Dagblad voor Schiedam en Omstreken. 25ste Jaars. Dinsdag 8 April 1902, No. 7268. nieuwe Encycliek. Bureau Boterstraat 50. Telefoon No. 85. ^gglOlEELE BERICHTEN. Kennisgeving. PRIJS V A5 DIT BLAD: 'oor Schiedam per 3 maanaen f 1.50 •"Tsscc oer oost aoor ceneei Nederland Afzonderlijke Nummers PRIJS DKE ADVKBTKNTIÈN: Van 18 regeis'; 1 1 I 0.60 Elke gewone regei meer-0.10 Voor nerhaaiae plaatsing worden billijke overeenkomsten xanceeaan. Inenting tegen pokken. en Wethouders van Voo'Z'en de mededeeling van de Commissie bren natle alhier' dat t0."en ler kennis van belanghebbenden, Hlhier 1 nader aankondiging, in den Doele 'ed6raar> te vangen den 16den dezer, Uür k" "«ensdag-middag van 2 tot 2± Metals *00s" en van tot 3 uur tegen j ..nS gelegenheid zal bestaan tot niet <!ntinS en herinënting tegen pokken an'®ale vaccine. ^biedann, den 7den April 1902. Ur3eftieester en Wethouders voornoemd, VERSTEEG. De Secretaris, WIJTEMA. II {Slot). e§®nover zooveel kwaad en gevaar. Jich °ÖS omr'ngt) acbt de H. Vader het ^ili tCn Pkcht, allen die van goeden peti 2lJn' ernstig te wyzen op de noodige pf0ees>niddelen en te vermanen tot een ^«ho^10 aanwending daarvan. Maar dan °rt men eergt ,je ware van vaisct), ^nderscheiden. Md VrÜbeid wordt geprezen als een geneesmiddelDe ondervinding deper '®ert> boe weinig baat erbij gevon- c°nfl W°rc*t* ^an a"® kanten ontstaan Neet)'Cten tusschen de verschillende klassen. aaq z°ogenaamde vrijheid, die zoowel de et goede als aan het kwade, zoo aan staa aarbeid als aan de logen wordt toege- spe verlaagt het menschdom tot een jj a* zijner hartstochten. 'icht V8r')et®r'ng van bet onderwijs zou ^aar beschaving en deugd brengen sob j I®itelijk voert onderwijs, zonder diq 6 godsdienstige en zedelijke opvoe- Wan' tot verbastering der zeden en tot "Orde. groot °rhitgang der wetenschappen wekte b#RttSc^e verwachtingenMaar de uitkomst hij *Woordde daaraan niet. Vooral niet o&de 6 'agere standen, die gedrukt gaan beid 6e" onbescbrijfelijke zwaarmoedig- ^en '1^6n aan l®e8te bes harten. «De ban ^eheerschte de stof, maar deze be be groote vraagstukken, die bliiv* bebben op zijn hoogste belangen O 0noPgelost door de menschelijke tlaa*nSctlap' zoodat de dorst naar waarheid, r beugd, naar het oneindige, niet wor dt 8®'escbt." ^bloeten ze daarom geminacht worden, Sch aanwinsten der beschaving, der weten- y aP en der redelijk-gematigde vrijheid 'strekt niet. Ze moeten bewaard en 'wderd worden als een groote schat hem niet geven wat zij-zelve niet «daar ook zij van nature goede middelen zijn, die God heeft gewild en vero rdend tot groot voordeel van de familie der menschheid." Maar zij mogen niet worden afgescheiden van den godsdienst, waarin de kracht schuilt, die er waarde en vrucht baarheid aan verleent. De verdoolde maatschappij moet derhalve terugkeeren tot het Christendom, wil zij welvaart, rust en gezondheid herwinnen. Gelijk het Christendom niet afdaalt in 's menschen ziel zonder haar beter te maken, evenmin treedt het op in 't openbare leven van den Staat, zonder hieraan de kracht der orde te verleenen. Het geloof aan een alwijzen, rechtvaardigen, algoeden God vormt de gewetens, doet het lijden verduren, kalmeert de verbitte ring en wekt tot heldenmoed. Nochtans, de terugkeer tot het Chris- dom zal niet voldoende baten, tenzij het tevens een terugkeer is tot de Katholieke Kerk, welke de zending van deD goddelijken Heiland voortzet en door toepassing Zijner leer het juiste evenwicht bewaart ten opzichte van alle rechten en alle voorrech ten der maatschappij. De gelijkheid, die zij predikt, eerbiedigt het onderscheid tusscben de verschillende standen de vrijheid, die zij brengt, verhindert de anarchie en eerbiedigt de hoogerstaande rechten der waarheid, der gerechtigheid en van God. Niet minder heilzaam is Hare werkzaam heid voor het familieleven, omdat Zij den huiselijken haard tegen losheid van zeden vrijwaart en jde huwelijkstrouw bevestigt. Alsook voor de burgerlijke onstaatkundige orde, omdat Zij hel gezag der overheid doet eerbiedigen en de onvervreemdbare rechten van het geweten handhaaft. Overtuigd van deze goddelijke kracht der Kerk, heeft de H. Vader zich tijdens zijn Pausschap steeds beijverd, om Hare wel daden in het volle licht te stellen. Te dien einde vaardigde hij zijn voornaamste Ency clieken uit, waarvan de bedoeling niet enk el was, de geesten voor te lichten, maar ook de harten te bewegen en te verwarmen, opdat de christelijke deugden onder de vol ken weêr zouden opbloeien. Zijn woord mocht, Gode zij dank, ertoe bijdragen, dat veler overtuiging werd versterkt, dat zij meer licht kregen in moeielijke vragen, dat hun yver werd geprikkeld, om verschillende goede werken te bevorderen, vooral ten bate der noodlijdende volksklassen, in wier midden de christelijke Charitas het liefst werkzaam is. God moge aan 's Pausen woord nog meer vruchtbaarheid geven, dan de boosheid der tijden tonutoe gedoogde. Evenwel, ondanks Haar zegenrijke werk zaamheid, staan de kinderen der duisternis tegen de Kerk op. Met allerlei sofismen en lasteringen pogen zy Haar licht te ver duisteren. De Kerk zou vijandig zijn aan de weten schap en de beschaving? Zij was eo blQft altoos de groote bevorderaarster ervan. De Kerk zou vijandig zijn aan de vrijheid Niet aan de ware vrijheid, die Zij ver dedigt en handhaaft. De Kerk zou de rechten van den Staat zich aanma tigen en binnendringen op staatkundig terrein? Beide machten zijn van elkaar onderscheiden, en elke is souverein in hare sfeer. De Kerk doet niets liever dan mèt den Staat samenwerken tot heil van het individu en de maatschappij. Dergelijke beschuldigingen worden dHS ingebracht te kwader trouw. Daarbij gaat vooraan de duistere sekte, welke de maat schappij sinds veie jaren als een doodeiijke ziekte in haren schoot draagt. Die sekte is de voortdurende belichaming der Revo lutie: haar doel is m 't verborgen te heer- schen over de bestaande maatschappij haar reden van bestaan een verwoede krijg tegen God en Zijne Kerk. Namelijk de vrij metselarij, die in alle standen wil binnen dringen en in den wettigen Staat als 't ware een onzichtbaren en onverantwo orde lijken Staat vestigen. Zij is oorzaak van en medeplichtig aan de meeste kwellingen,welke Kerk de aanhou dend te lijden heeft. Zij maakt, dat de autoriteit en het aanzien der katholieke priesters worden ondermijnd, en roept even onrechtvaardige als tyranmeke wetten tegen de geestelijkheid in het leven. Zij verwekt hatelyke maatregelen tegen de klooster orden en congregaties. Niet minder dan zijne kinderen, staat de H. Vader zelf aan onderdrukking bloot. Met bet wereldlijke gebied werd hem de vrijheid ontnomen, die voor de uitoefening zijner taak onmisbaar is. Dit beteekent een aanslag niet alleen tegen den godsdienst, maar treft ook de maatschappij in haar hart. «Wanneer de maatschappij zich aaD de Kerk onttrekt, die een aanzienlijk deel van haar kracht uitmaakt, dan komt zij in verval en tot ondergang, omdat gescheiden wordt hetgeen God wil vereemgd zien." Deze waarheden is de H. Vader nooit moede geworden, bij elke gelegenheid in te prenten en wil Hij thans andermaal op 't hart drukkken. Maar hij wenscht niet, dat dit somber tafereel den moed en net vertrouwen zijner kinderen zou neerslaan. De eindoverwinning immers blijft zeker. Juist door de vervolging wordt de Kerk beproefd en gelouterd, zooals de geschie denis van 19 eeuwen bewijst. Ook de tegenwoordige tyd bevat gun stige teekenen, die moed geven. Al zijn de moeilijkheden buitengewoon groot, de vijandige aanvallen nog zoo fel, toch zien wij de Kerk toenemen in de wereld en haar actie uitbreiden onder de vèrstafge- legen volken. Een bovennatuurlijke kalmte heerscht over 't algemeen in de katholiek e harten, des te opvallender, als ze wordt vergeleken met de elders heerschende onrust en verwarring. Een harmonische eenheid, vruchtbaar in werken van geloofs ijver en naastenliefde, heerscht tusschen de Bisschoppen en den Clerus, evenals tusschen deze beiden en de katholieke leeken, die steeds, meer aaneengesloten en meer onthecht aan menschelijk opzicht, zich krachtig opmaken tot werkzaamheid en verdediging van den godsdienst. Op die eenheid kan de H. Vader nooit genoeg aandringen. Als knoppen aan den boom, zoo ont spruiten allerwege tal van katholieke vereenigingen, tot beoefening van gods vrucht en naastenliefde. Geen enkele vorm van liefdadigheid wordt verwaarloosd. Nog grooter zou deze vruchtbaarheid zijn, indien de bodem niet werd bedorven door heil- looze maatregelen. De ijver der missiona rissen kent geen grenzen en vreest offers noch ontberingen, om nieuwe gewesten te winnen voor het Evangelie. Te midden van zooveel bitterheid ont breekt het den H. Vader dus niet aan troost, bij al zijn moeilijkheden niet aan reden tot bemoediging. Daarvoor zorgt God, wiens voortdurende bijstand aan de Kerk behoort en ae toekomst verzekert. Om de zegepraal der Kerk over de ont kerstende maatschappij te verhaasten, ver maant de Paus, dat de herderiyke ijver der Bisschoppen ook moge overslaan op al hunne medeneipers in de heilige bediening Zij moeten m de onmiadellyke aanraking blijven met het volk, om deszelts noodeu en behoeften volop te kennen. Zy moeten zich houden in een sfeer, die boven de politieke hartstochten uitgaat, en nuu actie regelen naar de leiding der Bisscnoppen. Dan zullen de priesters ook genoipou worden door de medewerking vau ane goedgezinde leeken, om bij de verdediging der Kerk te doelen zoowel in Haren smaad als in Haar luister. «Iedereen kan tot dezen plichtmatigen en hoogst verdienstelijken arbeid bijdragen de geleerden en geletterden door middel der pers, dat machtige wapen, waarvan onze tegenstanders misbruik makende huis vaders en onderwyzers door een christe lijke opvoeding der jeugd; de overheden en volksvertegenwoordigers door hun soliede beginselen en onbesproken karakterallen zonder uitzondering door een onbeschroomde belijdenis van hun geloof. Onze tyd vordert hoogheid van gevoelens, edelmoe digheid van streveD, ordelijkneid van tucht. En deze moet zien voorat openbaren in een kmderiyke en volstrekte onderwerping aan de lessen en voorsennften van den H. Stoel." Ziedaar de plicht van alle Katholieken. De eindoverwinning behoort aan Jezus Christus, tot wien de H. Vader smeekt, dat Hjj, de onzichtbare Stuurman van het mystieke setup der Kerk, aan de zee en de winden stilte moge opleggen en den storm doen bodaren. Zoo moeien ock de Bisschoppen bidden, aan wie da Paus benevens aan al hun geloovigen, van ganscber hart® den Aposioiisctien zegen scoenkt. NIEUWE SCHIEDA OURAHT O - 0.05 Dq Heeft

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1902 | | pagina 1