Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
q°üddorst.
2?ste J aarj
Zondag 5 Juni 1904.
No. 7918.
^ÜSTE BLAD.
u
Bureau Boterstraat 50. Telefoon No. 85.
l'-lEKLE BERICHTEN.
eünisgeving.
eüni
s g e v i u g.
Parijsche Kroniek.
PRIJS VAN DIT BLAD:
^°0r Schiedam: per 3 maandenƒ1.35
F
ranco per post door geheel Nederland - 2.
Wonderlijke Nummers- 0.05
PRIJS DER ADVERTENTIëN:
Van 1—6 regels. 5 5 s t t ƒ0.60
Elke gewone regel meer. s s t - 0.10
Voor herhaalde plaatsing worden Billijke overeenkomsten
aangegaan;.
v Kiezerslijst
11 Eoopnaadol en Fabrieken.
®s«kestebvan Schiedam,
fi"" a"n» van hot koninklijk
r^igt u l^®i 1896 staatsblad no 76),
'«H88a's' val' a6®n, die mei voorkomen op
brj-u der 5l8estfi'de lijst van kiezers voor
°P Q» ma r van ^oopHand ei en Fa-
%rQl,s ki8ar aa°spraak kunnen maken om
'®r »an8rs'^st geplaatst te worden,
te doen vóór 1 Juli a.s.
Öf44|)8ifta* ueCretarie' alwaar tormulieren
bo, ®agi te °sleioo3 verkrygoaar zijn, en
Oiü^eld V,?as lB kerinnermg ari. 6 van
Jjj„ kiei *oninkujk besluit, luidende
4 ^et r* Van 'eden eener Earner te
der ki#j9 ®n:
^^smeetI, ZU° *an leden van den Raad
*Sua'<i»are' Waar de Kamer is gevestigd
o Bsstuurder of medebestuurder
,#t| b«n °do naaanden zijn geweest,
cki# rWl »an Handel ot nijvertteid,
a den 4den Juni 1904.
e Burgemeester voornoemd,
VERSTEEG.
W°NISGWET.
Te« en Wethouders van
li ly ®"o h ehken
ieioa.
°Ud
,6ot donvejU'^sz'ns onbeholpen heer
h r'«lri lJ zi#t de menigte.
*a0 er treurig uit, alsof het
W8rÖPt nra,deg°m zijner dochter
JS 'e onL K mts anders scbijnt
Nr S de tereD- Verscheidene keeren
bti !L S'UU n' a'sot blJ wilde spreken
*t^'8tt?°ed' aaDïtonds weer. Eindelijk
^Mo!08 xoj1-:-" b8gint hij dralend.
b.Jï!o r,Son n 11 willen verzoeken Ro-
N y eeoï8t.te veel te vertrouwen?"
V»*1 h.i8,J doet m- 1 det u» baste schoon-
»i,4t hè» 8®'bkkio.iID vn°nd onrecht aan.
V"n8eld K£«* is dan ik, tenminste
*J» z« dat is toch znne schuld
ma4r
'ilk l ^itar
half vèrd tW00rdt Renato half
«fdneug. »Als u nog één
En is hiervan afkondiging geschied, waar
het behoort, den 4den Juni 1904.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
VERSTEEG.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
Hoe talrijk de kunsttentoonstellingen ook
in Parijs geworden zijn en hoezeer het te
betreuren was, dat wat men zoo lang »het
•Grand-Salon" noemde, nu sedert veertien
»jaren ia tweeën gesplitst werd, toch is het
»Salon de la Société des Artistes Franf ais"
de eerste, de belangrijkste en zeker ae
aantrekkelijkste van allen gebleven en dat
niettegenstaande de partijdige aanvallen van
zekere dagbladcritici, die alleen het déca
dente in de kunst en daarbjj bet vrije tot
het losbandige toe, voorstaan en bewieroo-
ken "en wat daar niet onder valt, als ver
ouderde olficieele of niet-origineele kunst
afbreken en veroordeelen.
Is dit bij de schilderkunst steeds meer
en meer op te merken en af te keuren, bij de
beeldhouwkunst komt dit nog sterker uit.
Niettegenstaande al de geruchtmakende
pogingen om ook hierin de nieuwe opvat
tingen op het gebied der kunst ingang te
doen vinden en zegevieren, ontmoet men
daar veel meer moeielijkheden en een
woord ten nadeele van hem zegt, dan
word ik brutaal en dat zou toch met mooi
zijn tegenover mijn toekomstigen schoon
papa hé
De breede lippen van dan ouden Peter
van Densen vertrekken zich voor een leuk
lachje. Fnnke kerel! denkt hij vergenoegd
Hy is Hanna waardig.... En toch. misschien
moest ik spreken, moest ik hem mededee-
len wat ik weet, opdat hij gewaarschuwd
zij...
Daar klinkt den scheepshal, ten teeken,
dat allen, die niet meereizen, het stoom
schip moeten verlaten.
Hanna van Denssen huivert. Hare armen
omvatten den hals van den geliefde, als wilde
hij hem nooit meer loslaten. Daarna een
kus, een innige handdruk, een laatste:
vergeet me niet, Renato!"—en het meisje
ijlt weg, haar vader na over de smalle
loopplank, die het schip met het land ver
bindt,
Aan den oever blijft zij als vastgenageld
staan, op eenige afstand, niet in het ge
drang der nieuwsgierigen, die zich altoos
bij het aankomen en vertrekken van groote
j stoomschepen verzamelen. Hare oogen
krachtiger tegenstand en dat om de een
voudige reden dat die kunst zich niet zoo
gemakkelijk of in het geheel niet tot die
evolutiën leent. Volgens de verklaring van
een der grootte beeldhouwers is de oorzaak
daarvan niet ver te zoeken»Buiten de
vschoonheid der vormen, het verhevene der
»gedachte en de zuiverheid der lijnen, zeide
jhij, valt er voor ons niets goeds of grootsch
ste scheppen".
Zooals gewoonlijk, was dit jaar, het getal
inzendingen van schilderijen, beeldhouw
werken, gravuren, bouwkundige plannen,
décoratieve en verdere kunstvoorwerpen
enz. weder zeer groot. Niet minder dan
6000 werken zijn daar van 1 Mei tot einde
Juni te bewonderen, waaronder 1863 schil
derijen en 1660 teekeningen, pastels en
aquarellen, welke daar allen een plaats von
den. Toen wij er op een warmen namid'
dag al vroeg heen togen om een vluchtigen
blik te werpen, op hetgeen de kunst dit
jaar voor nieuws en interessants heeft op
geleverd, was het niet alleen om het bijna
*et te beginnen werk daarover in een zoo
kort bestek iets te zeggen, doch ook vooral
de gedachte aan de gevolgen, welke zulke
enorme overproductie van kunst voor de
artisten, vooral voor de jongeren, die nog
naam moeten maken, onvermijdelijk zal
hebben, welke ons reeds bij het binnen
treden der prachtige groote hal, wat
benauwend stemden. Wij zullen de 38 zalen
doorgaande hier en daar eenige werken
welke ons bijzonder opvielen aangeven,
zonder daarbij echter de pretentie te voegen,
dat wat wij mooi en merkwaardig vinden,
dit ook voor anderen zoo moet zijn, want
vooral geldt hier het »ies gouts et les
couleurs ne se disputent pas". Al dadelijk
geelt zaal No. I den indruk van dat over
dadig vele waarmede wij gedurende uren
te strijden zullen hebben. Hier zijn eenige
groote decoratieve stukken, waaronder een
plafond van Bonis voor de stad Toulouse
bestemd, het Zuiden met al zijn kleur en
stareu onafgewend op den beminde.
Langzaam vooruit 1" beveelt de kapitein
van de brug naar de machinekamer. Zware
touwen ploflan in het water en worden
door de matrozen op het dek getrokken.
De scheepsvlag wordt aan den bezaans
mast geheschen.
En nu vaarwel! vaarwel! Zakdoeken
wuiven in de lucht. Een laatste groet nog,
de schroeven beginnen te werken en het
schip zet zich in beweging.
Op een der papieren staat Hanna en
volgt het schip met hare blikken, hoe het
majestueus de golven doorklieft. Zij erkent
de lieve gestalte nog, die onophoudelijk met
den zakdoek eenlaatst vaarwel toewuift...,
dan wordt de gestalte onduidelijker.... zij
verdwijnt met de haar omgevende menscben-
massa.... Ook het schip wordt hoe langer
hoe kleiner, totdat Hanna slechts een zwart
punt onderscheidten dan niets
meer.
Zjj slaakt een diepen zucht en drukt de
handen op hare borst. Haar hart schijnt te
breken. Alles draait haar voor de oogen.
Zy zoekt een steun.... Een sterke arm om-
vat hare sidderende gestalte en een ont
roerende stem spreekt haar zacht troosten-
warmen gloed voorstellende. Zeer goede
eigenschappen gaan hier met minder goede
gepaard en doen ons er niet lang bij stil
staan. Evenmin bij de verschrikkelijke
scène eener ontploffende bom bij het beleg
van Saragosse in 1809, door Berges op doek
gebracht. Het portret van Madme Morot
met haar lieftallig dochtertje lacht ons
aangenamer tegen en is door haar man,
Aimé Morot, met smaak en toewijding
geschilderd. Een licht blonde, jonge vrouw
vol uitdrukking en gratie van Jules Lefèbrve
doet dadelijk den meester herkennen en is
veel beter dan zijn mooi, doch koud
vrouwenportret in de zelfde zaal. B. Knight
heeft weder twee boerinnen-scènes inge
zonden vol aantrekkelijkheid en bevallige
kunst en Ernest Laurent een zeer interes
sant werk, een vrouwenportret in een rose
kleed met witten kant op een gryzen
achtergrond met bekoorlijke losheid uitko
mende.
De bekende Jean Paul Laurens zond
twee stukken, waarvan het eerste, »Luther
en zijn leerlingen", eeH sombere compositie
zonder toon en weinig uitdrukking is, doch
het tweede, »De mijnwerkers", een magi
straal werk en een der besten van het
salon kan genoemd worden. Het is voor
het stadhuis van Saint Etienne bestemd en
geeft een panorama der stad te aanschouwen.
Men ziet in de verte de roode huizen en
daken en de stoomende, rookende ovens.
Op den donkeren voorgrond van zwarte
aarde trekken de vermoeide bloedarme
mijnwerkers, vrouwen en kinderen met hun
gereedschappen beiaden, even zwart als de
aarde zelf, naar hunne haardsteden. Tref
fende bladzijde uit het leven der mijnwer
kers met een zeldzame kracht en in de
somberste kleuren meesterlijk beschreven.
De twee schilderijen van Maxence zijn
heerlijk. »Naar het ideaie" en »Avondzang"
betwisten elkaar den voorrang. Met die typen
van schoonheid uit de préraphaëlistisehe
Engelsche school op zulke dichterlijke wijze
de woorden in het oor.
»Kalm, bedaar, iief kind. Hij komt im
mers terug I Eén jaar blijft hij gescheiden
Vlug gaat het voorbij. En gij hebt uw ouden
vader, die je zoo innig lief heeft, wiens
troost, wiens steun gij zyt in zijn ouder
dom. Bedaar, mijn hartedief
Hanna verbergt haar hoofdje eenige
oogenblikken aan de trouwe vaderborst.
Dan droogs zij vastberaden hare tranen af.
»Gij hebt gelijk, vader. Ik wil sterk zijn.
Kom nu naar buis 1"
Arm in arm, het hoofd omhoog, gaan
vader en dochter huiswaarts. Geen woord
wordt er meer gwisseld, hunne harten zijn
overvol.... Als zij echter hun klein tusschen
bloemen gelegen huisje in Wijnberg, eene
voorstad van Kaapstad, bereikt hebben,
dan begeeft ieder zich naar zijn eigen ka
mer, om aan zijne droevige gedachten vrij
en loop te laten.
Aan Hanna's geestesoog trekken nog
maals de laatste jaren voorbij, die eene
geheel andere toekomst voor haar geopend
hebben.
(Wordl vervolgd)^
nieuwe schiedamsche courant
r»
♦kti #«Dv0iff nda Wn minsle twaalt
Woningwet, houdende voorschriften
of 'u«iftea oningwet, h
®l«t „'"der Oor verliuurderi van woningen met
^5''t«a ""Keoo lit van 2 Juni jl. waarbij krach-
>ke: «ya ««ikei de termyaen voor die
„Snier.
beatVaQi Won^nKen» Tclke drie of minder
a, Hor.;8 e vcrirekkea bevatteu, onver-
1q QIÖIJ on ,i(Ln|VA.an
Va °Uinir wmvv*-
i een f °P zieh-selve een gebouw vormt
*>-- sebouw deel uitmaakt, verplicht zijn
voor den 15den Jnli 1904, van die verhuring ter
secretarie, afdeeling Bmean Bevolking, aangifte te
doen volgens het daarvoor vastgestelde formulier, dat
aan genoemde afdeeling, waar tevens nadere inlichtin
gen te bekomen zijn, kosteloos verkrijgbaar is,*
dat nieuwe aangifte verplichtend is binnen ééne
maand, nadat de woning door een nieuwen huurder ia
betrokken, tenzij deze inmiddels de bewoning heeft
gestaakt
dat zij, die na afloop van bovengenoemden termijn
als verhuurders optreden, verplicht zijn om binnen
ééne maand, nadat de woning is betrokken, die aan
gifte te doen
dat bij art. 39 van bovengenoemde wet niet- of
niet behoorlijke voldoening aan eene dezer verplich
tingen strafbaar wordt gesteld met eene gelboete van
ten hoogste vijf en twintig gulden;
dat onder verhuurders worden verstaan de personen
die hetzij voor zich-zelven, hetzij in eenige hoedanig
heid eene woning schriftelijk of mondeling verhuren
»Hm."