Dagblad voor Schiedam en Omstreken. eerste blad. 20ste Jaarg. Zondag 12 December 1897. No. 5969. ■^Sutreau ^Sofersfraaf 50. i Schrijf-, Bran ei SctaltaMei, Leer- Bi Leesioeten, Atlassen, enz. lets nit let Iniselijt leven tan Mens. officieele berichten. ei PRIJS VAN DIT BLAD: Voor Schiedam per 3 maandenf 1.50 Franco Der Dost door geheel Nederland - 2. Afzonderlijke Nummers - 0.05 PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 1—6 regelsƒ0.60 Elke gewone regel meer-0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. Burgemeester en Wethouders van „MöEdam zijn voornemens op Donderdag December 1897, des namiddags 2 uur levering aan te besteden van de voor 1898— 19(j0 voor de gemeente benoodigde De voorwaarden liggen ter inzage ter plieente-secretarie, alwaar de gesloten Ipchrijvingsbiljetten op den dag der aan- ,®steding vóór 's middags 12 uur moeten 'JR ingeleverd. Welk eene wereld van gedachten omvat- de twee woorden, die we boven dit °p5tel plaatsen 1 Drukt het eerste bederf het tweede beteekent genezing, herstel, °Pbouw. Verdrukte het Heidendom den 'tamelijke zwakke, het Christendom hielp steunde. Was de toestand der vrouw I11 het Heidendom een beklagenswaardige, M het Christendom heeft de vrouw de P'aats verkregen, die haar toekomt. Was arme in het Heidendom een voorwerp Mn afschuw, in het Christendom is hij de Medebroeder des rijken geworden. Voor de Grieken en Romeinen, de mannen, °P wier «beschaving" de moderne heiden negentiende eeuw met jalouzie neerziet, ^as armoede een ongehoorde misdaad, in ^elke de uiterste vernedering en verachting ^as gelegen. Wie zich de middelen voor 2Ün bestaan niet verschaffen kan aldus uitspraak dier «beschaafde" lieden, heeft geen reden van bestaan. De wijsgeer Blato leerde«Onverstandig zou voorzeker een geneesheer handelen, wanneer hij den hehoeftigen zieke, aan wien hij de geheele geschiktheid om te werken niet kan terug- Feuilleton. 1620. 18) Drie dagen daarna vertrok Rubenstoen hij de muren van Antwerpen achter den Mg had, ontwaarde hij in zijn hart eene deugde, als die van een ontslagen gevan gene hij ademde ruimer, nu hij van eenen Jpt van gedwongenheid en verveling ont heven was. Hij zal dan nu het rijke, grootsche hof van Spanje terug zien, Madrid en het DscuriaalHij zal in dat tooverachtig land *ijne smaakvolle levenswijze hervatten, Grenades, brasserijen, en daar zal geen hfyang wezenwant hij heeft dat leven immers reeds vroeger geleid, het was nu paalf jaren geleden, O, wat doen zulke herinneringen goed 1 Wat streelt zulk eene hoop 1.... geven, in het leven trachtte te houden." En een andere wijsgeer zegt«Slechte ver diensten verwerft zich degene, die eenen bedelaar te eten en te drinken geeft immers hetgeen hij weggeeft, is hij kwijt, en hij verlengt het leven van den ander voor de ellende." »Die werkelijk wijs wil zijn schreef Seneca moet medelijden vermijden." Zelfs Virgilius, die voor de edelste Romein van zijnen tijd gehouden wordt, rekende het tot een voorrecht van een wijze, dat hij nooit erbarming had met een noodlij dende. Het was bij de «beschaafde" heidenen stoïcijnsche levenswijsheid, dat een voorname Romein, als hij van een welvoorzienen vriendendisch huiswaarts keerde, koud en ongevoelig de uitgehongerde bedelaars voor bijging. En het oude Rome alleen bezat 300.000 a 400.000 dezer ongelukkigen, die van alle hulp verstoken, het veege lichaam met moeite voortsleepten. Hoe geheel anders werd der armen toe stand toen de «Verwachte der volkeren" kwam, toen Jesus zich met ons vleesch omkleedde en arm werd met de armen, neen armer dan de armste, door zijne Ge boorte in eenen beestenstal. Hij, de Zoon des Eeuwigen Vaders, wilde arm zijn, om de armoede te heiligen. Wie werden het eerst tot de kribbe van Bethlehem geroepen Niet de rijken, de machtigen dezer aarde, maar arme herders, die de nachtwake hielden bij hunne kudde. Door wie zag de Zalig maker, bij zijne omwandeling op aarde, zich het liefst omringd? Niet door hen, die rijk waren aan tijdelijke goederen, maar door de armen naar de wereldzij werden rijk in God. Als de scharen, die Jesus volgden, door den honger werden gekweld, zond Hij hen niet weg, maar Hij sprak«Ik heb medelijden met de scharen," en Hij spij zigde hen. En op het voorbeeld van haren Goddelijken Stichter heeft de Katholieke Kerk van den eersten tijd van haar bestaan, zich het lot Te Madrid, den volgenden dag na zijne aankomst, toen hij van een stierengevecht naar huis kwam, waar alle aanschouwers eenparig waren opgestaan, om den grooten Vlaamschen schilder hunne hulde te brengen, ontving hij het volgende briefje «Peter, ik wenschte u voor mijnen dood nog eenmaal te zien, ik wenschte u te spreken over onze kinderen. Ik ben den dood nabij." «Elisabeth." Hij vertrok terstond, maar hij kwam te laat, zoo als wij weten. De dood van Elisa beth bedroefde Rubens in de hoogste mate maar de arbeid, de roem en de velerlei verstrooiingen, waarmede hij zich onop houdelijk omringd zag, hadden spoedig de wond zijns harten genezendaarbij kwam nog, dat Elisabeth de laatste jaren nagenoeg afgescheiden van haren echtgenoot had doorgebracht, zoo dat zij bijna geene ledige plaats overliet. Zoo dat op zekeren dag, toen Rubens uit het huis van Helena Froment kwam, hij zich verrast gevoelde, terwijl hij aan dat meisje dacht, die met zoo veel kennis en geestdrift over kunsten en wetenschappen wist te spreken. Helena begreep van hare van de kleinen, de geringen, de armen dezer aarde aangetrokkenheeft zij den rijken geleerd, dat de tijdelijke goederen den mensch slechts ia zooverre toehooren, dat hij, de mensch, er enkel het rentmeesterschap over voeren mag dat God, de Gever van alles, er de absolute eigenaar van is, en dat iedereen eenmaal rekening en verant woording zal moeten afleggen, op welke wijze en met welke doeleinden hij zijne leengoederen heeft beheerd en aangewend. De groote kerkleeraar, Sint Thomas van Aqnino, zegt«De mensch mag de uiterlijke dingen niet als zijn eigendom beschouwen en behandelen, maar als gemeengoed, in- zooverre als hij er zich gemakkelijk toe leent, die dingen aan de noodlijdenden af te staan." En zoo zien we reeds deze leer van den aan vang onzer christelijke tijdrekening af door de volgelingen van Christus in beoefening gebracht. «Komt allen tot Mij zoo zeide de Kerk reeds voor bijna negentien eeuwen, die belast en beladen zijt, ik zal u verkwik ken, ik zal uwen last lichter maken." Ja, ten tijde der eerste Christenen was de onderlinge broederlijke liefde zoo groot, zoo veelomvattend, dat de rijken al wat zij bezaten aan de voeten der apostelen legden, zoodat er lezen wij in de Handelingen der apostelen onder de eerste christenen geen arme was. En die broederlijke liefde is in de Katho lieke Kerk niet verflauwd. Als een liefde volle moeder heeft de Katholieke Kerk, om den stoffelijken nood der ongelukkigen, onverschillig van welken aard, te lenigen, aan een aantal religieuze congregaties en kloosterorden het aanzijn gegeven. In de Middeleeuwen die eeuwen door de vijan den van Christus' Kerk zoo vaak als ruw, onmenschelijk geschilderd werd er meer voor den arme, den zieke, den invalide gedaan dan in onze eeuw, die zich zoo gaarne de verlichte ook op het gebied van armen zorg noemt. Het was protessor Moll, de zijde, welken indruk zij door haar verstand en hare schoonheid op Rubens gemaakt had, en zij wist beurteling met veel behendigheid de ijdelheid, de jaloerschheid en de ver beelding des kunstenaars zoodanig te streelen, dat deze weldra geen ander ontwerp meer koesterde, dan om de echtgenoot van Helena Froment te worden. Er was echter nog een persoon, die hem, ofschoon schijnbaar zeer zwak, hinderde en een struikelblok in den weg legde, hetwelk hem toch zeer moeiielijk viel weg te rui men deze persoon was Gudula, de boezem vriendin van Elisabeth Gudula, die een voor een de tranen van de arme Elisabeth had afgedroogd Gudula, die de pleegmoeder was geworden van de twee weezen van Elisabeth«Wat scheelt mij deze vrouw, zeide hij bij zich zeiven, welk gezag heeft zij over mij? Wat deert mij hare goed- of afkeuring?" En nochtans al was hij tien malen bij haar, om met haar over zijn huwelijksplan te spreken, zweeg hij dood stil en voelde hij zich den blos op het voorhoofd en de wroeging in het hart sluipen. Nochtans op den feestdag van Sint- Nicolaas overwon hij zijne beschroomdheid, zoo als wij gezien hebben, en van dien dag geleerde kenner der Kerkgeschiedenis, die dit schoon getuigenis heeft neergeschreven. De Katholieke Kerk, en zij alleen, heeft de armenzorg, de zorg voor de «armen Christi", ter hand genomen en den scheids muur verbroken, die het Heidendom tusschen aanzienlijken en geringen had opgetrokken zij alleen bezit het geheim den arme te spijzigen, den rijke zijn goud te doen storten, en dat geheim is de liefde. Zonder liefde, zonder de christelijke charitas, geen toe nadering tusschen de klassen der maat schappij, maar liefdeloosheid aan den eenen, haat en nijd aan den anderen kant, zooals het Heidendom te aanschouwen gaf. ALGEMEEN OVERZICHT. 11 December '97. De Rijksdag in Duitscliland begon gis teren de eerste lezing der rijksbegrooting. De Staatssecretaris Thielmann gat een overzicht van het budgetjaar 1896, daarna van de begrooting van 1897, welke een overschot van 20 millioen oplevert. De douanerechten en tabaksbelasting kunnen bovendien 70 millioen boven de raming opbrengen, waarvan 32 millioen tot schuld delging gebruikt wordt. De onderhandelingen over opheffing der suikerpremiën zijn op het doode punt gekomen, maar het nieuwe Amerikaansch tariet zal hierin misschien weer levendigheid brengen. Het binnen- landsche suikerverbuik is iets vermeerderd de Duitsche suikerindustrie zal echter steeds voor export moeten blijven werken. Thiel mann behandelde daarna verscheidene posten van de begrooting voor 1898. Het totaal der begrooting van buitengewone uitgaven blijft 34 millioen beneden die van dat jaar. De spreker verzocht als nieuweling den Rijksdag om een welwillende critiek. Heden voortzetting. Zooals te verwachten was, heeft de Kamer van landbouw der geheele provincie Bran denburg zich met groote meerderheid tegen af trachtte hij zijn gevormd plan met spoed door te zetten hij vermeed de tegen woordigheid van Gudula, en bezocht zijne kinderen slechts ter sluiks. Om te zeggen, wat Gudula hieronder leed, daartoe is de spraak der menschen niet in staat; zij zag in het huwelijk van Rubens niet slechts eene ontheiliging der nagedachtenis van Elisabeth, maar ook eene onteering der beide door die ongelukkige vrouw nagelatene kinderen; want Helena Froment, even als alle vrouwen, die met hare schoonheid, verstand of fortuin pronken, zag zich bloot gegeven aan veel laster, achterklap en haat, waartoe haar hoog moedig, trotsch karakter niet zelden de grootste aanleiding gaf. Men legde hare onschuldigste handelingen ten kwade uit en het minste harer woorden werd met vele bijvoegingen herhaald en euvel geduid. Oordeelt nu, hoe Gudula over haar dacht, Gudula, die overigens tegen haar reeds moest zijn vooringenomenGudula, die haar de plaats en de kostbaarste nalatenschap van Elisabeth in bezit zag nemen Gudula, wier gemoed door zoo vele beproevingen en zoo veel lijden diep geschokt was. {Wordt vervolgd.) E COURANT niiiiiiii'iiiiniiiiiiini'MiiiiiiMiuinniniiiMnuuminT'miiiiiHiiu'.iiir.iiiiiii

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1897 | | pagina 1