, hoe Hij elk uui Zijn eischen en rechten doet gelden, yn and op alles legt en alle zaken Zijn merkteeken indrukt. Naar het Fransch van Paul Fèyal. L Stoutmoedig en ridderlijk was het, maar on mogelijk en dwaas, en zulk een plan kon dan °ok alleen rijpen in het brein van een land edelman, die de wereld niet kende, en het nuchtere tegenwoordige slechts zag door den spiegel van een poëtisoh verleden. Dacht men echter, dat M. de la Tremlay plotseling krankzinnig was geworden, omdat Uit plan de grenzen der mogelijkheid verre overschreed, dan zou men zich deerlijk ver gissen. Hjj zelf was daarvan ten volle overtuigd en zijn geestdrift verblindde hem geenszins om de diepte te zien van den afgrond, in welken hij hyna onvermijdelijk moest nederstorten. Maar hjj was een van die mannen met stalen koppen, die den afgrond wel gapend voor zich Welnu, dien helderen blik, borend door de dichtste nevelen der dwaling, verkrijgt men, zoodra men doordrongen is van den geest des Christendoms en de blijde, frissche, krachtige Katholieke levensbeschouwing in zich laat herleven. Nu besluite men hieruit niet, dat het onze bedoeling is, de vrijheid van mee ning omtrent louter politieke en sociale vragen aan te randen. Ook buiten den godsdienst bestaan er verscheidene oorzaken, welke tot ver schil van meening over de maatschap pelijke kwestiën leiden kunnen. Verschil van aanleg, karakter, om geving, opvoeding, ondervinding kunnen ons oordeel zoozeer wijzigen, dat wij, schoon ademend door denzelfden heiligen Christelijken geest, schijnbaar de meest tegenstrijdige gevoelens zijn toegedaan. Doch hierin ligt geen reden om ons te verontrusten. Zoolang de geest des Christendoms in ons heerscht, kunnen wij zeker zijn, dat wij, hij alle verschil van meening, door dezelfde ster geleid, elkander zullen ontmoeten aan de kribbe van Bethlehem. Het gevaar bestaat in de concessiën die wij doen aan den geest van het liberalisme, door b. v. wanneer wij de verheven Christelijke beginselen van den kansel hooren verkondigen, hun waarheid duidelijk in te zien, doch waar liet er op aankomf hun conse- kwenties in ons maatschappelijk leven door te voeren, onze oogen voor hun lielit te sluiten, wijl zij strijdig zijn met ons eigenbelang. De geest van onzen tijd, het is over bekend, is een geest van zelfzucht. Hij weet er niet van, het offer van den per soon te brengen aan de heiligheid der zaak. Daarom is hij genoodzaakt, zijn onmacht te erkennen, nu van hem ge vorderd wordt de groote beloften te verwezenlijken, welke hij eenmaal ge daan heeft. De drievoudige kroon van vrijheid, gelijkheid en broederschap heeft hij be zien, doch voor zulk een kleinigheid niet te rugschrikken. Ben enkele omstandigheid had hem misschien nog kunnen doen aarzelen. Het huis De la Tremlay had slechts éen erfgenaam, Georges Treml, den kleinzoon van den grjjzen edelman. Wat zou er gebeuren met dit vijfjarig kind, wanneer het beroofd werd van zjjn natuurlij ken beschermer Toen zijn geweten hem deze vraag voorhield, werd M. De la Tremlay on geduldig. Indien ik slaag, dacht hij, dan zal Geor ges myu roem ervenval ik, dan zal mijn neef de Vaunoy voor hem het erfdeel bewaren en beheereu. Vaunoy is een goed Christen en een waar edelman. Terwijl hij deze woorden als in gedachten uitsprak, hoorde hij door een schrille stem in de verte een lied zingen, waarin de dood ver haald werd van Arthur van Bretagne, door zijn ooin Jan zonder land, verraderlijk om het leven gebracht. Toen hij dit hoorde, maakte een somher voorgevoel zich van M. De la Tremlay meester. Onmogelijk, mompelde hij na een oogen- blikde Vaunoy is een goed bloedverwant. De stem kwam dichterbijzij scheen spot tend te klinken. Overigens is mijn kleine Georges een Bretagner, vervolgde 'de oude edelmanzijn goed en bloed belmoren aan Bretagne. Gedurende eenige oogenblikken zweeg de proeft! aan het Christendom te ontstelen en zich-zelven op het hoofd te zetten; doch hij wist do rechten dier kroon niet te verdedigen; op zijn beurt heeft hij haar moeten afstaan aan den geest der revolutie, die er het wapen uit ge smeed heeft tot ondergang der maat schappij. Heroveren wij die kroon voor den geest des Christendoms. Op zijn lxoold allen past zij, wijl hij alleen een geest is van offer en liefde. Hij alleen kan haar rechten verdedigen. Ware vrijheid toch is niets anders dan zelfbeheer, en zelfbeheer kost offers, groote offers. Ware gelijkheid eischt zelfbeheer in allen. Ware broederschap vraagt liefde. Terug dan naar het Christendom. Daar alleen is heil en redding voor de maat schappij te vinden. Zijn geest en zijn geestdrift doorgloeie ons Katholieken. Christus is en blijft de weg, de waarheid en het leven. Buiten Hem leidt alles tot dwaling, tot logen en dood. Door Hem kunnen wij alles, zelfs het hoogste ideaal hereiken, zonder Hem vermogen wij niets. Hem volgend in de waarheid, welke Hij geleerd, op den weg, welken Hij aangewezen heeft, kunnen wij de aarde in een paradijs herscheppen, kunnen wij de tranen van onze arme, lijdende broeders afwisschen, kunnen wij liefde, vrede, eendracht en ware humaniteit ophouwen, kunnen wij een samenleving stichten, waar de meest vrije, sociale en politieke inrichtingen hand aan hand gaan met de broederlij leste gemeenschap. Zoo kan de wereld nog eenmaal aan haar Schepper aanbieden de apotheose van Kerstmis. De stralende ster des ge- loofs hoog aan den wolkenloozen hemel; de kribbe van Bethlehem, die de heide uitersten der maatschappij, koningen en armen in aanbidding vereenigtdaar boven de engelen, die hun vredelied zingen. Eere aan God in den hooge en vrede op aarde aan de menschen die van goeden wil zijn. stem eensklaps hoorde M. De la Tremlay haar vlak boven zich. Hij keek op en zag boven in den top van een reusachtigen kastanjeboom, die alle hoornen in den omtrek beheersohte en door de stralen van de ondergaande zon hel der verlicht werd, een wezen van buitenge woon, bijna duivelachtig voorkomen. Zijn lichaam, door de zon helder beschenen, was matwit. Indien een reiziger hein in de wouden van de Nieuwe Wereld ontmoet had, zou deze hem zeker niet voor een mensch gehouden heb ben, en zou de natuurlijke historie van Buf- fon een diersoort meer geteld hebben de witte aap. Dit schepsel geleek werkelijk op een verbazend grooten aap van matwitte kleur, sprong met buitengewone behendigheid van den eenen tak op den anderen en verspreidde bij eiken sprong een overvloed van bloesems over den grond. Nog altijd zong hij. Het was duidelijk, dat M. De la Tremlay niet voor den eersten keer dit zonderlinge wezen zag, want zonder zich in het minst verrast te betoonen, hield hij zijn paard staande, en floot even, alsof hij zijn hond riep. Dadelijk hield hetgezang op, en van tak tot tak naar beneden springende, viel het zon derlinge sehepsel, dat een vriendschappelijk en eerbiedig gebrom deed hooren, voor de voeten van M. De la Tremlay op den grond. Het was werkelijk een mensch, eu toch was zijn voorkomen nog zonderlinger van nabij 7 Januari '93. De enquête-commissie der Fransche Kamer in zake de Panama-kwestie kwam gisteren weder te Parijs bijeen. In de couloirs der Kamer was reeds den vorigen dag verzekerd, dat de meer derheid zich zou verklaren tegen alle plannen tot verlenging van het man daat der commissie. Volgens de Temps heeft de rechter van instructie een tele gram aan het adres van Charles de Lesseps in beslag genomen, dat ernstige gevolgen kan hebben. Volgens nader bericht heeft de com missie van enquete besloten de beslis sing omtrent de uitbreiding van haar mandaat tot nader order te verdagen. Tevens heeft zij drie leden benoemd om te onderzoeken onder welke omstandig heden de adressen tot ondersteuning van het weder-oprichten der Panama maatschappij tot stand werden gebracht. Deze commissie zou gisteren rapport uitbrengen. Vervolgens is het voor nemen verscheidene personen te hooren om inlichtingen te geven aangaande de geldelijke inrichting van het petition nement. De vraag werd gesteld of hot aansporen van kiezers tot het zenden van verzoekschriften aan de Kamers geen strafbaar feit oplevert. De chef de bureau en procuratiehou der van het Crédit LyonnaisLeonard Blondin werd Dinsdag-middag tegen 4 uur hij den rechter van instructie, Franqueville, geroepen eu na een lang durig verhoor in hechtenis genomen. Blondin werd in het kabinet van den rechter van instructie met Fontane, een der gevangen bestuurders van de Pa nama-maatschappij geconfronteerd. Later bericht men, dat Blondin gevangen is ge nomen tengevolge van dingen, die eergis teren aan het licht zijn gekomen bij zijne confrontatie met Fontane en De Lesseps over feiten waar hij en Baïhaut per soonlijk bij betrokken waren. Baïhaut dan van verre gezien. Op de naakte beenen rustte een veel te korte, misvormde romp. De sterk gespierde hals stond scheef boven de holle borst; het hoekige, beenderige gelaat was bedekt met een witachtig dons en doods bleek. Zyn haren, wenkbrauwen en stoppelige baard waren alle wit en het deed iemand won derlijk aan te midden van die melkachtige omgeving een bloedrood oog te zien schitteren. Niets in dit geheele wezen kon zjjn ouder dom doen vermoeden. Het kon even goed een kind als een grijs aard zijn. De buitengewone behendigheid, die het ge toond had te bezitten, weersprak echter zoo wel het eene als het andere. De volle kracht der jeugd was noodig om zooveel behendigheid te kunnen ontwikkelen onder dat ellendige, armzalige uiterlijk. Met éen sprong stond hij rechtop en midden op den weg bij het heofd van het paard. Hoe gaat het met uw vader, Jean Biane vraagde M. De la Tremlay. Hoe gaat het met uw kleinzoon, Nicolas Treml antwoordde de albinos. Een wolk trok over het voorhoofd van den grijsaard. Deze plotselinge vraag stemde ten zeerste overeen met zijn geheimste gedachten. Gy wordt onbeschaamd, jongen, zeide hy. Ik ben te goed voor ulieden en dat maakt u vermetel. Ga op zijde en pas op. Wordt vervolgd.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1893 | | pagina 1