Dagblad voor Schiedam en Omstreken. eerste blad. Mevrouw Ver ceil. 20ste Jaarg. Zondag 21 Februari 1897. No. 5725. bureau ISofersfraaf 50. Tegen de slechte boeken en gescliriften. Feuilleton. PRIJS TAN DIT BLAD: Toor Schiedam per 3 maandenf 1.50 franco per post door geheel Nederland - 2.— Afzonderlijke Nommers 0.05 PRIJS DER ADYERTENTIËN: Van 16 regelsf 0.60 Elke gewone regel meer- 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. V0, een tegen or eenige dagen heeft de H. Vader apostolische constitutie uitgevaardigd rj n de slechte boeken en geschriften. v 6 Sewichtig Pauselijk stuk is reeds door j6rschillende bladen besproken. Tot heden onze plaatsruimte niet toe onze lezers den zakelijken inhoud van dat veelom- ,a^end stuk in kennis te stellen. Thans billen wij trachten het in een beknopt 0vorzicht zooveel mogelijk weer te geven <->nze groote Paus wijst er allereerst op, °P hem, als het Opperhoofd der Kerk, zware taak rust, te waken voor de Overheid van het geloot en de zeden. De Ult°efening dier taak is vooral noodzakelijk tijden als deze, nu de leeringen van r'stus bijna dagelijks worden aangevallen. Ia dien strijd gebruiken de vijanden der er* duizenderlei listen, maar de gevaarlijk- ste daarvan is wel de verspreiding van s'echte geschriften. I® allen tijde heeft de Kerk tegen dat Sevaar gewaaktin de eerste dagen van ®t Christendom was het de ijver van den faulus, in de volgende eeuwen de waak- 2aamheid van Kerkvaders en Bisschoppen, le de zuiverheid des geloofs behoedde, alrijk zijn de documenten, die bewijzen hoe Oor alle eeuwen heen de Pausen steeds de ^rken der ketters en dwaalleeraars hebben Veroordeeld. Vooral sedert de uitvinding der boekdruk kunst in de vijftiende eeuw, toen de pers kettersche en verderfelijke boeken tot ln het oneindige vermenigvuldigde, was een Verdubbelde waakzaamheid noodig en Paus t aulus tv liet het eerst een lijst opstellen l) i. Is er een brief voor mij Deze vraag richtte op vreesachtigen toon eene jonge vrouw tot een portier van den ouden trant, een vervelenden brompot, een rUwen Cerberus, die in den hoek van zijn vertrekje, op zijn kleermakerstafe[ zat te knorren. Met zijne gewone onvriendelijkheid antwoordde hij Een brief ja, er is er een, en nog wel franko, wat waarlijk niet ungelukkig is, want ge zijt me al drie van uie briefporten schuldig. Hier zijn ze, zeide de jonge vrouw zachtkens, terwijl ze eenige kleine stukjes geld, die in een punt van haren zakdoek geknoopt waren, voor den dag haalde. van de boeken, wier lezing den geloovigen verboden was. Het concilie van Trente wees later ge leerde en bevoegde personen aan om die lijst of index van Paulus IV verder uit te werken en de volgende Pausen hebben daar steeds de hand aan gehouden. Het blijkt dus dat zij te allen tijde hebben gepoogd, de maatschappij te bewaren voor de dwaal- leeringen en het zedenbederf, de schande en den ondergang der staten, door de slechte boeken verspreid. Die pogingen troffen doel, zoolang zij die de staten bestuurden, zich door de eeuwige wet lieten leiden. Maar men weet wat later gebeurd is. Intusschen ging de Kerk voort haar maatregelen te nemen, in over eenstemming met de veranderde behoeften der tijden. In den laatsten tijd is door verschillende Bisschoppen zoo in Frankrijk als in Duitsch- land gevraagd, dat de regels van den index opnieuw zou worden herzien en dat dit onderzoek zou worden openbaar gemaakt. Na rijp beraad en overleg met de Kardi nalen der Congregatie van den Index heeft de II. Vader gemeend, een reeks besluiten te moetenuitvaardigen, waarvan wij hier onder den zakelijken inhoud mededeelen le. Alle boeken, vóór het jaar 1600 door de Kerk veroordeeld, blijven veroordeeld. Verboden zijn verder de boeken van afval lige, ketters en scheurmakers, als zij ket terij en scheuring, verspreiden of de grond slagen van den godsdienst aanvallen. Evenzoo de werken van niet-Katholieken, die bepaald over den godsdienst handelen, tenzij er niets strijdigs met het katholiek geloof in gevon den wordt. Handelen zij niet opzettelijk, maar enkel terloops, over den godsdienst, dan zullen ze alleen verboden zijn, als ze door een bijzonder besluit zijn veroordeeld. 2. Bijbels in de oorspronkelijke of in een doode taal, door niet-Katholieken uitgege ven, zullen alleen mogen gebruikt worden door degenen, die zich met godgeleerde of En daar is de brief. Uw dienaar, me vrouw Verceil Mevrouw Verceil, wier naam we thans weten, nam den brief, waarvan het breede zegel met een wapen er in gedrukt deed gissen, dat hij van eene adellijke familie kwam, en klom spoedig naar boven. Dat klimmen duurde lang, en geen wonder zij woonde op de vijfde verdieping, en om daar te komen, moest ze immer en immer steile trappen opklouteren. Het zal dus wel over bodig zijn te zeggen, dat zij moede en bijna ademloos de hoogte bereikte. Eindelijk stond ze voor eene kleine deur en klopte aan een bevallig kind van vier jaren opende en riep verheugd Moederlief, wal een geluk 1 Zijt ge daar I ge zijt lang weg gebleven, want ik heb den tijd gehad om mijne fabel te leeren, vijf naadjes te breien en mij nog lang te vervelen. Omhels mij, lieve engel, dierbare Rosine, en houd u stil, terwijl ik den brief lees. Het dochtertje gehoorzaamde en dook zich als een vogeltje aan de moederlijke borst. Moeder en dochter vormden, in die houding, eenen groep, waarop de blik met welgevallen zou gerust hebben maar bijbelstudiën bezighouden, mits die boeken noch in de voorreden noch in de aantee- keningen de katholieke leer aantasten. 3. Bijbels in de moedertaal, ook door Katholieken uitgegeven, zijn alle verboden tenzij ze door den Apostolischen Stoel zijn goedgekeurd of onder toezicht der Bisschop pen zijn uitgegeven. Voornamelijk zijn ver boden de bijbels der Bijbelgenootschappen, die herhaaldelijk door de Pausen veroordeeld zijn. 4. Onzedelijke boeken zijn volstrekt ver boden. De zoogenaamde klassieken, die daaronder vallen, mogen gebruikt worden door degenen, wier taak of ambt dit mee brengt, maar mogen nooit de jeugd in han den worden gegeven, tenzij behoorlijk ge zuiverd. 5. Veroordeeld zijn boeken, die aanvallen bevatten tegen God, de H. Maagd, de Hei ligen, de Kerk en haar eeredienst, de Sacramenten of den H. Stoel, dezulke waarin de ingeving des H. Geestes wordt miskend of die opzettelijk de kerkelijke hiërarchie of den geestelijken en kloosterlijken staat onteeren. Het is verboden boeken uit te geven, te lezen of te bewaren, dietoovenj, geestenbezwering of dergelijke bijgeloovig- heden leeren of aanprijzen. De boeken, die over nieuwe verschijningen, openbaringen of wonderen handelen, zijn verboden, zoolang zij niet kerkelijk goedgekeurd zijn Verboden zijn ook de boeken, die het tweegevecht, den zelfmoord of de echtscheiding als ge oorloofd voorstellen ot de vrijmetselarij als nuttig aanprijzen. 6. Veroordeeld zijn afbeeldingen van Christus, Maria, de Engelen, ot de heiligen, wier voorstelling afwijkt van den geest der Kerk. Geen prentjes met of zonder gebedjes mogen verspreid worden, dan met goedkeu ring der geestelijke overheid. Niemand is het geoorloofd, aflaten te verspreiden, die ot apocrief of ingetrokken zijn. Geen boek ot blaadje, dat aflaten bevat, mag verspreid worden zonder verlof der bevoegde overheid. tevens eeneftegenstelling van droefheid en bevalligheid. Delphina Verceil, met haar blond en kiesch wezen, met den zaehtkleu- rigen blos op de wangen, droeg op het ge laat het kenmerk eener maagdelijke vrees achtigheid, welke het, moederschap niet had kunnen verdrijven; de zachtheid en kalmte harer ziel spraken uit hare gelaatstrekken, die, naast het zegel der engelachtige rein heid, ook den eerbiedwaardigen stempel des ongeluks droegen. De jonge vrouw had ge weend Het blonde dochtertje, Rosine, met hare oranjekleurige oogen en haar dik zwart haar, dat bevallig was saamgebonden, scheen tot een krachtiger en levendiger geslacht te behooren dan dat harer moederen wanneer men ze bij elkaar beschouwde, zou men geloofd hebben een dier tafereelen der oude meester te bewonderen, die, de Maagd en den Voorlooper in zijne kindsche dagen voorstellen. Maar de maagden van Giotto of van Ci- mabuë speelden gewoonlijk in een trisch landschap, aan den oever van lachende wateren, terwijl Delphina en haar kind in een somber huis van het oude Parijs, op een kamer der vijfde verdieping woonden, 7. Aan liturgische boeken, als missaal, brevier of ritueel mag niets veranderd wor- nen. Geen litaniën, dat die daarin voor komen, mogen zonder goedkeuring worden verspreid. Evenmin kerk- of devotieboeken, zonder kerkelijke goedkeuring. 8. Bladen of tijdschriften, die met opzet den godsdienst aanvallen, zijn verboden. De geestelijken moeten de geloovigen op het gevaar dier uitgaven wijzen. En geen Katholieken, vooral geen geestelijken mogen daarin bijdragen plaatsen tenzij om wettige reden. 9. Alleen zij, die hetzij van den H. Stoel, hetzij van diens gevolmachtigden verlof heb ben, mogen verboden boeken lezen. 10. Ofschoon het aan alle Katholieken en vooral de geleerden onder hen toekomt, s'echte boeken aan de Bisschoppen of den H. Stoel kenbaar te maken, is dit vooral de taak der Nuntiussen, apostolische dele gaten, plaatselijke Bisschoppen en rectors van hoogescholen. Deze allen worden aan gemaand ijverig de slechte boeken te achter volgen. Al de hierboven in 't kort weergegeven bepalingen handelen over het verbod van boeken. Een volgende reeks besluiten han delt over de censuur en is dus voor den lezer van minder belang. Wij deelen er enkel uit mee de straffen, welke zij beloopen, die tegen de besluiten der apostolische consti tutie zondigen Al wie, zonder machtiging van den apos tolischen Stoel, wetens boeken leest van afvalligen of ketters, een ketterij staande houdende, alsook boeken van onverschillig welken schrijver, met name bij Apostolische Brieven veroordeeldal wie deze boeken bewaart, ze drukt of op eenigerleiwijze verdedigt, beloopt ipso facto de excommu nicatie op bijzondere wijze den Roomschen Paus voorbehouden. Zij die zonder goed keuring van hun Bisschop boeken van de H. Schrift of aanteekening en commen- waarvan het eenige venster het uitzicht verleende op een akeligen gezichteinder van zwarte daken en rookende schoorsteenen. Het matig en schamel huisraad was volko men in overeenstemming met dit droef geestige verblijfslechts een kruis beeld en een beeld der zalige hemelmoeder spraken daar van den hemel, eenige boeken waren er de tolken der verstandelijke wereld en een rijk borduurwerk,op een raam ge spannen en voor een hofkleed bestemd, verried, dat de arme vrouw, de arme moeder aan den arbeid den onderstand voor haar, pijnlijk bestaan afbedelde. Wel, lieve moeder, wat zegt de brief vraagde Rosine met de vroeg ontwikkelde schranderheid der kinderen, die in de school des hjdens worden opgevoed. Is hij wel goed zijt gij tevreden (Wordt vervolgd.) iiMiïiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiii jiiii in I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1897 | | pagina 1