late kl. 2de kl.
kuipbaden 17 kuipbaden
regen 11 regen
ÜiN A LAAD.
drukten is geen klassenstrijd. Dit neemt
echter niet weg, dat wij ons moeten beij
veren den klassenstrijd, zooals de socialisten
dien verstaan, te leeren kennen en dan is
de vraag gerechtigd Hoe staat de Christen
tegenover dien klassenstrijd. Dat aie klas
senstrijd zou zijn het streven naar lotsver
betering, kan dij met aannemen. Die klas
senstrijd is toch eerst aangewezen in het
eerste bekende communistisch manifest door
Karei Marx m 1848 geformuleerd en door
Marx en Engels aangeduid ais een botsing
van standen. Het echte wezen van dien
klassenstrijd is dus revoiutionnair en kan
daardoor niet aanvaard worden door ae
antirev arbeiders, die vast houden aan Gods
Woord. Merkwaardig is 't toch hoe in ae
socia ïsusche geschriften, in Marx standaard
boek Das Kapital aie klassenstrijd in ver
band worat gebracht met het historisch
materialisme, dat de oude wijsbegeerte, die
God ais Bron en Schepper aller dingen
erkent, vervangt^ door de nieuwe wijsbe
geerte, die den Schepper ontkent, ontkent
aat er een vast geordende zedenwet zou
Zijn, maar de begrippen van recht en
zedelijkheid met den tijd doet veranderen,
zooaat wellicht later deugd kan zijn, wat
nu ondeugd genoemd wordt.
Wat Hegei en Feuerbach leeren op
wiisgeerig gebied, dat passen Marx en
Engels toe op maatschappelijk gebied. Alles
verandert en wisseltalles hangt af van de
stoffelijke welvaart en de economiscne
verhoudingen. God, godsdienst, recht en
zedelijkheid, dat alles wordt volgens de leer
van het historisch materialisme beheerscht
door de stofalles hangt naar die leer van
de stof af en wordt tot de stof terugge
bracht. Volgens Marx loopt de historische
lijn van het materialisme van slavernij over
feodalisme, vrije handwerk, machine en
kapitalisme naar bet socialisme. Naar deze
leer gaat de stroom vooruit naar het eind
punt, net socialisme, en wisselen met dien
stroom alle zedelijke en maatschappelijke
begrippen. Nu kan 't gebeuren, aat men
wat de productie-vormen betreft, reeds in
een nieuw tijdperk gekomen is, terwijl men,
waar 't de sociale orde betreft, nog aan het
ouae vastzit, dat men wat de productie
vormen betreft, bijv, reeds in het macninetijd-
peik is gekomen, terwijl men wat de sociale
orde aangaat, nog in net tijdvak van den
hanaenarbeid verkeert;dan gevoeltdearbeider
het juk der verouderdeinstellingen, ontwaart
hij ze niet aanpassen aan de nieuwere pro
ductie-vormen en zoo ontstaat de klassenstrijd.
Volgens Marx' leer, aldus geschetst, zal
de maatschappij zich allengs splitsen in
twee groote klassen de middenstand, de
winkeliers, kooplieden, ambtenaren, zullen
ahengs verzinken aan de eene zij in het
reusaediig kapitaal, van den anderen kant
in het proletariaat; Er zal slechts zijn:
mmiaruisme en proletariaat. Zoo zal de
botsing aer standen leiden tot den laatsten
strijd, die leiden zal tot den socialistischen
heilsstaat en gevoerd zal worden als de
arbeider ontwaart, dat de oude begrippen
van recht en zedelijkheid met overeen
stemmen met de nieuwe productievormen
Volgens Marx en Engels zal die strijd inter
nationaal zijn, omdat de verspreide stuk
ken in de verschillende landen, zien aaneen
zulien siu'ten tot een massa, waar het h. i.
vaststaat, dat het proletariaat alom steeds
tot aieper ellende vervalt. Maar die ver
edenaingstheorie wordt met door alle
u tscde) socialisten aanvaard. De jongere
ricnung. waarvan o.a. Bernstein een der
kampvechters is, verwierpt die theorie en
leert aaarentegen, dat er langzaam een
verzachting tusscnen de verschillende kias
sen en standen ontstaat. Ook ten onzent
is a e schifting van denkbeelden merkbaar
tusscnen Gorter en Van der Goes, Troelstra
en Schaper. Zoo zien wij hier weaer het
gewone verschijnsel van iedere revolutie, nl.
aat terwijl eemge deelen voorthollen op den
weg der revolutie, andere allengs tot de oude
begrippen van orde en reent terugkeeren.
Volgens de leer der sociaal-democraten heeft
de klassenstrijd altijd bestaan, deed by zich in
alie periode aer geschiedepis kennen en is hij
de onmisbare voorwaarae voor den vooruit
gang en dit juist wordt dezerzijds beslist
ontkend. D e klassenstrija is_ er niet en mag
er met zijn. De klassenstrijd volgens ae
leer van Marx is toch de zuivere revolutie,
de opstand tegen alie gezag en daarom
kunnen wij die revolutionaire leer omtrent
den klassenstrijd, die in elke bijeenkomst
in eike vergadering der sociaiiste i gepre
dikt wordt, met aanvaarden. Volgens de
socialisten berust de leiding van dien
klassenstrijd niet bij de bezitters, mat bij
de landbouwers, omdat zij te veel en met
bij ae «lompen-proletariërs". omilat zij mets
te verrezen nebben, maar bij net arbeioende
proietar.aat. Daarom moeten zich de arbei-
aers van aile lanaen aaneensluiten -tot een
groote party, de inteinauonaie. Zoo moet
het komen tot de laatste botsing, die eindigt
met de vernietiging der bourgeoisie. Resu
meerend herhaalt spr, dat de klassenstrijd,
zooals die zien openbaart in zijn zuiger
revolutionair karakter, ontwikkeld uit net
historisch materialisme en gegrondvest op
de verarmmgsleer doordeantirevolutionairen
niet kan worden aanvaard, zich voorbe
houdend in net tweede deel zijner rede net
standpunt uiteen te zetten dat daartegen
moet worden ingenomen.
Na de pauze, in het tweede deel zijner
rede, beantwoorde spr. de vraag. Hoe staan
wij antirevolutionairen, tegenover het begin
sel van den klassenstrijd Daarbij steide
hij in 't licht, dat hoewei de antirevolutio
natren met erkennen net beginsel van den
klassenstrijd, zij met ontkennen, dat er
wel eens op zekeren tija eemge botsing
van klassen ontstaan kan, een klassenstrijd
van plaatseiijken aard met betrekkelijk
korten duur en van voorbijgaanden aara,
zooals de geschiedenis er weet aan te wijzen.
Maar bet dogma van den altijddurenden
klassenstrija, waarby in alle groote feiten
der geschiedenis een uiting van den
klassenstrijd wordt gezien, erkennen zij met.
Die leer van den altyadurenden klassen
strijd, voortkomend o. a. door verschil van
godsdienstig inzicht tusschen de onder
scheidene klassen, wordt integendeel weerlegd
door ae feiten der geschiedenis. Zij leert
o. a. dat or eenheid van (godsdienstig)
begrip was tusschen patriciërs en plebejers
vrijen en lijfeigenen. De leer die alles uit het oog
punt van klassenstrijd beschouwt en alles tot
flien strijd terugbrengt, is dan ook in strijd
met Gods Woord, dat geen haat, maar lietOe
predikt. Dat er geen haat moet zijn tusschen
de onderscheidene klassen, betoogt spr.
ook met een verwyzing naar de organen
van het menschelijk bestaan, waar de
meerdere niet tegen de mindere strijden,
maar allen samenwerken tot het zelfde
doel. In de leer omtrent de werkstakingen
vooral openbaart zich het verschillend inzicht
in zake klassenstrijd. Voor de socialisten
zijn ze een middel van aanval, voor de
antirevolutionaireneen middel ter veraediging,
dat slechts in den uitersten nood mag
gebruikt worden. Ook volgens de erkenning
van den soc.-dem. Loopuy t is er dan ook geen
overeenstemming tusschen christendom en
klassenstrijd.
Nadat de spreker aldus zijn rede ter
einde had gebracht, werd er gelegenheid
gegeven tot
Debat,
waarvan eerst gebruik werd gemaakt door
den heer d r. Van Leeuwen, die alier
eerst betoogde, dat spreker den socialisten,
den duivel in 't hart had gejaagd door de
wijze, waarop hij in het tweede deel zyner
rede tegen hen was opgetreden. Waar spr.
het grondbeginsel van den klassenstrijo
ontkende, betoogend er geen klassenstrijd
is, trachtte deb. hem in tegenspraak te
brengen met dr. Kuyper, die dat beginsel
vroeger wel had erkend, en met ds. Sikkel,
die 't in de werkzaamheid van «Patrimonium"
belichaamd zag. Veeleer dan een betoog
om den klassenstrijd te ontkennen, had ny
daar ook verwacht een pleidooi om dien uit
de wereld te helpen, wat ook de socialisten
willen. Was na bereiking van het socia
listisch ideaal de klassenstrijd verdwenen,
dan zou het christendom des te krachtiger
kunnen opbloeien.
De tweede debatter, de heer G. v a n
der Most (onderwijzer), trachtte tegen
over inleiders betoog, het beginsel te
verdedigen, dat men in alie groote feiten der
geschiedenis uitingen van den klassenstrijd
moet zien.
Een derde debatter, blijkbaar een socia
listisch landman van den spreker, vroeg
waarom indien er in de Kerk geen
klassenstrijd is er te Almelo in de
Gereformeerde kerk aan den Prinsengracht,
waartoe ïnleiaer behoort, nooit een baron
naast een kleiner man aan het Avond
maal zit.
De heer mr. Sybrandi, de debatters
beantwoordend, merkte den laatste op, dat
er in heel Aimelo geen enkele baron is,
wel zijn er «katoenbaronnen", maar dat
zyn joden en liberalen, die niet ter Tafel
gaan. In Den Haag zag hij echter in de
kerk aan den Zuidoostbuitensingel, jhr. De
Savornm Lohnaan en dr. Kuyper aan Tafel
naast een eenvoudig man. Den heer Van
der Most weerlegde hij in zijn betoog
omtrent klassenstrijd met het argument
der werkstakingen en hem en den heer dr.
Van Leeuwen merkte hij op, dat dr. Kuyper
zeker de verarmingstheorie niet erkent,
waar mr. Troelstra zelf moest erkennen,
dat het marxistisch beginsel niet meer
houdbaar is. Immers de statistieken leeren,
dat zoowel in Engeland als in Duitschland
in de laatste twintig, dertig jaren de toestand
van den arbeideris verbeterd, zooals spr. met
cijfers aantoont, o.a. m;t het klinkend feit
I dat Engeiscüe arbeiders gezamenlijk 280
miilioen p. st. in spaarbankboekjes bezitten.
Met Liebknecht moest dan ook het Weener
socialistiscn congres de verarmingstheorie
sprysgevep. Ook in ons lana is de toe-
tano aer arbeiOers verbeterü. Spr. meent
aan ook aat, bij verschillend inzicht om
trent oe arbeidersorganisatie, het beginsel van
oen Klassenstrijd zeker door dr. Kuyper en
ds. SiKkei niet wordt erkend. Wel is er
kussen tegenstelling, die door arbeidersorga
nisatie innarescnerpe resolutie kan verbeterd
worden, maar dat is geen klassenstrijd.
Na repliek waarbij dr. van Leeuwen
zijn argument in zaken dr. Kuyper hand
naafde, Van derMost tegenover ml. ver-
klaaroe, aat mevr. Roland Holst de werk
staking alleen in de zeaeujke gevolgen, den
aroeiaer staiend, altijd goed noemde en de
verarmingstheorie vrij wei prijs gat en ook
Oe Almelosche debatier nog even repn-
ceerae, bi acht mr. Sybrandi in zyn dupliek
dank aan Van der Most, die erkende, de
arbeider niet dieper daalt en voegde ny den
arbeiders toevereenigt u, maar past op
voor de sociaal-democraten (applaus.) Ten
slotte betoogde spr., dat de Marxisiiscne ieer
totaal heeft gefaald de twee verschijnselen
daaroij voorspeld, kwamen nietde crisis,
zooals Marx die oedoeide, is niet gekomen
en de verarming werd geen feit. Waar
aldus de Marxistische vesting viel, wekt
spr., eindigend, zijn hoarderen op, op des
zelfs pumhoopen op te trekken de christe
lijke grondslagen van een nieuwen christe
lijker! staat. (Daverend applaus.)
Ds. Goslinga braent een woord van
warmen dank aan den gevierden spreker
en sloot daarna de vergadering met gebed.
V. P. N.
In het gebouw der Schiedamsche Spoelmg-
Vereeniging werd gisteren-avond vergaderd
door de onderafdeehng Schiedam en om-
streken van de vereeniging t. b. van de
Pluimveehouderij in Nederland.
Nadat de Voorzitter, de heer mr. D. Lod
der, de vergadering geopend en de talrijke
eanwezigen welkom had geheeten, deed hij
eemge mededeelingen.
Aangekocht is ten behoeve der onderaf
deehng een Cyphers broedmachine en een
Cyphers kunstmoeder voor 50 tol 100 kuikens.
Zij zullen bij den heer J. M. v. d. Schalk,
die zich welwillend daartoe bereid verklaarde,
gestationeerd worden. De broeaeieren en de'
kosten der verwarming worden door de
onderafdeehng verstrekt, terwijl de uiige
komen kuikens woraen opgefokt voor reke
ning van de onderafoeeling. Ais de kuikens
6 weken oud zijn, kunnen de leden ze
bekomen tegen aeu prijs van 60 ct. per
stuk. Jonge hanen, ongesemkt voor fokdier,
worden verkocht ten oate van de onaer
atoeehugjonge hanen,welke oogenschijnlyk
geschikt zijn, worden opgeiokt tot op een
leeftijd van 4 maanden, ue leden kunnen
dan deze hanen opkoopen voor fokdier
'A Par stuk; hanen, welke onuer de
leoen der onaerafa. met verKocnt kunnen
worden, worden verkoent aan den meest
Oieoeuoe ten bate van de onderafoeeling.
Op oe jongste tentoonstelling van «Avi-
cultuia" te 's Gravennage neeft het bestuur
aangekocht een Viaamschreuzenrammelaar.
"0 is gestationneerd bij den heer M, c!
P'ooy, Buitennavenweg 70standplaats van
net konijn is op de oude glasblazerij van
Jen neer Van Deventer en is vanaf heden ter
oeKking gereed.
Voor net gebruik van de broedmachine,
kunstmoeder en rammelaar zyn enkele
oepahngen ontworpen, die door den
Voorzitter werden voorgelezen.
Na deze mededeelingen was het woord
den heer C. des Bouvrie, die zich in
«et vorig jaar veel met het uitbroeden van
eieren heeft beziggehouden, en thans een
'ezing hieid over: «Kunstmatig uitbroeden
van eieren en het opfokken van kuikens en
kippen". Allereerst werd door hem een
beschrijving gegeven van een broedmachine.
De machine bestaat uit een houten kist,
aan een der zijden waarvun zich een lamp
bevindt. Aan den voorkant is een lade,
waarin de eieren wordeo gelegd. De warmte
van de lamp wordt opgevangen in een
bakje, dat weder zijn opgevangen warmte
uitstraalt in een koperen buis, die door
een in het midden van de machine geplaat
sten ketel loopt. Door een regulateur kan
men de warmte naar-verkiezing regelen,
in de bak, waar de eieren liggen, is een
tnermometer waarop een temperatuur van
""7 1 wordt aangegeven. Voor de eieren
in de machine worden gelegd is het aan
bevelingswaardig, dat eerst de machine in
°rae wordt gebracht.
Is oil de machine in gereedheid gebracht
en zijn de eieren in de lade gelegd, dan
laat men de machine onafgebroken 21
dagen staan en zorgt voor het geregeld
lederen dag omkeeren der eieren.
Na 21 dagen zijn de eieren uitgebroed en
gaan de kuikens naar de kunstmoeder
waar zij by temperaturen 95", 80° -85° ®f|
71"—75* voldoende gelegenheid hebben z'®"
te ontwikkelen. Zuivere en versche
moet rijkelijk in de kunstmoeder word®"
ingelaten.
Spr. gaf verder eenige inlichtingen o"?'
trent het voedsel, daarbij wijzend op
verschillende resultaten. Droog voer a®"
spr, het beste, daar dit vooral op de org*®*11
een goeden invloed uitoefent.
^Na eerst den oorsprong van de kip,
uit N.-Azië en Indië afstamt en reeds vó®,
1400 v. Cür. door China werd geImporteef','
te hebben nagegaan, gaf spr. een ï®.®r
aardige beschouwing over de eierproduct'®1
daarbij vooral het oog hebbend op
Vereenigde Staten.
Van den wilden vogel, die 8 eieren ?e[
seizoen legde, heeft men het weten te br®"'
gen op 150.
Hij wees nog op de gunstige result»'®"'
die bereikt kunnen worden met goed voed®
en gat tal van nuttige wenken ten b®st'
voor hen, die zich met het fokken v1®"
eerste kwaliteit eierleggers bezighouden-
Toen spr. had geëindigd, werd er
onderlinge bespreking genouden, waafNJ
verschillende onderdooien van de lezing
dezen avond werden behandeld.
Door den Voorzitter werd den heer d®s
Bouvrie dank betuigd voor zijn leerzah1®
lezing en den wensch uitgesproken, dat zij0'
lezing bij anderen navolging mag vinfl®"'
Gemeenteraad.
De Raad dezer gemeente zal Dinsd»f>
23 Februari a. s., 's namiddags 2 ure, e«"®
openbare vergadering houden.
Typhus.
Burgemeester en Wethouders g®T®"
hierbij kennis, dat heden ter Secretarie g®®11
aangifte van Febris Typhoidea is ged»»"'
Tolksbadhuis.
In de week van 8—14 Febr. 1$^
werden genomen 175 baden
school
kinder »a3ct^
In de bakkerij van den heer v. Leeuw®"'
aan den Korten Dam ontstond beden
ernstige schoorsteen Orand.
Door de politie werd het vuur geblusc^
De Nederl. Bond van Handels-en Kantoof'
bedienden «Mercurius" heeft aangenoi»®"
net voorstel tot toetreding tot de op te rich'®"
federatie van handels- en kantoorbediend®"'
vereenigingen, waardoor tevens tot
unificatie van examens zal worden gekom®"1
Koningin Emma in Engeland.
Reuter seint uit Londen, dat de Koaingi"'
Moeder gister-morgen uit Esher te Lond®"
arriveerae. H. M. reed naar de nation»'
galerij eu geoi utkie daarna de luoca bij iofl*
en lady Ray. Een uitgezocht gezelscaap W»s
daarbij tegenwoordig.
Nog seint Reuter ons uit Louden, d»®
Koningin Emma gister-avond tegenwoordig
was bij het debat over de fhkale politiek
net Lagernuis.
Z. K. H. de Prins der Nederlanden w"s
gister-avond tegenwoordig op de soiree v»"
den Eageischen gezant te 's-Gravenhag®
Op 13 dezer is te Kopenhagen door d®
gevoimacniigden van Nederland en Deo6'
marken een verdrag onderteekend, sir*'®'
kende om net beroep op het Permanent®
Hof van Arbitrage in alle gescaillen tussen®"
de hooge contracceerende partijen verph"0'
tend te verklaren.
Naar uit Brussel wordt gemeld, is de b®®'
Sancteiette, laatstelijk Belgiscd gezantschap'
raad te 's-Hage en sedert benoemd
minister-president in Brazilië, benoemd t®1
commandeur der Oranje Nassau-orde.
De minister van Bmnenlandsche zak®"
brengt ter kennis van belanghebbende, d»'
binnenkort onderscheidene klerken bjj
rijksverzekeringsbank zuilen worden aang®'
steid.
Sollicitanten naar de betrekking van kl*1^