,4 <>,v r die buit behaalden, maar hoop en vertrou wen bezielen hen die beroofd werdenden dag waarop de overwinnaars oog en oor sluiten voor het verleden en de toekomst, maar waarop hun als in een visioen de stemmen van h ;t verleden tegenklinken de oude dager, keeren terug, het verleden herleeft, die eerste dagen der Kerk, toen een verdwaasd vorst niet beters wist te doen om zijn troon te bevestigen, zijne macht te versterken en de liefde des volks te winnen dan de hand te slaan aan den Stedehouder van Jesus' ontluikende Kerk. Herodes nam Petrus gevangen, het was de de>de Herodes, de kleinzoon van hem die Rachel in Beth- lehems velden deed weenen, de brorderszoon van hem die Joannes ter dood bracht. In forsche trekken schetste spr. ons dezen Herodes der oudheid, om ons vervolgensin schrille kleuren voor te stellen den Herodes van onzen tijd, den nu volwassen geest der revolutie, den geest van twijfelzucht en ongeloof, die zijne stad bouwt tegenover de stad Gods. Deze Herodes nam Petrus ge vangen, den levenden Petrus onverganke'ijk als de Christus Die hij vertegenwoordigt, onvergankelijk als de Vader, Wiens Zoons Stedehouderschap hij draagt, onvergankelijk als de Geest, Wiens woord hij alleen ver mag te spreken. In treffende bewoordingen schetste spr. ons dit gevangennemen van Petrus in den persoon van den Roomschen Paus, door den schandelij - ken Statenroof in vollen vrede volvoerd zonder eenigen schijn, zonder eenige reden of recht. Krachtig geeselde hij de rechtsschennis de verkrachting van het hoogste en heiligste recht door deze schandaad die het beginsel der revolutie zelve huldigt. Om dit te meer te doen gevoelen, schetste spr. den oorsprong der wereldlijke macht. Uit de wijd uitstra lende liefde des Pausen voor een uitgehon gerd wanhopig en stervend volk ontstaan en door de godsvrucht der christen-vorsten be vestigd, was zij als het werk van den Almach- tigen God, het gewrocht van Zijne wijze en voorzienende liefdezij die haar aanranden, verzetten zich dus tegen de Wijsheid en Voor zienigheid Gods, plegen een aanslag op Gods wereldbestuur; de wereldlijke souvereiniteit met het hoogste geestelijk gezag verbonden, is toch juist het beeld van den goddelijken oorsprong van alle gezagzij is de eenig veilige waarborg voor de vrijheid en onaf hankelijkheid der Kerk, haar aanranden is een aanslag tegen de eene heilige aposto lische Kerk, de vlekkelooze Bruid van Christus. Het is juist in dien aanslag, voorbereid door lagen laster, volvoerd door laag geweld, voltooid door huichelarij, dat zich de revolutie in onzen tijd als de Herodes der drie ge slachten doet kennen. Maar, zoo hoort spr. zich van zekere zijde toeroepen, wat treurt ge om de wereldlijke souvereiniteituwe klacht heeft niets van de werkelijkheid. De Paus is niet minder vrij dan voorheen en zijn zedelijk gezag is verhoogd hij heeft alle teekenen der souve reiniteit alle vrijheid en onafhankelijkheid; wij willen hem zelfs omringen met de breede liefde van een hem toejuichend volkTerug, huichelaars, terugzoo roept spr. Is de Paus vrij, waar gij hem van iedere vrijheid berooft? Is zijne souvereiniteit gewaarborgd, waar ge hem alles ontneemt wat hij tot uitoefening der souvereiteit behoeft? Is de Paus vrij, waar gij zijne religieuzen verjaagt, zijne zendelingen weigert, zijne liefdewerken be rooft? Is de Paus geëerbiedigd in zijne stad, waar de openbare vereering van het Allerh. Sacrament niet is toegelaten Gedenkt, huichelaars, den nacht der schande, toen gij zelfs het lijk van den gestorven Paus hebt onteerdNeen, hoe ge ook eerbiedt huichelt, uw haat, hoe ook omhuld, is al te doorzichtig. Maar niet alleen de haat spreek uit hun daden, neen, zoo betoogde spr., er is nog iets meerzij schrikken terug voor hun eigen werkzij sidderen voor den Herodes van onzen tijd, den geest der revolutie, dien zij zeiven mede tot wasdom hielpen brengen, en daarom trachten zij zich diets temaken dat hun misdaad geen misdaad is. Tegenover dien Herodes van onzen tijd verheft zich fier de levende Petrus, de ge vangen Koning in zijn kalmte, fierheid en hoogen adel trouw aan eed en recht. Tegen over alle laagheid laster en dreigement staat hij onwankelbaarhij klacht niet over verloren grootheid, maar weeklaagt alleen over den nood der zielen en strijdt voor vrijheid en recht. En wij zijne kinderen roepen hem eerbiedig toehoud moed, Heilige Vader, blijf staan op de hoogte waarop ge staat ondanks de stormen van ongeloof laster en dreigementwij omringen u met eerbied liefde en trouw uw lijden is ons lijden, uw laster is onze laster, uw protest is ons protest. Hier geknield voor het Altaar, waar de Eeuwige God^ in waarheid, werkelijk en wezentlijk zetelt, in de tegenwoordigheid van de Allerh. Onbev. Moedermaagd hier als de «Zoete Lieve Vrouwe van den Bosch" vereerd, in de tegenwoordigheid van den Aartsengel Michael, den H. Jozef, den H. Joan nes den Dooper, den H. Petrus en den H. Pau lus, de Profeten, Kerkleeraars en Belijders, de Martelaren en Maagden, de Onnoozele Kin deren, de HH. Willibrordus, Bonifacius en Servatius, de HH. Martelaren van Gorkum, hier in de gemeenschap der heiligen pro testeeren wij tegen de berooving van vrijheid en recht, van iedere vrijheid en ieder recht wij protesteeren tegen den Statenroof van 20 September, tegen het geweld gepleegd tegen den H. Stoel, de onafhankelijkheid der Kerk en de Voorzienigheid Gods, hier als vóór vijf en twintig jaren; want Gods recht verjaart nooit. Uw protest is een ijdele klank en ver gankelijk zoo hoort spr. zich toevoegen. Neen, zegt spr., wij weten beterop dezen grond, waarop onze vaderen tweehonderd jaar zwijgend geprotesteerd hebben, in dezen tempel teruggegeven aan den eenigen waren God op het machtsvertoon van den «geesel Gods", die, als alle machten, God moest dienen, is ons protest geen ijdele klank. Spr. zette uiteen, hoe dit protest ook geen ijdele klank was in Italië, dat na de bres in de Porta Pia een vrede beleeft erger dan de oorlog en een eenheid bezit die dage lijks meer wordt verscheurdhet is ook geen ijdel woord, omdat het is een beroep op den levenden God, een gebed voor de onafhankelijkheid der Kerk Gods. Verheffen wij dan onze stem tot den God der gerech tigheid, den God van barmhartigheid. Be lijden wij onze schuld en bidden wij met een gebogen hoofd en vermorzeld hartGod der gerechtigheid, geef den Paus, Uwe Kerk haar rechtRichten wij ook met den Paus onze bede tot Haar, die onder het Kruis onze Moeder geworden is en smeeken wij Haar: toon dat ge Moeder zijt, de Moeder der Kerk van Christus Bidden wij ook voor de bekeering der dwalendenvragen wij de eenheid, het recht en de glorie der Kerk en de vrijheid van Rome Wanneer zou ook hier de Engel komen die den levenden Petrus verlossen zou uit de handen van den nieuweren Herodes? De dag is donker, de wolken zijn veel en zwaar, maar toch waar vele wolken het oog omhullen, daar is toch licht, het Licht der Gerechtigheid, de Zon die God is. Opwek kend tot geloof en vertrouwen en herinnerend aan het verheven woord van den Ziener van Patmos, eindigde spr. met een bede voor de zegepraal van den Apostolischen Stoel, die hij samenvatte in de woordenKom, Heer Jesus, kom De heilbede »De zegen en de genade van Onzen Heer J. C. zij met ons allen, Amen I" besloot deze treffende, indrukwekkende, onvergetelijke protestrede. De Slotplechtigheid. Nadat de gevierde redenaar den predik stoel verlaten had, werd het Vaandel door generaal de Charette aan den Alg. Ned. Zouavenbond vereerd, ingezegend, waarbij het koor het Tu es Petrus uitvoerde. Daarop werd de kansel bestegen door den weleerw. heer Mathijsen, kapelaan der kathedraal, die mededeelde dat den hoogeerw. plebaan langs telegrafische n weg volmacht was verleend, den Apostolischen zegen te geven. Nadat daarop de Pause lijke zegen met blijkbare godsvrucht was ontvangen, werd door kap. Mathijsen met forsche stem de akte van toewijding van het Allerh. Hart voorgelezen. Daarop werd de plechtigheid in de kerk met de Benedictie en het zingen van een toepasselijk lied besloten. In de Liedertafel werd des middags nog een nagalm van het protest verno men. Generaal baron de Charette richtte daar het woord tot de zouaven en zouaven- vrienden in een toespraak, waarin hij niet alleen zijn warme liefde voor den Paus- Koning en de Zouaven toonde, maar ook van zijn echt monarchale gevoelens blijk gaf. De rede van den generaal werd door luite nant Arts vertolkt, die den beminden chef der zouaven in een schoone toespraak hunne onveranderlijke gevoelens van gehechtheid en trouw deed blijken. Hiermede liep de Protestmeeting ten einde. Met verschillende treinen vertrokken de deelnemers naar hunne haardsteden, vol aan gename herinneringen aan den grootschen dag die als een der merkwaardigste data in de Kerkelijke geschiedenis van ons Va derland zal opgeteekend worden. Het vaandel door generaal de Charette aan de Nederlandsche zouaven vereerd, ver toont op oen wit zijden veld het Heilig Hart en daaromheen de woorden Goeur de Jesus sauvez la France(Heilig Hart van Jesus red Frankrijk!) en de keerzijde Aux zouaves hollandais hommage des camerades de FranceAan de Hollandsche zouaven, huldeblijk der Fransche kameraden.) Het vaandel zelf is vervaardigd naar dat hetwelk bij Loigny werd ontrold en dat sedert dien de roem is der Fransche zouaven, wijl de graven De Vertamond en De Bouillé sneuvelden met dat zegeteeken in de hand, terwijl de stok reeds in Spanje dienst deed, toen de bekende Ignace "Wils daar als kolo nel streed in de gelederen der Carlisten door menig Nederlandsch zouaaf vergezeld. Don Alfonso de Bourbon vond daarin dan ook aanleiding om dezen stok gehecht aan het vaandel dat kolonel Wils in de hand hield, toen hij bij de bestorming van Igua- lada sneuvelde, aan diens broeder Aug. Wils aan te bieden, die hem op zijn beurt afstond aan de Nederlandsche zouaven. Aan het eind van ons verslag van de grootsche Protestmeeting moeten wij ook melding maken van de groote orde en regel maat waardoor zich de geheele betooging heeft gekenmerkt. Zoowel aan het station als in de straten, in de Liedertafel en in de St. Janskerk, overal bleef de orde tot het laatst uitnemend bewaard, dank zij vooral de uitstekende maatregelen door de regelings commissie, o. a. door het nummeren der verschillende corporatiën, genomen. De Meetinggangers hebben over 't geheel de ernstige en waardige houding bij deze betooging vereischt, uitnemend in acht ge nomen geen enkele wanklank werd ge hoord alle buitengewone luidruchtigheid werd vermeden, zoodat het ernstig en plech tig karakter van den dag bijzonder uit kwam. Deze Meeting, onder den indruk van de grievende feestviering in het overwel digd Rome tot stand gekomen, mag uit stekend geslaagd heetenzij strekt het katholieke Nederlandsche volk tot eer en heeft zijne beproefde trouw aan den Paus- Koning van Rome opnieuw schitterend doen uitkomen. ALGEMEEN OVERZICHT. 23 Sept. '95. De toestand in België blijft met het oog op de dreigende werkliedenbeweging nog steeds vrij bedenkelijk. De werkstakende metaalbewerkers hebben een krachtig pro test afgekondigd tegen het manifest van de patroons der machinefabrieken. In dat pro test worden de concessies door Van den Kerckhove gedaan, beloften in den wind genoemd, Het zegt, dat de heropening der inrichtingen dan eerst zal geschieden, wan neer in de werkplaatsen van Van den Kerck hove recht zal zijn gedaan aan de eischen der werkliedenin afwachting hiervan kun nen de patroons zelveu hun machines ver vaardigen. Het Volk, orgaan der katholieke werklieden, noemt het manifest der patroons een revolutionaire daad, die hun eeuwig tot schande strekt en wekt evenals de Vooruit de werkstakers op tot krachtdadigen tegen stand. Onder de liberalen in Italië is men lang niet algemeen ingenomen met de Septem berfeesten. De bekende oud-minister Di Rudini heeft te Venetië eene rede vooreen talrijk publiek gehouden, waarin hij die opschroeving sterk afkeurde, als van de hoogste onhandigheid, wijl Crispi daardoor de Romeinsche kwestie met verdubbelde felheid aan de orde stelt. De liberalen zijn woedend, dat de meeste telegrammen die de Paus ontvangt, hem als Paus-Koning begroeten, en dat Z. H. zijn recht tot vrij gebruik der telegraaf aanwendt, om ze allen te beantwoorden. Maar vooral de contra manifestaties in het buitenand verbitteren in de hoogste mate. Als een bewijs voor de huichelarij door Crispi in zijne redevoe ring bij de onthulling van Garibaldi's stand beeld op den Janiculus aan den dag gelegd, moet vermeld worden, dat het standbeeld zóo geplaatst is, dat de Paus, als hjj uit zijn vensters kijkt, het voortdurend onder de e rrispi fl0Sn o>' oogen heeft. En dan durft e zekeren, dat de Paus in P0*15 «n afhankelijk is De Etoile maakt omtrent liP^o den Congo een brief openba'sr 0„g0 Brecs gedateerd uit Kilal°no° v'e,je- wordt medegedeeld, dat St° dood gebracht, omdat hij sC l" gneljf ygr vonden aan het verkoopen va {en, oorlogswapenen aan de o0rlog' aan verraad en aanhitsing tot°. il had de inlandsche hoofden t met het doel om naar P'ntZvef soldaten van den staat te Kibango te bevrijden; maa' je - plan verhinderd geworden door ef- troep $t> ■f id3' aankomst van versterkings1-1»-» je De correspondent van ville op Madagascar seints toestand is wanhopig. Het le£ De hospitalen zijn overvol va'\-n ei' 0 ziekend vier dokters en zes ziekenOpP pe een hospitaal met 1000 ziekennIias5ei'Sj/f liide"'0 ziekte, waarvan de meeste J pg- in een zachte verstandsverbip Volgens de laatst ontvange° j^t Goa is geen enkel officier -jH betrokken, dat alleen moet worden aan den tegenzin der J tegen .den Afrikaanschen 'e ^pi onrust heerscht te Panjim- hebben de vesting Marur bete gratie aan den gouverneur, wapens overgaven. Stads- en Gewestelijk Schiedam, 23 SepteI3ï De heer P. C. Verschoof!', a.{ ,0et(ei(J teur der directe belastingen inv°V verp1 en accijnzen te Schiedam,lS j)/ Maastricht. V De heer J. Elsinga, ontvangd1 renberg, is benoemd tot adju" {gc^e voe' der directe belastingen, in accijnzen te Schiedam. Met den trein te 7.20 stat^is<d1%s1'' iet»*1 ffl'P te ken Zondag-ochtend de Sch'e' nemers aan de protestmeetin^ p. in vier waggons naar Rotter^ pery waar zij te circa 8 ure stads 1 J" trein, met de Rotterdamsc!|e^ee|;S naar 's-Bosch vertrokken. 0'oS i de f ht V eb1' voor negen ure is die de protestgangers terugb ge station D. P. te Rotterdam ac1' Te Vlaardingen kwam hetb° ^4 18 binnen, hebbende aan ho°' 0f>êe $e C. Roeleveld, 25 jaar oud e^g(l i1. Vóór 8 dagen, tijdens het u'tzJa„ eefi^4 had hij het ongeluk de pe° sV het hoofd te krijgen, tengeV hij overleden is. ,4 Bij den Rotterdamschen &e' Zondai een nieuwe verordening reinheid ingediend. De aaI) P'1 i beC> voor de straf verordening00 iPe landelijke gemeenten deed ter wille van het landbouwb® afwijkende bepalingen i° ^gü. behoorden opgenomen te wml v0egdb p# echter door uitbreiding der 1 b® B. en W., om ter wille va^erjn uitzonderingen toe te staan, te gemoet te komen klea' nu, fende het uitkloppen van n - straat is verscherpt. V°°l rde°'"faiJi5<',t nieuwe bepaling in de ver^rflstfir deP nomen, welke ook in de voorkomt, nl. het verbod ^eeFe^e iP1'' vuilnis, bestemd om van d worden opgehaald, om te zoeken .J tet<VY de buitenstad alles onder vv oPgetie Te Rotterdam wordt, e een slechts eenigszins h°°S ^tgr geen natuurlijk een gr° afct tevens groote schade vei o en o vloeden worden steeds h°®^ ^o° leveren zelfs gevaar °P stroomingen. t 16 gfl Cf'& 0 lUUt UC öUttlVCIUJ UCJ""0 1 'i]l d t J. J' UV. Ol,0

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1895 | | pagina 2