Dagblad voor Schiedam en Omstreken. ^agner en Liszt. ter ies Houtvesters. -lste Jaarg. Zondag 30 October 1898. bureau l$oteY&ixaat 50. ^ÜftSTE BLAD. No. 6233, PRIJS VAN DIT BLAD: ^oor F Schiedam per 3 maandenf 1.50 a®cu ner posi door geneei Nederland 2. •^izonderiiike Nummers - 0.05 P RIJ S DER ADVERTENTIE N: Van 16 regelsƒ0.60 Elke gewone regel meer-0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. n *a»i "^en dezer beide Meesters op muzi- Ho,:11 blad zullen wel voor weinige lezers ^°r'Saar onbekend zijn. Liszt, de vurige 'Hb.. r' Wagner, de Duitsche wijsgeer- WHar, waren een groot gedeelte van *ijze °P de innigste, vriendschappeiijkste Hin,,,.et e'kander verbonden. Toch is men an 5 «los y verwonderd dat de vijand van virt^08**6*1» ^a&ner> ze^e ^at 'tbtisj,OS8nc'om orR'er8an8 was voor Hzt, en de beroemde pianovirtuoos, °*Ho0 8®heel in elkander konden opgaan, 'S00'1 bet ook waar is, dat die vriend- v^rWe| a8t®ekent van den tijd dat Liszt ï|ftUoos gezegd aan zijn loopbaan als r b® Uit 16rs'e ontmoeting van Wagner en Plaats toen beiden zich te Parijs 8tlniS(öÖ 0tn8tre«ks 1840tot een nadere b'et j>.i n8 was het echter in die dagen He| Sorben, en terwijl Liszt toen geen ▼an Wagner leerde kennen, b Je,1Q dichter-componist vreemd N» l*a8ner. van meening dat een a's Liszt, die een slaaf der mode Hitte(, VV°r<^firi zóózeer dat hij na een tlcle vertolking van Beethoven's b ïtob' a'gemeen verlangen de fantaisie lik jjj ert le Diable voordroeg onmoge- 01 hejjj ~n'8e vriendschappelijke verhouding *0° kunnen komen. ®®f dat, totdat Liszt eerst Wagner's L°''^b(je ,,'enzi"i daarna zijn «Fliegende '"ben r, en »Tannhauser" had leeren k>» y.hl voor het eerste werk reeds lp' ®n te over> bet tweede bewonderde 'J hgt recbt, als een geniaal werk, doch (Hqifif^®0 van «Tannhauser" kende zijn bter 8®en grenzen meer. Wagner had n°8 geen gelegenheid nader met euilleton. 39) bi^r (1 h6j,eb 6v® fiere, rechte houding was ge- W' 0e enal« de oude, krachtige gezond- H,1®8 vanlJd rï'ePe smart om het m ecbtgenoote en kinderen wel ®Hi' g ar de angel was in de wonde r ininV 3eed zich nu eens meer, dan l 8elden. Uit zijn vroegere <1© Scbreef bij niets meer gehoord, "be ^k^caat Z^n ,nend en zaakwaarnemer VSf h' .If6,"? eens in het jaar maar Hen 'a e^e volgens afspraak alleen bin gOeq®n"-WOOrcb"e verblijfplaats beviel dan' 3 had een uitgebreider werk- bit.6 ^idd 'i" ^°3eowald en dat was het S:h, ^'brenk 0111 z'Jn 'eed ter verzeWen- ®r, v 11 was hem eene liefdevolle or de kleine Anna een zorgvul- Liszt in kennis te komen doch dat oogen- blik zou weldra aanbreken, al was het dan ook tengevolge van een wisseling der for tuin, die Wagner dwong zijn vaderland, en de stad waar hij als kapelmeester werk zaam was, Dresden, te verlaten, en den pel grimsstaf op te nemen. Het was in het jaar 1849naar men meende had Wagner een werkzaam aandeel gehad aan de revo lutie-beweging in Dresden en tengevolge van dat vermoeden zag hij zich tot zijn veiligheid verplicht een toevluchtsoord te zoeken in Thuringen. Weimar, de kunst stad, de stad van Schiller en Göthe, nam hem op, helaas voor korten tijd. Te Wei- mar was door de energie van Liszt, die door den Groothertog tot hofkapelmeester be noemd was, Wagner's «Tannhauser" ten tooneele opgevoerd zeker reden genoeg voor Wagner om juist daarheen te gaan. Hij werd dan ook door den edelvoelenden Liszt, den steun van vele kunstenaars, met open armen ontvangen op den Altenburg, en niet alleen vond hij in Liszt een edel menschen- hart, dat bereid was hem met raad en daad bij te staan, maar op een repetitie van «Tannhauser", door Liszt geleid, voelde hij aanstonds dat deze zijn intenties ten volle begrepen had, en dat hetgeen in zijn eigen ziel had geleefd bij de conceptie en com positie, onder Liszt's, bezielende leiding in het volle, werkelijke leven trad. «Op het «oogenblik dat ik mijn vaderland verloor, »zoo zegt Wagner zelf, vond ik in de liefde «van dien zeldzamen vriend, het werkelijke, «lang verlangde, overal op verkeerde plaat- »sen gezochte, nimmer gevondene vader hand mijner kunst". Intusschen kon Wagner slechts enkele dagen te Weimar blijven, daar de politie zijn verblijf ontdekt had. Voordat hij echter volgens den raad en door de hulp van Liszt naar Zwitserland en Parijs uitweek, ver trouwde hij het dierbaarste wat hij had, nl. de partituren zijner opera's, aan zijn vriend toe, en deze bewaarde ze in een kostbare dige moeder, ook zij had iedere verbinding met haar vroeger leven verbroken, en ver vulde met toewijding en ijver hare dage- lijksche plichten. De houtvester had met de nieuwe woon plaats ook den naam van zijn kleinkind veranderd, hij kon den naam Bodenwald niet meer hooren en sprak hem ook nooit uit. Hij had haar Anna Herfeld genoemd, maar voor het overige ging zij door voor hetgeen zij washet kind zijner overleden dochter. Anna zelf had in de nieuwe om geving niet de geringste herinnering aan Bodenwald of aan de familie Bergman be houden. Haar eigenlijke naam was haar eveneens vreemd en zij kende zichzelf slechts als Anna Herteld. Het meisje had zich krachtig ontwikkeld en begon dagelijks meer op haar vader te gelijken, hetwelk den houtvester dikwijls smartelijk aandeed. De donkerblauwe oogen blikten nu ee is ernstig denkend, dan meer vroolijk en schalks, al naar de gevoelens die zij uitdruktenzij konden echter ook toornig schitteren en dan geleek Anna Her feld als twee druppels water op den ouden baron von Bodenwald. Zij had rijk blond haar dat in weelderige lokken het hooge cassette, die hem later als een soort reliek gebleven is. Voor diegenen onzer lezers die het niet mochten weten, doen we hier eenige bio grafische mededeelingen aangaande Liszt. In Frankrjjk was hij gehuwd met de gravin d'Agoult, wier pseudoniem als schrijfster, Daniel Stern, meer bekend is. Van de drie kinderen, uit dezen echt gesproten, is de oudste dochter later gehuwd met Emile Ollivier een bekend Fransch staatsmande zoon Daniel stierf te Berlijn, terwijl de jongste dochter, Cosima, de vrouw werd van den vermaarden dirigent Hans von Bülow, den eenigen leerling, dien Wagner heeft gehad. Liszt 's huwelijk was van dien aard dat hij zich na tien jaren liet scheiden van zijne vrouwden tijd daarna geraakte hij onder den invloed van een zekere Caroline van Iwanóvski, een zeer begaafde en ontwik kelde vrouw, de gescheiden echtgenoote van Vorst Sayn-Wittgenstein-Sayn, aan wien zij een dochter had geschonken. Of deze ver houding meer is geweest dan een soort van afgodische vereering van en een hartelijke vriendschap voor den toonkunstenaar, wagen wij niet te beslissen, dat schijnt wel zeker dat zij Liszt's vrouw had willen worden, indien de omstandigheden dit niet onmoge lijk gemaakt hadden. Toen Liszt te Weimar tot hofkapelmeester benoemd was, vestigde ook de vorstin zich aldaar in 1848door vermogende relaties en voorspraak wist zij het schoon op een hoogte gelegen slot Altenburg in huur te krijgen, waarvan Liszt een zijvleugel betrok. Daar zorgde zij voor hem, twaalf jaren lang met liefdevolle op offering, totdat het huwelijk van haar dochter met den prins von Hohenlohe, die te Rome woonde, haar noopte eveneens in Rome te gaan wonen, daar zij zonder haar dochter niet kon leven. Ook Liszt vestigde zich een jaar later te Rome, maar trok naderhand weer naar Duitschland terug uit behoefte om deel te nemen aan het muziekleven voorhoofd omgaf; de fijngebogen neus gaf aan het kindergezicht iets aristocratisch en om den fraaigevormden mond lag een ernstige trek die zelfs niet geheel verdween wanneer zij lachte. De natuur had haar met rijke gaven bedeeld en haar naast vele talenten ook een warm, gevoelig hart ge schonken. Zij wist, zoover de houtvester haar in de vroegere treurige familieomstan digheden had ingelicht, waarom haargroot vader steeds zoo ernstig was, dat ook hare tante veel ,leed had ondervonden en bei den niet gaarne aan vroegere tijden herin nerd werden en met het 'toenemen der jaren eerbiedigde Anna steeds meer dien wensch. De houtvesterswoning van Varenbosch, zoo heette ook het nabijgelegen dorp, lag aar. den straatweg die door het woud voerde en had verscheidene zijgebouwen. Lise had dus vele bezigheden die haar den geheelen morgen in beslag namen. De vrije middag- ure i waren bestemd voor Anna's onder richt. Het meisje had nog geene school bezocht en de houtvester ha<i besloten om tegen den volgendeu winter eene gouver nante te nemen. Op zekeren middag tegen het midden aldaarhij bracht in het vervolg alleen den winter te Rome door bij jijn vriendin, zelfs toen hoogere ouderdom hem het reizen vrij moeielijk maakte toen hij in 1886 stierf, volgde de vorstin hem ruim een half jaar later in het graf. Van Weimar uit troostte en ondersteunde Liszt zijn vriend, die te Zurich in vrij kommervolle omstandigheden verkeerdehij beurde hem op, gaf hem moed en kracht om zijn arbeid voort te zetten en tegelijk hielp hij hem op stoffelijk gebied om te kunnen blijven leven. Maar daartoe beperkte zich zijn taak nietdoor model opvoeringen van Wagner's werken maakte hij den Meester bekend, wiens naam nu eenigszins over Duitschland begon te stralen door persoonlijke tusschenkomst bij vorsten en schouwburgdirecteuren, door dag bladartikelen diende hij Wagner's belangen overal waar hij kondoor eqn lijvige bro chure «Lohengrin et Tannhauser de Richard Wagner," niet slechts met kennis van zaken maar ook met vuur en dichtergloed geschre ven, deed hij het publiek doordringen in de geniale werken van den Meester. Tegen het einde van 1850 schreef Wagner aan Liszt; »ik noem U onomwonden den schepper «van mijn tegenwoordigen toestand, die »wellicht niet zonder toekomst is."' Liszt is de eerste geweest die Wagner's buitengewone beteekenis als musicus begre pen heeft, hij beschouwde het als zijn levenstaak Wagner's vriendschap waardig te zijn", en Wagner schreef hem «gij hebt «mij voor den eersten en eenigen keer doen «gevoelen welk een genoegen het is geheel «begrepen te zijn zie, in U ben ik geheel «opgegaan." De brieven van Liszt, zijn bezoeken te Ziirich deden Wagner jaren lang leven en werkendat «reuzenhart", gelijk hij het noemt, was zijn troost en zijn hoop. Toch kan men niet zeggen dat Liszt den Meester ten volle heeft begrepenwel was Liszt een zoo groot kunstenaar dat een enkel werk van Wagner hem voldoende was om van Juni. terwijl Lize en Anna zooals ge woonlijk in den tuip zaten kwam de hout vester op hen toe in de hand een geopenden brief welk enveloppe een groot zegel ver toonde. «Ik ontving daar een schrijven van onze buurdame, gravin Steinhorst." «Van gravin Steinhorst?" vroeg Lise ten hoogste verwonderd." «Ja, en de inhoud zal u niet minder dan mij verrassen," antwoordde de houtvester en nam naast Anna plaats. «Ge maakt me zeer nieuwsgierig oom, want het moet wel eene byzondere oar- zaak zijn die de gravin beweegt aan u te schrijven." Een beteekenisvolle blik was het antwoord, toen zond de houtvester zijn kleinkind order een voorwendsel weg en wendde zich daarop weder tot zijne nicht «Deze brief veroorzaakt mij zorg, Lise. Lee hem mij nog eens voor. we kunnen dan samen een besluit nemen." Wordt vervolgd.) ®ïv, t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1898 | | pagina 1