Dagblad voor Schiedam en Omstreken. nieuwe kunst. <~v;Xde: d;i,el rde ad,; l?de Jaarff. Zondag 3 Juni 1894. No. 4904. bureau *g$oter$tvaat 50. EERSTE blad. De Vioolspeler fler Sansculotten. o PRIJS VAN DIT BLAD: Voor Schiedam per 3 maandenf 1.50 Franco per post door geheel Nederland -2.— Afzonderlijke Nommers0.05 PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 16 regelsf 0.60 Elke gewone regel meer- 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. hefd-6S dient in onzen tijd veranderd, alles een 16JWcb echter alle verandering hier kun V6rbeterino mag heeten Wij voor ons - moeielijk gelooven, moeielijk (Je 'a.' a's °P kunstterrein voorttredende, sio n'eUwe peuseelgewrochten der Impres- lu 'Sten en andere soi-disants paneel-Co- nssen gadeslaan. ®isch zocbt men' overeenkomstig de het 6n Van bet mensche'ijk verstand, op t°esPanee' iets weer te geven, hetwelk den hetvv 1?UWer in verrukking brengen moest, Ojaar6 piet alleen tot hem moest spreken, hen a2"" beei"üjh> 200 krachtig moest spre- ^ij 't begeesterd werd. Hier hebben stukk6r °Vertuising slechts één dier wereld- der 6n te noemen, welke de goedkeuring öi0cJ"ebee'e wereld in allerlei juichtonen, Ettni °ntvangen, de Transfiguratie van tin» lCte^orne- O boe breed van opvat- op zubc werk! Christus verheerlijking kin» "Fbabor, bij welke verheerlij- als^r) S Reeren aanschijn begon te schitteren als 6 Z°n' en 2Üne kleederen wit werden Itap)SneeUW' is ket hoofdmoment op ^Ükin rï°ek' Maar juist, om die verheer- den daarboven op den berg luider tot RaPh °.escbouwer te doen spreken, vond oVer"a\een snhoone anthithèse uit, die in kaal eiR0rns^ 's met bet evangelisch ver- ber»s 6neden namelijk aan den voet des aPost 1 a<^ Re''and de meeste zijner J^op6 en anhtergelaten, want slechts Petrus, bers-tUS Txr Joannes klommen op naar den kom+ e'n° daar beneden aan den berg die bezet WanhopiSe vader met een zoon, «»gt, ja, hij ebcht/daï J"i",Smeek'' °Ver 7iin i,i„j i, de apostelen zich JÜ Z1J" kmd Zulle" ontfermen, en zie de Eene Episode uit het Kunstenaarsleven 62) Wefr°°als vvij reeds zeiden waren er slechts onrni'lf ,,P.ersonen' ZÜ zaten ook niet in de ep Odellijke nabijheid van den gevreesde, Scheeaar, .deze. beden zeer slecht geluimd Van r' d zich iedereen alsof hij het doel zonder°^oespierre niet bemerkte, daar men, goed Z o^n gevaar bloot te stellen, niet De'Zfeen verzoek van hem kon afslaan. °Pza» eeheen te raden waarom niemand kerder Tr! zdne trekken werden nog don- °P elkaar vaster kneep hij de dunne lippen ?at avanZaha^ Tl Vrouw die dicht bij hem °®komen. °pstaan en naar hem ziJ ïkSgefloofy'datr|erR°bespierre'"begon dat ge om een tegenspeler macht der apostelen schiet te kort. Hoe zij zich ook afmatten, de vorst der duister nis spot met al hun pogen en hij mishan delt, naar hartelust, zijn rampzalige prooi. Wie begrijpt nu niet aanstonds de hooge poezie en de heerlijke indrukken door zulk een stuk te weeg gebracht? Daarboven, rondom Christus, het leven der verheerlij king daar klinken stemmen uit de wolken ddar verschijnen profeten en wetgevers daar zingt en jubelt het licht, gelijk de fonkelende kristallen, die des winters op onze aarde den zonneschijn weerspiegelen. Maar op de aarde, in de laagte, daar wonen de moeielijkheden. Daar heerscht vooreerst Satandaar eischen de menschen van elkaar vaak het onmogelijke; daar juichen phari- seeën en huichelaars in de schijnbare on macht, waaraan God soms zijn dienaren ten prooi laat. Evenwel, straks zal ook daar alles nog ten goede veranderen. Straks daalt de Heiland ook weder tot het lagere neer, en Zijn almacht zal dan de beproefde leerlingen aan den bergvoet te hulp komen, en den duivel glorievol verdrijven. Behoeven wij nu nog te zeggen, dat ge leerd en ongeleerd, voor de Transfiguratie eeuwin eeuwuit opgetogen blijft stilstaan Waarlijk, men behoeft niet veel meer studie dan ééne eenvoudige evangelielezing gemaakt te hebben,om voor het genoemde doek staande, aanstonds te begrijpen, hoe bitter teleurge steld in de benedengroep die vader daar is weergegeven, hoe bedroefd de goedgezinde, geloovige verwanten, hoe radeloos de beze tene, hoe kwaadaardig de phariseeën, hoe verward de leerlingen, en hoe geheel anders de drie Apostelen met Christus in den glo riewolk boven op den bergkruin zijn, waar de aarde en de hemelen samenvloeien, en de Messias, vóór zijn aanstaand lijden, als het middenpunt van Oud- en Nieuw Verbond wordt verheerlijkt. En zooals wij hier nu een stuk der groote meesters in de schilderkunst releveerden, zoo kunnen deskundigen het met honderd verlegen zijt wil ik een partijtje met u maken Robespierre mat de vrijmoedige, maar tevens vriendelijke jufvrouw, die zeer fat soenlijk gekleed was, met een half verrasten, hall ontroerde blik. ïKent ge mij vroeg hij ruw. ïVan aanzien," antwoordde Virginie. »En vreest ge niet met mij te spelen, evenals die hazen, die daar diep in hunne kranten zitten gedoken, om mijn blik te ontwijken »Ik vind vrees belachelijk voor een man, burger." De dictator glimlachte. »oa zitten," zeide hij, nik neem uw aan bod aan, laat ons spelen." Virginie nam tegenover Robespierre op een stoel plaats. Het spel begon. De hand van de moedige vrouw beefde met in het minste, terwijl rij de stukken van de eene ruit naar de andere schoof. Doch na eenige zetten stond het spel van Robespierre het beste. Boosaardig grinnekend, zag hij haar aan die echter geen spier vertrok, maar kalm bleef doorspelen. tallen dier stukken doen. Heel de arbeid van een Michel-Ar.gelo of een Fra Angelico, ja van heel de Raliaansche, Vlaamsche en Hollandsche school, hij heeft u, u den toe schouwer, dingen te verkondigen, die u op voeren tot geestverrukking, tot in den der den hemel, en uw bewondering zal uitroepen Koningen der kunst hebben alleen dit werk geleverd. Maar plaats dan nu, mijn lezer, het tegen woordig werk der nieuwste meesters eens in uwe verbeelding naast het opgenoemde Eenige onbegrijpelijke vlakken, ziedaar het schilderstuk. Laatst had men in Leiden (ons Leidsch Atheen) de onhandigheid, om de werken van den heer Jan Toorop te ex- poseeren, liefst in de groote kunstzaal van het Stads-Museum, de zoogenoemde Laken hal, in de nabijheid dus der aangrijpende stukken van Hollands oude meesters, Lucas van Leiden, Engelbrechts enz. O, het publiek zelf gaf toen voor onze eigene oogen, door zijn houding zulk treffend getuigenis tegen de moderne vlakkerij. Schier iedereen, zoo zagen wij, die zoo even zijn intreegeld betaald had, en tusschen de toonbanken met Toorops stukken beladen, was ingedrongen, hij ge droeg zich dadelijk als.een zoekende. Ach teruit, zoo ging het steeds voor die tentoon gestelde vetmassa's nog eens achteruit, en nog eens, maar voorzichtig, gij zoudt met den rug tegen andere schilderstukken aanloopen. Nu, dan in Gods naam het Catalogus-papiertje maar geraadpleegden dan las men, niet zonder verbazing, wat de moderne kunst hier bedoelde. De Melancholie, of de Ouderdom, of tutti quanti was hier voorgesteld nu - zoo was er dan op menig goedig aanschijn te lezen nu wij zullen dat alles maar gelooven Maar, o hoe tri- umfantelijk trokken dan tegenover die wer ken der duisternis aanstonds de andere, niet-tentoongestelde stukken ieders aandacht. Daar die Kruisiging, daar die Regenten stukken, daar dat Liclit-stukje, voorwaar, men had er geen catalogus bij noodigEn ïHalt," riep Robespierre toen Virginie op het punt stond een zijner stukken te nemen, wij hebben nog niet afgesproken, waarom wij spelen ik speel nooit om niet." aDenkt ge, dat ik geen geld bij mij heb Dan vergist ge u, burger," antwoordde Vir ginie trotsch en voegde er toen vriendelijk bij »Daar gij de oudste zijt, zoo is het niet meer dan billijk dat gij de som be paalt." Robespierre lachte onheilspellend. »Ik heb heden geen zin om geld te spelen," antwoordde hij, »wat is ellendig geld Ik wil heden iets anders winnen. Gij hebt zoo driest op uw moed gepocht, nu goed, durft ge het wagen om uw hoofd te spelen Versta mij goed als ik win, dan is uw hoofd het mijne, dan heeft de guillotine wat meer werk te doen. Is dat goed Virginie zag den gevreesden tegenstan der kalm aan. dWaarom niet?" antwoordde zij koel bloedig, »Maar wij moeten nu nog bepalen wat ik zal hebben, indien gij de partij ver liest." »Wat beteekent dat riep Robespierre. Virginie lachte. vVersta mij niet verkeerd," antwoordde zoo maakten dan deze stukken, die men eigenlijk niet meende te bezoeken, nog ruim schoots de onkosten en de teleurstelling goed, die men zich tegenover de moderne kunst beklaagde; en alle verdere commen taar was ons overbodig. Chassez le naturel, il revient a galop! Verjaag het natuurlijke, met dubbele snel heid keert het weer. Vergeefs zal de kunst daar bewondering vragen, waar de eerste eigenschap van het schoone, de duidelijk heid ontbreekt. Maar nog een tweede zaak is noodig. Het schoone moet behalve de duidelijkheid, ook nog getooid zijn met iets behagelijks. Over dat behagelijke in het coloriet wellicht spoedig een vervolg? P. M. BOTS, pr. ALGEMEEN OVERZICHT. 2 Juni '94. De val van den minister Wekerlé te Pest, den bekenden Hongaarschen Staatsman, die onder de pressie der Loge het verplicht burgerlijk huwelijk trachtte in te voeren, is thans een feit. Tevergeefs heeft hij getracht den Keizer op zijn hand te krijgen en voor zijn wagen te spannen. In eene hem eer gisteren verleende audiëntie, stelde keizer Frans Jozef den Hongaarschen minister den eisch de noodige wijzigingen in zijn ontwerp aan te brengen. Wekerlé scheen hiertoe wel bereid, maar daar de overige ministers van eene andere opinie zijn, moest hij wei geren. Het ministerie heeft daarop zijn ontslag ingediend, en de Keizer heelt het verzoek om ontslag van den Hongaarschen minister-president Wekerlé en de overige Hongaarsche ministers aangenomenen graaf Khün-Hedervary belast mei het samen stellen van een nieuw Kabinet. Te Pest beschouwt men het nieuwe Kabinet als anti-liberaal, en zijne samenstelling zoowel als de reden waarom het in het leven is geroepen, wekken in hooge mate de alge- meene aandacht. zij even kalm als te voren, »ik heb geen trek in het hootd van den eersten burger der republiek. In een der gevangenissen van Parijs is een man, die kan verwachten ter dood veroordeeld te worden. Een woord, een schriftelijk bevel van u en hij is vrij. Welnu, de prijs, welke gij inzet, zij het leven van dezen man alsBik de partij win, zij het 't mijne." »En wie is die man?" »Wat kan Maximiliaan Robespierre dat schelen, de man van het systeem Moet de een hem niet even onverschillig zijn als de andere antwoordde Virginie. »Ik zeg niets meer daarover wilt ge of wilt ge nist beslis zonder lang te bedenken, dan kunnen wij verder spelen of er uitscheiden." Robespierre zag de moedige vrouw ver baasd aan en keek toen naar het spel. Het stond zoorlan'g, dat de dictator met eenige zekerheid mocht verwachten dat zijn tegenstander het moest verliezen. Hij grijnslachte even. »Goed," zeide hij, »ik neem het aan." Wordt vervolgd.) NIEUWE SGHIE DAMSGHE COURANT iiiiimiHimiijini'iHiimwiHiiiiHiiiiiiKwiiimiiumuiimuiiuuiimmiHiiHiiiiiiiii VAN ChERUBINI.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1894 | | pagina 1