Engeland afgelegd, dat hij over een ruime meerderheid beschikt. In den gemeenteraad van Johannesburg beett een voorstel om de namen der straten te vervangen door nummers, een heftige bestijding gevonden. De meeste raadsleden waren er tegen, maar enkelen lieten wat al te duidelijk uitkomen dat het er in de eerste plaats om te doen was enkele namen te doen verdwijnen. Dit lokte een protes uit van een der leden, die zeide, het te betreuren, dat om der wille van enkele namen van Hollanders en Transvalers, naar wie de straten heeten, de rassen haat wordt opgerakeld. Ten slotte werd het voorstel met 13 tegen 4 stemmen ver worpen. De Japansche minister van Landbouw en Handel is in Pretoria aangekomen. Men meent te weten, dat de minister belast is met een zending betiekkelijk eventueele immigratie van Japanscbe landbouwers. Hij zou ook belast zijn met de bestudeering van het vraagstuk van invoer uit Japan naar Zuid Afrika, en zou na moeten gaan of een directe stoomvaartverbinding tusschen Japan en Zuid-Afrika kans van slagen heeft. Oostenrijk en Hongarije. De onderhandelingen tusschen de Ooste n- rijksche en Hongaarsche regeeriug zijn met een minnelijke schikking geëindigd. Een groot deel der moeilijkheden is door douanen-tarieven weggenomen. De onder handelingen zullen worden voortgezet wat de dingen betreft, waarover men het nog met eens is. Troebelen in Rusland. In Rusland zijn in Volkynië en in het gouvernement Liew nieuwe boerenonlusten uit gebarsten. De boeren vielen de goede ren der grondbezitters aan, die om hulp bij de gouverneurs aanklopten. Door middel der militaire macht is de rust thans hersteld. De opstand op Haïti. Volgens een telegram uit Kaap Haïti is generaal Nord Vrijdag bij Limbe verslagen hij moet behalve een aantal krijgsgevangenen, een deel zijner artillerie verloren hebben. De Fransche kruiser d'Asas, met den Franschen gezant aan boord, is te Kaap Haïti aangekomen. Een telegram uit Kaap Haïti meldt nog, dat de Firministische kanonneerboot Cretea Pierrot in den grond is geboord in den ingang van de reede van Gonaives. De equpage wist zich te redden. Uitbarsting op St. Vincent. Telegrammen uit Kingstown op St. Vincent meiden, dat in den nacht van 2 September een hevige uitbarsting van de Soufnère begon, die voortdurend in eeuwigheid toenam. De gouverneur noodigde de inwoners uit Georgetown, Chateau Belair en andere dorpen in de noordelijke gedeelten te ver laten. Een hevige ontploffing brak om 9 ure 's avonds op 3 September uit, die tot 5 uur 'b ochtends duurde en het geheele eiland m een met electriciteit geladen rookwolk hulde. Men gelooft, dat Chateau Beiair verwoest is. Een ambtenaar is over zee uitgezonden om te beproeven de uitgestrektheid der verwoestingen en het aantal der ongelukken vast te stellen. Nader wordt nog uit Kingstown, St. Vin cent gemeldDe terugkeerende ambtenaar vond Chateau Belair ongedeerd. Fisbugles estate leed zeer veel. De bewoners verlaten de plaats. Op Parish kwamen geen ram pen voor. Georgetown is eveneens ongedeerd De vulkaan is nog aan het vuurspuwen. De verwoesting van Cunacountry is vermoe delijk totaal. De uitbarsting was langer en geweldiger dan de eerste uitbarsting. De Keizerin van Rusland. Naar de Darmstadter Zeitung meldt, is de toestand van de kiezerin van Rusland, naar luid van daar aangekomen berichten, geheel bevredigend. Aardbevingen in Griekenland. In Griekenland zijn in de laatste dagen op verschillend plaatsen aardschokken waar genomen. Vooral in Loeris werden Vrijdag nacht hevige aardschokken gevoeld. Staü*- en fcrewesteiijk Nieiiws. Schiedam, 8 September 1902. Ned. R. K. Volksbond. atd. Schiedam. pater Braun, Den 3den dezer is onder deze gemeente op den weg naar Kethei, in een sloot gevonden het lijk van den slagersknecht M. A. van Heijningen die den 31 Augustus de echtelijke woning te 's Gravenhage had verlaten, om zich naar zijne te Kethei wonende moeder te begeven. Daar is niet aangekomen. Op het lijk worden ver mist een zilveren remontoir-horloge, een portemonnaie met ongeveer f 15, een bruin iederen sigarenkoker met zijde gevoerd en een zakdoek. De commissaris van politie te dezer stede verzoekt in een buitengewoon Politieblad nauwkeurige nasporingen en bericht. Voor de door het vertrek van den heer dr. G. Engels openkomende betrekking van leeraar in de Nederlandsche taal en letterkunde aan de Hoogere Burgerschool en het Gymnasium hebben zich 10 solli citanten aangemeld. Het afdeeiingsbestuur der Maatschappij tot bevordering van Toonkunst heeft voor de Muziekschool alt)ier aangesteld tot leeraar in den solozang den heer Frans Andreoli te Den Haag en tot leeraar voor solo-piano den heer G. J. Bezemer te Rot terdamk De paardentram zal omstreeks 15 SeP tember voor het verkeer geopend w01 ute° oh1 Doordien de trams om de 10 min' van de eindpunten vertrekken, zal meDïg0 de 5 minuten in de gelegenheid zij0 de Koemarkt te vertrekken. Onze vroegere stadgenoot, de we'e^je pater Augustus (J. J. J. Ham), van de der Minderbroeders Franciscanen, za' 8grS dag 15 dezer met drie Belgische confra naar Constantinopel vertrekken. De reis gaat over Luik, Keulen, W« en Budapest naar Constantinopel, waar paters Franciscanen onder de LatijD®^ Katholieken hun werkkring zullen r,n eer*' Onze vroegere stadgenooten, d« broeders Gervatius (W. Caspers) >n ,Qt moederhuis te Maastricht en "WilfriduS jg van Gogh) in het pensionaat St. l'oll"l.0p Roermond Herdenken nedenden dag, w8*y|ie zij vóór 25 jaren hunne religieuze g® >5 in de Congregatie der Broeders van Onbevlekte Ontvangenis aflegden. Bjj den sigarenhandelaar J. ma F. H. J. Sas, Boterstraat, 's 2e groote Z. Beveiandsche verloting nen op uo. 12166 een paard of t Zaterdag is alhier aangehouden ^gJ) die eerst trachtte een arrestant te ontz® j4 en zich later tegen zijn eigen arreSC*0t- verzette. Na verhoor is hij Zondag slagen. Te Vlaardingen overleed de vorig® de heer P. L. Van Roon, ingezeten® gemeente. De heer van Roon was |fl ^.gt tijd de man, die, toen Vlaardingen ^g, was aangesloten aan het spoorweg0®'^ initiatief nam voor een omnibusdi® Schiedam. Spoedig daarna werd n°^ 0pf tweede dienst geopend, doch toen he' - kwam, hadden de bussen afgedaan. In den nacht van Vrijdag op Z3'®'g(J is op de rivier de Maas voor Vlaar ^gP een ongeluk gebeurd, dat ernstige g®v^)rt. had kunnen hebben. De vrachtboot^g4rit> sterdam overstoomde een roeiboot, 3 visschers zaten. Niet zonder veel werden ze echter allen gered. e te Door C. v. d. M. is bij de P° Vlaardingen aaugifte gedaan, dat hy Nieuwen Waterweg óver boord w vallen van het stoomschip ^eer eo waarmede hij een zeereis moest (g„, Bij nader onderzoek evenwel is (5® u" dat zulks niet waar was, doch dat n, eigen beweging was te water g®sP [S jd om zoodoende van de gevreesde z® te komen. Door een nieuwe reederij is aan d®° ^y h«e F. Pot te Vlaardingens firma van der te Slikkerveer, de bouw opgedraB®^^ een stalen vischschuit genaamd (ie*v v»n de la Reionder boekhouderschap p, heer P. H. van Abshoven te Vlaard'" vjs' de bar"1® Het schip zal alleen voor scherij worden ingericht Gedurende de vorige week Nieuwen Waterweg ingekomen 1^J waarvan 3 zeilschepen en 4 z® Hiervan waren bestemd voor Rotter voor Schiedam 1, voor Vlaardinfe® voor Maassluis 1. In hetzelfde tijdperk van 190* binnen 155 schepen, waarvan 3 zei j „o° en 1 zeelichter. Hiervan waren b®ate l)«' ,d® Rotterdam 153, voor Schiedam Vlaardingen 1. Van 1 Januari at tot .^gt®0 aantal binnengekomen schepen 30' t" 181,231 netto registertonnen min op gelijken datum in 1901. BINNENLAND- Bjj koninklijk besluit in bep» 4'^ De tegenwoordige zitting van Generaal zal worden gesloten °P De afd. Schiedam van den Ned. R. K. Volksbond hisld gisteren de gewone maandelijksche vergadering, ditmaal weer in de zaal der Officieren-Vereeniging, waar de weleerw. pater Braun, kapelaan der St. Janskerk, als spreker zou optreden. De voorzitter, de heer Monweus, de vergadering openend, deelde mede, dat om willen van den eerw. spreker van de gewone orde zon worden afgeweken, zoodat na het gezang eerst de rede zou worden ge houden. Daarna bracht de Zangafdeeling .St. Cecilia" allereerst ten gehoore Jan Maat van Brandts Suijs en Les Martyrs aux Arènes van Laurent de Rille, welke nummert een dankbaar applaus wekten. Vervolgens deelde de president van .St. Cecilia'' mede, dat Zondag-avond S nre in den tuin van het Bondsgebouw door het Harmonie-orkest en de Zangaf deeling ,St. Ambrosius" met medewerking van de zangafdeeling „St Cecilia" een concert zal worden gegeven, waarvoor een zeker aantal kaarten vanaf Donderdag a 10 ct. zullen te verkrijgen zijn. Alsnu was het woord aan den weleerwaarden die onder applaus den katheder besteeg. Vooropzettend, dat de Volksbond niet in de eerste plaats moet zijn een gelegenheid tot ontspanning, maar een leerschool voor het openbare sociale leven, en erkennend, dat reeds veel in die richting ia gedaan, stelde spr. zich de vraagdoor welke middelen de jsociale kwestie moet opgelost worden, en dan noemt hi} als het hoogste het voornaamste en het eerste de godsdienst; bet onderwerp zijner rede zal dus zijnde Godsdienst in de maatschappij. De godsdienst is het richtsnoer voor alle volken en alle tijden, zoowel voor het bijzondere als het meer openbare leven, de onmisbare voorwaarde voor den vooruitgang; zonder den godsdienst gaat het zedelijk besef, de verantwoordelijkheid verloren, gaat de sociale gerechtigheid te niet. Dat leert ue geschiedenis van alle menschen en alle volkenzij doet zien, dat zij die den dienst van den waren God verlaten hebben, evenmin de plichten jegen zich-zelven en jegens den evenmensch als die tegenover God vervullen en waar aldus die plichten worden verwaarloosd, viert de sociale ongerechtigheid hare triomfen. Een heilige uit vroegeren tijd zeide, dat het beter ging een stad. in de lacht te bouwen dan een volk te bewaren zonder geloof aan God; en wat ook de hedendaagache wereld zegt, de geschiedenis bevestigt de uitspraak van eerstbedoelden heilige. Alle volkeren gevoelen behoefte aan den godsdienst. Waar de godsdienst verdwijnt, doen zich allerlei ongerechtig heden kennen, stijgen het zedenbederf en de ongerech tigheid ten troon. Die heidensche volken gevoelden zooieer de behoefte aan den godsdienst, dat toen zij de kennis van den waren God verloren hadden, zij zich allerlei goden gingen scheppen stoffelijke goden die zij voelen en tasten konden. Zoo waar is 't, dat de mensch, die niet meer vermag den vollen glans van Gods mgjesteit te erkennen, toch behoeft een hoogere macht, een godheid te huldigen. Reeds Panlus predikte aan hen die vele goden huldigden, den eenen waren God. Zij die den dienst van dien eenen waren God verlaten, verwaarloozen met de plichten tegen over dien God de plichten jegen zich-zelven en den even mensch en vervallen in de diepste ellende. Immers, alleen het geloof aan dien eenen waren God regelt 's menschen handelingen, doet hem zijne verplichtingen jegens zieh-zelven en den evenmensch kennen. Zonder dat geloof is het leven hier op aarde alleen een vol doen aan den hartstocht, een streven om op de fijnste wijze aan de hartstochten te voldoen, zooals de heidenen alleen leefden naar den vleesche. Tot staving van deze groote waarheid schetste spr. ons verder de heidensche maatschappij, zooals zij zich deed kennen ten tijde der Grieken en Romeinen De slaaf geheel het eigendom van den meester, niet meer geteld dan het dier en op de onmenschelijkste wgze door zijn wreede meesters behandeldde vrije man slechts bedacht op de voldoening zijner driften en hartstochten, zonder besef van verantwoordelijkheid dus zonder deugd, heer en meester over het eigen leven, dat hij zich mocht benemen als 't hem een last werd. Waar zulke begrippen en toestanden heerschen, heerscht de diepste ellendede vrouw wordt een voorwerp van dierlijken lust, heeft geen rechten meer, is de slavin van den man en neemt de laagste plaats iu het familieleven in. Reeds ten tijde van Socrates was dit het lot der vrouwen toen de vronw zich gecmaneipeei d had en de school der stoicijuen haar gelijke rechten toekende, steeg de zedeloosheid ten top. Toen Petrus te Rome kwam, was het huwelijks leven aldaar reeds verdwenen en telde de matronen hun leeftijd niet naar de jaren maar naar de mannen met wien ze geleefd hadden. De man had absoluut recht op het kind nam hij het aan van de vrouw, die het aan zijn voeten lag, dan was 't het zijneliet hij 't liggen, dan werd het der ellende, soms den wilden dieren ten prooi. Het huigezin, de grondslag der maatschappij, de leerschool voor het openbare leven, was in dt Komeinsche maat schappij verwoestde mensch slaaf zijner hartstochten, de slaaf geacht als het redeloos dierde arbeid, het handwerk, miskend en veracht,; de sociale ellende was ten toppunt gestegen de mensehelijke wetten vermoeh- ten niet de maatschappij van den ondergang tc redden ieder gevoelde, dat de maatschappij reddeloos verloren was, indien niet een hooger macht tusschenbeide trad Toen verscheen de Langverwachte, Die de verbroken orde herstelde, voldoening gaf aan de gerechtigheid, de liefde door woord en voorbeeld gepredikt weder deed heerschen en de Brbeid weder in eere bracht. Hij, Die het huwelijk herstelde, het kind aan de ouders weergaf, de vrouw en moeder herstelde in hare rechten en de gerechtigheid tegenover God, zich-zelven en den evenmensch weder door de menschen deed beoefenen. De Romeinsche maatschappij had, haar onwillens, den weg voor den ^Verlosser dor wereld gebaandde een heid der Romeinsche teal ea de.gem&kkelijke verkeers wegen hadden de verkondiging van het Evangelie door Christus gepredikt, bevorderd. Iu het vervolg zijner rede schetste spr. hoe de leer van Christus een geheelen omkeer bracht in de maat schappij j zij leerde, dat man en vrouw gelijkelijk rechten en plichten hebben, dat slaven en vrijen, allen kinderen zijn van één Vader in den Hemel, dat er wel standen en rangen moeten zijn, maar dat ieders rechten en plichten vaststaan, en de liefde, die zelfs aan onze vijanden moet betoond worden, onder allen moet heerschen. Zoo herstelde de leer van Christus de rechten van God, deed zij de plichten jegens God, den evenmensch en zich-zelven kennen en bracht die godde lijke leer een algeheele hervorming en verandering in de maatschappij. Zij deed de onderlinge lietde zoo alom heerschen, dat zelfs een Renan moest erkennen, dat onder den invloed van Christus' leer de slavernij was gedood. Na drie eeuwen van strijd triomfeerde de Kerk en schoot de leer tan Christus zóó diep wortelen, dat het kruis het glorieteeken werd der vorstenkroon, de troost der bedroefden, de kracht der lijdenden, het teeken van liefde en dankbaarheid jegens God den Schepper, Wiens leer van liefde allen omvatte. Zoo heeft de Kerk in de eerste eeuwen de sociale ellende bestreden. Hier vond spr. een gereeden overgang om te ge wagen van de glorie van ons Vaderland, dat het geluk heeft een dierbare Vorstin te bezitten, hoog geaent en bemind in Nederland en in den vreemde, een vorstin voor Wie wij ook na haar gelukkig herstel bidden, dat God Haar spare tot heil en zegen van haar volk. Den ledeD van den Bond wenschend, dat zij nog tal van jaren als soldaten van het groote leger pal zouden staan, bewast van hunnen plicht, hield spr. zich over tuigd, dat het verleden hun zou geleerd hebben, zonder waren godsdienst de sociale gerechtigheid niet kan be staan. (daverend applaus.') De eerw. adviseur, daarna het woord nemend, zeide, dat het hem een genoegen was namens allen een woord van dank tot red. te richten en wel om twee redenen om het onderwerp dat hij behandeld heeft en om den persoon van spreker. Dat onderwerp i de noodzakelijkheid van den godsdienst ter oplossing der sociale kwestie, is te meer actueel, nu men in onzen tijd weer de dwaling tracht iugang te deen vinden, dat men zonder godsdienst de sociale kwestie wel kan oplossensprekers woords zou, hoopte adv., de leden overtuigd hebben, dat zij krachtig aaneengesloten aan de hand van den Godsdienst naar de verbetering van de sociale toestanden moesten streven. Ook om den persoon van den spreker brengt adv. gaarne dit dankwoord; pater Braun is toch door de Kerkelijke overheid geroepen hier zijne bediening uit te oefenen en de leden van den Volksbond zien gaarne, dat de priesters hunner stad belangstellen ook in hun maat schappelijke, tijdelijke belangen. Namens allen brengt adviseur hem dank voor het bewijs van sympathie aan den Bond gegeven, hoopt, dat hij hier nog vele jaren aan het zielenheid zal arbeiden en wij hem nog meermalen als spreker in ons midden zullen zien, (applaus). Nadat de notulen waren geleien en goedkeurd, deel de de voorzitter nog mede, dat sinds de laatste verga dering vier leden zijn toegetreden en vijf waar onder de zeereerw. heer Poelhekke (donateur) zija overleden, die hij in aller godvruchtig aandenken wel aanbeval. Aau de onderafdeeling St. Hypolitus (si garenmakers) zal als subsidie 1 cent per lid en per week worden verstrekt; het comité voor Zondagsrust, heeft getracht samenwerking met audere vereenigiagen te verkrijgen en heeft reeds van een paar corporation antwoord gekregen. De aanvang van de teekencursus is op 15 en de betaling der contributie op 18 Sep tember bepaald, beiden 's avonds ten 7 ure. Ter ver betering van den toestand der brandersknechts met medewerking van den Brandersbond wenscht het be stuur een samenkomst met de brandersknecht te heb ben, teneinde van den toeBland beter op de hoogte te komen daartoe worden de ondergeschikten op Maan dag 8 en de meesterknechts op Woensdag 10 Sept beiden 's avonds 7 ure, in het Bondfgebouw verwacht. Het bestuur acht die samensprektng boog noodig. Waar van andere zijde zoo gewerkt en zelfs een vakafdee- ling van brandersknecht opgericht wordt, is het zeker noodig, dat ook de onderaideeeing brandersknechts van den Volksbond weder teekenen van leven geeft. Desgevraagd deelde de Voorzitter ten slotte nog mede, dat zich met het comité tot bevordering van Zondags rust in contact hebben gesteld de Brandersbond, Barbiersvereeniging en de Ver. tot bevordering van de belangen der Ned Herv. Kerk. De Voorzitter sloot daarna de vrjj goed bezochte vergadering met het gebruikelijk gebed. -tb' r W®®'1 d®" -n de" tl>° ,e<" cb®P OU iwwuiwi. e0

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1902 | | pagina 2