Dagblad voor Schiedam en Omstreken. 26ste Jaarg. Vrijdag, 9 October 1903. No. 7721 Bureau Beterstraat 50. Telefoon No. 85. PK IJS YAH DIT BLADt foor Schiedam per 3 maanden 1.50 Franco per post door geheel Nederland - 2. Afzonderlijke Nummers- 0.05 PRIJS DER ADYERTENTIËN: Van 16 regelsf 0.60 Elke gewone regel meer- 0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. QFFICIEELE BERICHTEN. Kennisgeving. Inrichtingen welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. Burgemeester en Wethouders van Schiedam, Gelet op de bepalingen der Hinderwet Geven kennis aan de ingezetenen, dat v«rmits A. Hartens zijn aanhangig verzoek 0m vergunning tot oprichting van een Rederij i0 het pand staande aan de Lange Nieuwstraat no. 2, kadaster sectie L no. 445 beeft ingetrokken, hun College beslist beeft dat verzoek buiten verdere behandeling te laten. Schiedam, den 8sten October 1903. burgemeester en Wethouders voornoemd, VERSTEEG. De Secretaris, V. SICKENGA. Kennisgeving. Inrichtingen welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. Burgemeester en Wethouders van Schiedam, Gelet op de bepalingen der Hinderwet Geven kennis aan de ingezetenen, dat vermits het deskundig onderzoek met betrekking tot de aanvraag van de firma Meijer Stegmann om vergunning tot uitbreiding harer koperslagerij en lood gieterij, staande aan de Westmolenstraat n°- 33, kadaster sectie C no. 1068, met ®en bewaarplaats van benzine, nog niet geëindigd is, hun College besloten heeft de beslissing over genoemde aanvraag te Verdagen. S c h i e d am, den 8sten October 1903. Burgemeester en Wethouders voornoemd, VERSTEEG. De Secretaris, V. SICKENGA. 'E supremi apostolatus cathedra. II (Slot.) Wij zullen daarom niet onzen lof bewaren *°or de jonge geestelijken, die zich op ieder 6®bied op nuttige studiën toeleggen om zich Erdoor materiaal te verschaffen tot ver dediging der waarheid eu bestrijding van e lasteringen der geloofsbelagers. Integendeel wij zullen steeds hooger st®llen hen die, zonder de goddelijke en ^•oschelijke wetenschappen te verwaar de, zich allereerst aan de zielzorg wijden °°r zich die gaven te verschaffen welke *oor de eer van God ijverige priesters Sl«ren. Het is voor ons een blijvend leed, to tien hoe ook in onze dagen de klacht *&n Jeremias blijftde kinderen baden om r°od, en er was niemand om het voor hen te breken. Ook onder de geestelijkheid ontbreken utot de mannen, die, ieder naar zijn aanleg, ktch wijden aan doeleinden van meer schijnbaar dan werkelijk nut. Daarnaast kunnen er nooit te velen zijn die, naar Christus' voorbeeld, het woord van den profeet tot leiddraad nemen de geest Gods heeft mij gezalfdom den armen het Evangelie te verkondigen, de bedroefden te troosten, de gevangen te bevrijden en de blinden ziende te maken, zond Hij mij. Wie erkent ook niet dat heden ten dage, nu de menschheid zich te zeer laat leiden door het bloote verstand en den drang naar vrijheid, het onderricht in den gods dienst het eerste middel is om de heer schappij van God over de harten der menschen te hersteilen 1 Hoevelen zijn er, die Christus haten en de Kerk en het Evangelie verafschuwen meer uit onwetend heid dan uit verdorvenheid des harten Niet siechts bij de groote menigte vindt men er die licht in dwaling kunnen worden gebracht, maar ook bij den bescbaafden stand en zelts by ben, die over een groote mate van kennis op ander gebied beschikken. Zoo met mag worden toegegeven, dat het geloof door vermeerdering van kennis wordt verstikt, maar veeleer door onwetendheid, zoo is het ook waar dat hoe grooter de onwetendheid is, des te uitgebreider ook de afval van het geloof. Maar opdat onderwijs en studie de ge- wenschte vruchten dragen en alles naar Christus wordt gevormd, moet met uit het oog worden verloren, dat mets werkdaóiger is dan de liefde. Dat men door hardheid en strengheid voor God zielen winnen kan, is een ydele hoop. Integendeel, wanneer men dwalingen al te hard aanpakt en fouten te scherp wraakt, zoo doet men meermalen meer kwaad dan goed. Tot Timotheus zeide de apostel berisp, bezweer, bestraf, maar in geduld. Christus heeft een voorbeeld gegeven. Ais Hij zegtkomt tot Mij die belast en beladen zijn en Ik zal u verkwikken, dan bedoelt Hij daarmededie onder zonden of dwa lingen gebukt gaan. Hoe groot was niet Zijn hartelijkheid tegenover de bedrukten, welk een mede lijden had Hij niet met hen. Deze geduldige en goedhartige liefde moet men ook uit strekken tot hen die ons vijandig gezind zijn of ons vervolgen. Zij zyn wellicht niet zoo kwaad alsjzij schijnen. Door den omgang met anderen, door vooroordeel, raad en voorbeeld van anderen, door ondoordachte aanhankelijkheid hebben zij zich bij de vijanden van den godsdienst aangesloten, maar desondanks zijn zy niet van zoo booze natuur als zij zich trachten diets te maken. Waarom willen wy de hoop laten varen, dat de vlam der christelijke liefde de duis ternis uit hun gemoed verdrijven? Dikwijls zal men lang moeten wachten, maar liefde verffauwt met, wetende dat God beloont naar den goeden wil en niet naar bet resultaat. Bij desen zwaren plicht om de mensch heid tot Christus terug te voeren, zullen de geestelijken echter niet zonder helpers zijn. Niet alleen de dienaren der heiligen, maar alle geloovigen zullen de belangen Gods en der zielen dienen, niet op zichzelf naar eigen plannen en goedvinden, maar onder leiding en naar aanwijzing der bis schoppen. Z.H. spoort daarom ook de katholieke mannen aan, zich te vereenigendoch wij dienen daarbij in 't oog te houden, dat de leden dan ook een christelijk leven leiden. Het geeft weinig, over velerlei vragen diep zinnige bespiegelingen te houden en over rechten en plichten te spreken, wanneer deze met de practijk niets hebben uit te staan. Praclisch bandelen is de plicht van onzen tijd, maar een practisch handelen, dat zich naar de Goddelijke wetten en ge boden der Kerk richt, op de vrije en open lijke belijdenis van den godsdienst berust en zich uit in beoefening van liefdewerken van allerlei aard, zonder op zich zelf of op aardsche voordeelen te letten. Het voordeel van vele katholieke strijders op dit gebied is vruchtbaarder dan woorden en redevoeringen. Hierdoor zuilen wellicht velen vrees, vooroordeel en twijfel afschud dend, tot Christus terugkeqren en daarmede den weg naar hun waar geluk vinden. Wanneer in stad en dorp de geboden Gods trouw onderhouden worden, de godsdienst in eere is, de Sacramenten dkwyls worden ontvangen en alles wordt geëerd wat voor een christelijken levens wandel noodig is, dan zal hetgeen al te groote moeite kosten, alles in Christus te vernieuwen. En dit alles zal dan niet alleen strekken tot verkrijging van bemeische gunsten, maar ook aan het aardsche leven en het welzijn der Stater, bevorderlijk zijn. Is dit bereikt, dan zullen gegoeden uit liefde en gerechtigheid de armen bijstaan en deze hun ongunstige verhoudingen met geduid en onderwerping dragen dan zullen de burgers niet aan eigen begeerten, maar aan de wetten gehoor zamen en men het als een heiligen plicht beschouwen, de vorsten en regeerders der Staten, wier recht uit God is, te eeren en lief te hebben. En eindelijk zullen dan ook allen de overtuiging hebben, dat de Kerk, krachtens haar stichting door Cnristus, haar volle onverkorte vrijheid genieten moet en aan geen vreemde heerschappij onderworpen zijn mag en dat Wij, waar Wij voor deze vrijheid opkomen, niet slechts de heiligste rechten van den godsdienst verdedigen, maar ook het welzijn en de veiligheid der volkeren. Waarheid komt toch allen ten goede en waar zij bloeit en ongehinderd is, zal bet volk in de volheid des vredes volharden. Aan het slot verklaart Z, H., dat Hy God dagelijks nederig bidt voor de terugroeping der volkeren tot Christus «n de verdiensten van Jezus en op de voorbeden van de H. Maagd, wie ter eer hij het Rozekrans- gebed aanbeveelt, aan den H. Jozef en de H. Apostelen. De encycliek, gericht vaan onze eer waardige Broeders, de Patriarchen, Pri maten, Aartsbisschoppen en Bisschoppen der katholieke wereld, die in gunst en gemeenschap zijn met den Apostolischen Stoel" eindigt, op de gebruikelijke wijze, als volgt «Gegeven te Rome, bij St. Pieter, den 4en October 1903, het eerste jaar van Ons Pausschap. PIUS X, PAUS." ALGEMEEN OVERZICHT. 8 October 1903, De Macedonische kwestie. De rechtstreeksche onderhandelingen tusschen de Turksche en de Buigaarsche regeermg worden, luidens draadberichten uit Sofia aan de Times, nog steeds voort gezet. Het jongste voorstel der Buigaarsche regeermg beoogt een gelijktijdig terug trekken der troepen aan beide zijden van de grens tot op zekeren afstand, vast te stelien bij gemeen overleg, terwijl Hulgarije tevens aanbiedt een bataljon zijner troepen te zuilen demobiliseeren voor elke twee batajons, die gelijktijdig worden gedemo biliseerd door Turkije. Het is niet waarschijnlijk dat dit voorstel by de Porte welwillend gehoor zal vinden. Immers, waartoe trekt zij voornamelijk haar troepen bij ae Buigaarsche grens samen Volgens haar bewerenteneinde de invallen te vermnderen van Buigaarsche .benden, die ontsnappen aan de waakzaam heid en mobiliteit der Buigaarsche geregelde troepen. Zorg gij eerst, dat de opstandelin gen uit Bulgarije niet langer versterking ontvangen, maak hun den toevoer van levende strijdkracnten en van ammunitie onmogelijk en wij zullen onze troepen van uwe grenzen terugtrekken, zal de Porte der Regeering te Sofia toeroepen. Maar dat kan men te Sofia niet verhinderen, zooals men zelf meermalen verklaard heeft. Ergo zal de Turk het met noodig blyveu achten langs de Buigaarsche grens zijn militaire macht te versterken en Bulgarije op die wijze zooveel mogeiijk van Macedonië te ïsolfteren. En intusschen gaat Bulgarije steeds voort het bekende woord toe te passen«Indien gy den vrede wilt, bereidt u ten oorlog. Het onder de wapenen roepen van 24000 recruten, dat anders plaats heeft in Januari, is nu vervroegd tot 8 October. De onder officieren van alle klassen der reserve zyn voor drie weken opgeroepen. De door Krupp gezonden munitie voor artillerie is aange komen. Allemaal maatregelen ingegeven meer door vrees voor dan door neiging tot oorlog, maar die ten slotte toch bij het weder- zijdsch wantrouwen het uitbreken van den oorlog kunnen verhaasten. De Servische troonrede. Koning Peter heeft gisteren voor de eerste maal de Skoeptsjina geopend. In de troonrede wordt gezegd, dat da NIEUWE SCHIEDAMSSHE COURANT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1903 | | pagina 1